Cesta k porozumění vztahu mezi klimatickou změnou a úbytkem biodiverzity
Klimatická změna a úbytek biodiverzity spolu úzce souvisí, pomozme tedy žákům a studentům tuto spojitost přiblížit a pochopit. Lépe tak porozumí příčinám a důsledkům spojených s klimatickou změnou a ztrátou druhové rozmanitosti. Snadněji pak najdou ve svých životech souvislosti a možná řešení. Pochopí, jak závažné mohou být dopady nejen na přírodu, ale i na jejich každodenní život.
Klimatická změna svými projevy ovlivňuje fungování ekosystémů na Zemi a narušuje jejich rovnováhu. Změna teploty, sucho, přívalové srážky, změny v systému mořských proudů nebo zvyšování hladiny oceánů narušují stabilitu jednotlivých ekosystémů a vedou ke ztrátě stanovišť a narušení potravních řetězců. V konečném důsledku může vést až k vyhynutí některých druhů.
Úbytek biodiverzity znamená ztrátu klíčových ekosystémových služeb, například opylování, regulace klimatu nebo zajištění dostatku pitné vody. Pochopení vztahu mezi klimatickou změnou a úbytkem biodiverzity vede k většímu povědomí o tom, jak naše chování a rozhodování ovlivňuje svět kolem nás.
Důležitou úlohu při ochraně biodiverzity a záchraně ohrožených druhů zvířat hrají moderní zoologické zahrady. Spojení vzdělávání o klimatické změně s činností a významem moderních zoologických zahrad pomáhá žákům a studentům lépe pochopit globální problémy na konkrétních příkladech. Žáci se seznámí s dopady klimatických změn na přírodu, včetně konkrétních příkladů dopadů na jednotlivé druhy zvířat, a získají představu o tom, jak stoupající teploty, ztráta přirozených stanovišť, migrace druhů a s tím související invazní druhy ovlivňují globální i lokální ekosystémy. Zvířecí příběhy mohou být silnou motivací k zájmu o ochranu přírody a k aktivnímu zapojení do řešení klimatické změny.
Quest: příklad dobré praxe z Liberce
V SEV DIVIZNA Liberec tyto souvislosti přibližujeme žákům či studentům metodou questu. Žáci pracují v samostatných skupinách a na konkrétních příkladech zvířat v Zoo Liberec aktivně poznávají problematiku klimatické změny. Tento přístup podporuje spolupráci, kritické myšlení a kreativitu a propojuje teoretické poznatky s reálnými případy.
Quest je možné přizpůsobit různé věkové skupině a konkrétním příkladům, které jsou k dispozici, ať už přímo v zoologické zahradě nebo prostřednictvím obrázků, fotek nebo modelů. Téma umožňuje kombinovat znalosti z přírodopisu, biologie, zeměpisu, chemie a společenských věd.
Zvířecí příběhy mohou být silnou motivací k zájmu o ochranu přírody a k aktivnímu zapojení do řešení klimatické změny.
Na vybraných zvířatech zjišťujeme, jakým způsobem je jejich život v přírodě ovlivněn klimatickou změnou. Děti v libovolně vytvořených malých skupinách projdou pomocí mapy a textu trasu questu po zoo a na jednotlivých stanovištích doplňují chybějící slova a zjišťují informace o zvířatech, jak klimatická změna vybrané chované druhy ohrožuje. Na závěr doplněním vybraných písmen zjistí tajenku.
Příklad vybraných druhů: antilopa koňská, zebra bezhřívá, žirafa Rotschildova, tučňák Humboldtův, medvěd lední, sob karelský, plameňák růžový, lachtan hřivnatý, kůň Převalského, slon indický, tapír jihoamerický
Ukázka z questu:
Kyselý oceán plete i ryby,
ony pak netuší, kdo se jim líbí.
Korály schránky své ztrácejí valem
a tučňák HUMBOLDTŮV umírá hladem.
V tundře jsou srážky dnes daleko častější
a sníh tu zakrývá potravu vezdejší.
SOBI tak přes zimu mívají často hlad,
v létě sem létá hmyz, který jim nedá spát.
Po krátké zimě zde vykvetou trávy hned
a mizí dříve, než mláďata spatří svět.
Reflexe
Na závěr se skupiny setkají a prezentují ostatním své poznatky. Diskutujeme o opatřeních, která by mohla zmírnit dopady klimatické změny na zvířata a jejich prostředí. Hledáme možnosti ve svém každodenním životě a diskutujeme propojení mezi osobním jednáním a ochranou biodiverzity.
Zpracovala: Alice Hudcová (Středisko ekologické výchovy při Zoo Liberec – DIVIZNA)
Text vznikl díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.