Učitelé čtou (2. díl): Jak ztratit Zemi

Nathaniel Rich zvolil pro svou knihu, která se zabývá historií a dopadem klimatických změn a selháním globálních snah o jejich řešení, více než výmluvný název. Ve svém textu upozorňuje na to, jak se z vědeckého konsenzu o klimatických změnách stalo politické bojiště a jaké byly důsledky nečinnosti. Začtete se do její recenze, kterou pro náš web sepsala Kristýna Kalendová.

Změnila nebo upevnila kniha vaše přemýšlení o klimatickém vzdělávání?

Kniha Jak ztratit Zemi mě zasáhla víc, než jsem čekala. Nešlo jen o fakta, ta jsou mnohým z nás známá, ale o způsob, jakým autor dokázal přiblížit, proč jako společnost otálíme s řešením změny klimatu. Čte se jako poutavá reportáž, která nás zavádí do prostředí, kde se rozhoduje o osudu celé planety. Styl psaní je živý, napínavý, místy až dramatický.

Jaké pasáže vás nejvíce zaujaly a čím?

Jsou zde poznamenány dějiny vědeckého poznání a ideologického boje, ve kterých se objevuje spousta jmen, ať už jsou to lidé, kteří mají moc či jiní, jejichž názory jsou relevantní, nicméně zůstávají častokrát nevyslyšeni. Například vědci, aktivisté, mladí lidé, kteří nemají mnohdy takovou moc, ale mají odhodlání. Tito lidé ukazují, jak náročné je hájit nepohodlnou pravdu v prostředí, kde převládá opatrnost a politikaření. Dostáváme se k otázce, jakou roli hrála fakta dříve a jakou hrají dnes. Odpověď si zde však musíte najít a porovnat si sami. 

Doporučili byste knihu kolegům? A jak byste ji sami využili ve výuce?

Knihu bych doporučila všem, kdo se zabývají environmentální výchovou, občanskou společností nebo hledají nové cesty, jak o klimatických otázkách mluvit s mladými lidmi. Nabízí nejen důležité poznatky, ale i cenný prostor pro zamyšlení o hodnotách.  Určitě bych knihu využila i ve výuce, například jako výchozí bod pro diskusi o občanské odpovědnosti nebo o roli jednotlivce v klimatickém dění.

Závěr aneb co si z knihy odnášíte?

Nejvíc si z knihy odnáším pochopení, že klimatická změna není jen problém čísel a grafů. Je to zrcadlo naší společnosti. A že skutečná změna často začíná u těch, kteří nejsou slyšet nejhlasitěji, ale dokážou vytrvat.

Autorka: Kristýna Kalendová

Pomáháme učitelům přiblížit téma klimatické změny. Ve spolupráci s nakladatelstvím Host a jejich edicí Klimax jsme zájemcům zpřístupnili knihy, které mohou sloužit jako užitečný podklad do výuky.

Web tvoří: