Vzděláváme budoucí učitele o změně klimatu

Seznamte se s projektem, který napomáhá šířit povědomí o klimatické změně mezi budoucími učiteli.

Zdroj: SEVER

Současný stav, výzvy do budoucnosti a jak na ně reagovat

Téma klimatické změny se stává klíčovým bodem nejen pro odborníky v oblasti životního prostředí, ale i pro pedagogy, kteří připravují budoucí generace na tyto výzvy. V České republice stále chybí jednotný a ucelený rámec klimatického vzdělávání v přípravě budoucích učitelů. Na tento deficit reaguje projekt Klima pro budoucí učitele / budoucí učitelé pro klima, jehož předkladatelem je Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory – SEVER, a který je podpořený Státním fondem životního prostředí ČR. Projekt se zaměřuje na spolupráci vysokých škol připravujících učitele a neziskových organizací zabývajících se environmentálním a globálním vzděláváním.

Jaké jsou cíle projektu?

  • analyzovat současný stav klimatického vzdělávání budoucích pedagogů;
  • vyvinout, ověřit a implementovat vzdělávací moduly zaměřené na klimatickou změnu do učitelských programů dvanácti zapojených fakult.

Jak to vypadá dnes?

Integrace klimatického vzdělávání do studijních programů pro budoucí učitele je stále velmi nerovnoměrná. Zatímco některé univerzity, zejména v přírodovědných oborech, věnují klimatické změně určitou pozornost, na většině pedagogických fakult tato problematika chybí nebo je okrajová. Významné rozdíly existují mezi jednotlivými fakultami a jen malá část z nich začleňuje klimatické téma do povinných předmětů pro studenty učitelství.

Analýza provedená v rámci projektu potvrdila, že na většině fakult není klimatická změna systematicky začleněna do výuky, ačkoli se akademici shodují na vysokém významu tohoto vzdělávání. Na některých fakultách není problémem jen absence klimatického vzdělávání, ale i nedostatek odborníků, kteří by problematiku mohli vyučovat. Analýza rovněž odhalila prioritizaci témat klimatického vzdělávání, ze které vzešla potřeba soustředit se na adaptační a mitigační opatření a propojení klimatického vzdělávání s místem. Pozornost by se měla věnovat emočnímu rozměru klimatické problematiky, jako je klimatický žal nebo naděje.

Graf 1 Prioritizace témat klimatického vzdělávání pro implementaci do přípravy učitelů

Jak připravovat pedagogy efektivněji

Analýza také přináší návrhy, jak současnou situaci zlepšit. Jeden z možných způsobů řešení by mohla být větší mezifakultní spolupráce a sdílení dobré praxe mezi univerzitami. Přispělo by to k efektivnějšímu začleňování klimatického vzdělávání.

Vysoký význam se přisuzuje vytvoření jednotného rámce pro implementaci klimatického vzdělávání do přípravy budoucích učitelů, který by zajistil rovnoměrné a systematické zahrnutí těchto témat do učitelských programů.

Dále je žádoucí zaměřit se na všechny úrovně vzdělávání. Mělo by se usilovat o širší zahrnutí klimatického vzdělávání i do programů pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ, aby všichni pedagogové byli připraveni tuto problematiku vyučovat.

Přestože klimatické vzdělávání v České republice nabírá na významu, analýza ukázala, že stále existují mezery v systematickém začleňování do přípravy učitelů, což vyžaduje konkrétní kroky ke zlepšení.

Projekt jako nástroj změny

Projekt Klima pro budoucí učitele na tuto situaci reaguje a usiluje o změnu. Na základě zjištěného stavu se ve spolupráci fakult a neziskových organizací vytváří tři vzdělávací moduly, které pokrývají jak teorii, tak i metodiku výuky o klimatické změně.

Přímo na univerzitách se vyučují dva vzdělávací moduly. Představujeme si téma změny klimatu, co si o ní myslí česká veřejnost a praktikujeme pestrou škálu ukázek klimatického vzdělávání. Třetí modul je realizovaný v zapojených střediscích ekologické výchovy. Všechny moduly jsou současně evaluovány.

Aktivně tím podporujeme zařazení klimatického vzdělávání do pedagogických programů. Tento krok je zásadní pro rozšíření povědomí o změně klimatu mezi budoucími pedagogy a pro posílení jejich schopnosti tuto problematiku předávat dětem a studentům.

Výstupem projektu bude zároveň dokument konkrétních doporučení pro zavedení klimatického vzdělávání do výuky na fakultách připravujících budoucí učitele. Půjde o cenný podklad pro celorepublikovou diskusi o začlenění klimatického vzdělávání do učitelského studia.

Fotografie z prvního pobytu realizovaného střediskem SEVER.

Workshop jako krok k budoucnosti

Jedním z důležitých kroků projektu jsou společná setkání pedagogů, lektorů, odborníků na klimatickou změnu a učitelů z praxe. První workshop, který se uskutečnil v listopadu 2024, byl příležitostí k výměně zkušeností, identifikaci problémů a posílení spolupráce mezi univerzitami a organizacemi zabývajícími se environmentálním vzděláváním. Tato setkání by měla pomoci nejen v nastavení efektivní výuky, ale i v dlouhodobé udržitelnosti klimatického vzdělávání na fakultách.

Výzvy a krok do budoucna

Projekt Klima pro budoucí učitele je příkladem, jak lze reagovat na aktuální potřebu integrace klimatických témat do učitelského vzdělávání. Přináší ukázky dobré praxe, kde se již klimatické vzdělávání stalo součástí učitelských oborů. Zároveň upozorňuje na nedostatečné zařazování této problematiky a chybějící rámec, podle nějž by fakulty v České republice mohly při zavádění postupovat.

Pro přípravu pedagogů to představuje dlouhodobý přínos: vytváří předpoklady, aby byli schopni vnímat a předávat informace o změně klimatu a jejích důsledcích. Ačkoliv je zatím cesta k plošnému zavedení klimatického vzdělávání do všech pedagogických programů dlouhá, tento projekt je jasným krokem k pozitivní změně.

Zpracovala: Koordinátorka projektu Mgr. Michaela Glovňová (SEVER Horní Maršov, o. p. s.)

Web tvoří: