Co na portálu najdete?
Webová stránka Intersucho.cz je specializovaný portál, který se zaměřuje na sledování a hodnocení sucha v České republice a ve střední Evropě. Vznikl ve spolupráci Mendelovy univerzity v Brně a Českého hydrometeorologického ústavu. Web poskytuje aktuální mapy a analýzy sucha, půdní vlhkosti, agronomických podmínek a meteorologických dat. Kromě toho nabízí předpovědi sucha, komentáře odborníků i historická data, která umožňují sledovat vývoj klimatických jevů v delším časovém horizontu.
Jak lze informace využívat ve výuce?
Tento portál je cenným nástrojem pro výuku environmentálních a klimatických témat na základních i středních školách. Učitelé jej mohou využít k vysvětlení dopadů klimatické změny na krajinu a zemědělství, k rozboru aktuálních dat nebo k analýze map a grafů a jejich interpretaci. Web podporuje mezipředmětové propojení – nabízí využití v přírodopise, zeměpisu, občanské výchově i informatice a dějepisu. Prostřednictvím mapových vizualizací lze názorně ukázat, jak se mění stav půdy v různých částech republiky v závislosti na počasí. Žáci se tak učí chápat propojení mezi počasím, krajinou a lidskou činností, rozvíjí schopnosti číst odborná data a posuzovat jejich dopad na každodenní život.
Staňte se součástí týmu expertů!
Významnou součástí portálu je občanský projekt Monitoring sucha, který aktivně zapojuje veřejnost do sledování projevů sucha. Lidé, nebo třeba celé školní kolektivy, mohou prostřednictvím jednoduchého online formuláře hlásit stav vegetace, půdy, vodních toků nebo jiné projevy sucha ve svém okolí. Tato data slouží odborníkům jako cenný doplněk k meteorologickým měřením a zvyšují přesnost hodnocení dopadů sucha na lokální úrovni. Důležitým prvkem projektu je komunitní přístup, jenž posiluje občanskou vědu (citizen science) a může být inspirací i pro vás.
Zapojení žáků a studentů do tohoto projektu lze realizovat několika způsoby:
- Pozorování v terénu – žáci mohou jeden den v týdnu vyrazit do okolí školy, sledovat stav vegetace, půdní vlhkost či stav vodních toků, fotodokumentovat je a vyplnit výsledky pozorování do formuláře na webu.
- Školní výzkumný projekt – třídy mohou dlouhodobě sledovat jedno místo (např. pole, louku, park), zaznamenávat jeho vývoj během měsíců a porovnávat svá data s mapami z Intersucha. Mohou tak vytvářet vlastní datové řady a doplnit je o další prvky.
- Digitální práce s daty – starší žáci a studenti mohou analyzovat historická data z portálu, vytvářet vlastní grafy nebo mapy a prezentovat své závěry v prostředí školy, nebo třeba na jednání obecního zastupitelstva.
- Spolupráce s obcí nebo zemědělci – školy mohou navázat spolupráci s místní samosprávou nebo farmáři a získat další informace o dopadech sucha, způsobech adaptace a předávat jim své vlastní poznatky třeba za využití informací z portálu https://www.agrorisk.cz nebo https://www.firerisk.cz.
Teorie, praxe, motivace …
Svůj školní projekt můžete pojmout velmi jednoduše a vměstnat jej do jedné či dvou výukových hodin. Nebo naopak, můžete vytvářet větší sítě informací a vést např. skupinku jednotlivců z různých míst vašeho regionu, které zahrnete do pravidelného reportingu. Podstatou je aktivní účast, která rozvíjí u žáků vědomí vlastní důležitosti, kritické myšlení i schopnost spolupráce. Zároveň je učí vnímat krajinu kolem sebe jako dynamický systém ovlivňovaný klimatickými změnami, do jehož pozorování a ochrany se mohou sami zapojit. Motivace a aktivní zapojení žáků jsou klíčové pro smysluplné vzdělávání, zejména pokud pracují s reálnými daty, protože tím propojují teorii s praxí.
Web Intersucho.cz je nejen odborným zdrojem, ale i nástrojem pro aktivní vzdělávání a budování vztahu k místnímu prostředí. Proto svá data nabízí zdarma a všem. Veškeré mapy, grafy a textové informace obsažené na stránkách portálu mohou být kdykoliv a kýmkoliv stahována, rozmnožována a v nezměněné podobě s uvedením zdroje rozšiřována.
Sledujte také web o vlnách veder. V těchto měsících je to více než aktuální.
