Tvorba zahradního jezírka

Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zahradní jezírko. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?

Zdroj: SEVER

Vzdělávací cíle:

  • Zvýšit praktické dovednosti žáků prostřednictvím budování přírodního prvku v zahradě: jezírka.
  • Podpořit biodiverzitu na školních zahradách realizací adaptačního opatření na změnu klimatu.

Pomůcky:

  • VZDĚLÁVACÍ BLOK: Obrázky rostlin a živočichů; tužky; flipchat; materiál na jezírko.
  • PRACOVNÍ BLOK: Folie (přírodní kaučukovou / jezírková); geotextilie; písek (ideálně vlhký); jutovina; oválné kameny okolo celého jezírka; vodní rostliny; další drobné nářadí (lopatky, lopaty, nůžky, provázek,..); fixy na kamínky.
  • Podrobněji rozvedeno v projektové metodice.

Postup:

Tvorba zahradního jezírka je pouze ukázkou jednoho opatření z Metodiky projektových dní zaměřených na tvorbu adaptačních a mitigačních opatření na změnu klimatu do školních zahrad.

1. Kdo v něm žije (10 minut)

Po zahradě jsou rozházené (schované obrázky) rostlin a živočichů, kteří žijí v jezírku či jeho blízkosti (pár obrázků k jezírku nepatří). Každý žák přinese jeden obrázek. Následně všichni společně ukazují své obrázky a představují, kdo může v jezírku nebo jeho těsné blízkosti žít.

2. Význam (5 minut)

Lektor se žáků, zeptá, proč si myslí, že je dobré mít na školní zahradě jezírko. Komu či čemu to pomůže? Nápady lektor píše na flipchart, na závěr dle potřeby doplní a vysvětlí:

  • zadržuje vodu v zahradě
  • zdroj vody na pití pro živočichy
  • zdroj vody – koupel živočichů
  • zdroj potravy
  • zvýšení biodiverzity
  • prostředí pro život a rozmnožování
  • větší plocha má vliv na mikroklima – odpařování vody, ochlazuje
  • estetické působení
  • láká, vyzývá k objevování, k učení

3. Tvorba nanečisto (15 minut)

Před programem (či během předchozích aktivit) lektor schová po zahradě materiál na jezírko. Žáci mají za úkol na zahradě najít, co by se jim mohlo hodit na tvorbu jezírka (a v zahradě předtím nebylo). Následuje ukázka, jak se bude jezírko budovat. Nejdříve lektor nasype hromádku hlíny a ptá se žáků, co je prvním krokem, když máme pouze holou zem. Je potřeba vyhloubit jámu, zeptá se žáků, zda někdo chce vyhloubit malou jamku. Takto se pokračuje dál – pískování, geotextílie, folie.

4. Tvorba zahradního jezírka (120 minut)

Vytváření zahradního jezírka se skládá z následujících aktivit:

  • příprava předem
  • prohlídka vykopané jámy
  • pískování stěn
  • položení geotextilie
  • položení folie
  • položení pásu z jutoviny
  • doplnění kamenů
  • umístění vodních rostlin
  • rituál

Podrobněji popsáno v příloze

Autorky: Šárka Škodová a Michaela Glovňová (SEVER Horní Maršov, o. p. s.)

Vytvořeno a na web Učím o klimatu nahráno díky podpoře programů Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
PROJEKT_Tvorba_zahradniho_jezirka.pdf

Vyzkoušejte také

Tvorba zelené střechy

Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zelenou střechu. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?

Více informací

Foto: Karolína Poláčková

Vlhké město: zadržování vody v půdě

Jaká jsou přírodní řešení pro přizpůsobení se změně klimatu? Vyzkoušejte si jednoduchý experiment, ve kterém se zkoumá schopnost různých typů […]

Více informací

Zdroj: Freepik.com

Příběh žáby

Přemýšleli jste, jak se na našich zahradách mají drobní živočichové? Přečtěte svým žákům příběh žáby, která překonává překážky při hledání […]

Více informací

Zdroj: Freepik
Web tvoří: