Klima za humny: Vyrážíme do terénu

Podívejte se na video, které představuje, jak ve výuce využít okolí školy a blízkost přírodních lokalit. Přímo v terénu je tak možné demonstrovat, jak změna klimatu dopadá na konkrétní místo a proč pečovat o maloplošná chráněná území. Metody terénní výuky do svých hodin pravidelně zapojuje Kateřina Čiháková, která s deváťáky ze Základní školy ve Světicích tentokrát vyrazila k meandrům Rokytky.

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Místo, kde žijeme

Kateřina se dlouhá léta věnovala výuce přírodopisu na ZŠ Světice a působí v Muzeu Říčany jako metodička výukových programů a také jako garantka RVP pro ZŠ v Národním pedagogickém institutu. Od září 2025 pracuje na Přírodovědecké fakultě UK v Praze, kde se bude podílet na přípravě učitelů. V tomto videu vám ukáže, jak běžný školní výlet přetavit v dobrodružné putování za poznáním a porozuměním ekosystémovým vazbám. Jejím cílem je přenést klimatické vzdělávání do praxe, a to nejlépe ve spojení s terénní výukou. Ráda si vybírá právě blízké okolí školy, kde na obyčejných příkladech vysvětluje na první pohled složité jevy – například klimatickou změnu.

Učení venku

Nejlepší učebnou, kde se vzdělávat o přírodě, je příroda sama. Tímto heslem se Kateřina Čiháková při své každodenní práci snaží řídit a svoje žáky bere ven, kdykoliv to jen jde. Přeje si, aby ze školy odcházeli lidé, kteří cítí spoluodpovědnost za stav světa a vědí, jak jeho podobu ovlivňují svým každodenním chováním. Jedním z prostředků, jak toho můžeme docílit, je využití badatelsky orientované výuky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti a vztahu k místu.

Vztah k místu

Vztah k místu je důležitý proto, že pokud žáci přírodu poznávají nejen z učebnic, ale také ji sami zažívají, objevují a rozvíjejí si k ní osobní vztah. Díky tomu si uvědomují, že jsou součástí prostředí, ve kterém žijí. Podílejí se na tom, jak vypadá, a spolurozhodují o tom, zda a v jakém stavu jej zachovat. Když vidí, jak jejich každodenní jednání ovlivňuje přírodu kolem nich, učí se chovat ohleduplněji a zodpovědněji. Badatelsky orientovaná výuka v přírodě jim pomáhá tuto zkušenost prohlubovat a podporuje rozvoj přírodovědné gramotnosti i citového pouta k místu, kde žijí.

Příroda jako laboratoř

Rádi byste něco podobného zakusili se svými žáky a studenty? Inspirujte se a využijte k realizaci aktivit přiloženou lekci. Upravte si ji podle potřeb a charakteru lokality, nebo si vyberte jen určité části a okolní přírodu zkoumejte z dílčí perspektivy. Můžete tak jednoduše ilustrovat, jaké dopady má změna klimatu na druhy a společenstva v chráněných územích a že je s tím při ochraně přírody třeba počítat. K tomu vám mohou dobře posloužit i další tipy do výuky, jenž naleznete pod článkem.

Lekce navazuje na nové RVP a můžete si ji také stáhnout pod názvem Návrhy k ochraně přírody v přírodní rezervaci na metodickém portále https://prohlednout.rvp.cz/.

Autor: Tomáš Princ, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.

Lekce a přílohy ke stažení:

Lekce_Navrhy-k-ochrane-prirody-v-rezervaci.pdf
Priloha-pracovni-listy-druhy-a-mapy-PR-Myto.pdf
Priloha-Pojmy.pdf
Priloha-Plan-pece.pdf
Priloha-Climrisk-mapy-a-grafy.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Klima v naší obci: Učíme se jednat

Podívejte se na video, které ukazuje, jak lze ve výuce změny klimatu zapojit žáky do rozhodování o místě, kde žijí. Na […]

Více informací

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Mikroklima v okolí školy

Staňte se badateli a prozkoumejte mikroklimatické rozdíly v okolí školy. Žáci si v malých skupinách vytipují místa s možnými mikroklimatickými rozdíly, která si zaznamenají […]

Více informací

Mikroklima - ilustrační fotografie
Foto: Tomáš Princ

Postav si svou krajinu

Jak by měla vypadat ideální česká krajina? Jaké funkce by měla splňovat? Vydejte se s žáky ven, objevte výhody meandrujícího potoka […]

Více informací

Foto: Telperion
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: