Vzdělávací cíle:
- Žák díky měření a bádání zjistí, jak různé povrchy v okolí školy či v parku ovlivňují místní mikroklima.
- Žák vlastními slovy popíše, co způsobuje rozdíly v mikroklimatických podmínkách místa.
Pomůcky:
- psací potřeby, vytištěné pracovní listy (příloha 1), podložky s klipem a teploměry do skupin
Podívejte se, jak lekci realizovali její tvůrci přímo ve výuce:
Postup:
1. V čem se liší? (20 min)
Uveďte lekci evokačními otázkami:
- Všimli jste si někdy, o kolik je chladněji ve stínu než na přímém slunci?
- Nebo o kolik vyšší teplotu pociťujete na rozpálené betonové dlažbě než na travnaté ploše?
Vysvětlete žákům, že klimatické podmínky na malé ploše se označují jako mikroklima. Dále s nimi krátce diskutujte, v čem se liší dvojice pojmů, a uveďte si příklady každého z nich:
- klima a mikroklima
- prostorová a časová proměnlivost
- klima a počasí
Nechte žáky pojmenovat charakteristiky prostředí, které se mohou lišit v mikroklimatickém měřítku. Jedním z příkladů je teplota, která se může lišit v mikroklimatickém měřítku.
2. Mapa okolí školy (20 min)
Požádejte žáky, aby jednotlivě nebo v malých skupinách nakreslili schematickou mapu okolí školy, kde budou zkoumat mikroklimatické rozdíly. Následně jim řekněte, aby si v mapě vyznačili čísly místa, která se podle nich liší v teplotě vzduchu (např. okolí stromů, betonové parkoviště, vodní plocha, osluněná stěna budovy).
3. Měření teploty vzduchu (30 min)
Nechte žáky na označených místech v mapě změřit teplotu vzduchu vždy ve stejné výšce nad povrchem. Naměřené teploty u daného stanoviště si žáci zaznamenají do pracovního listu (příloha 1). Následně vypočítají a zapíší průměr všech teplot, které v místě naměřili.
Dále žákům řekněte, aby na základě zjištěných rozdílů v teplotách vzduchu a povrchu odpověděli na závěrečné otázky v pracovním listu.
TIP: V případě dostatku času mohou žáci naměřit i teploty povrchů různých míst. Měření je možné zopakovat v den, kdy je počasí zcela odlišné (třeba kvůli oblačnosti), a následně porovnat výsledky.
4. Sdílení výsledků skupin a závěrečná diskuse (20 min)
Dejte prostor jednotlivým skupinám, aby sdílely výsledky svého měření:
- Byly velké rozdíly v naměřených teplotách?
- Kde jste zjistili nejvyšší teploty a kde naopak nejnižší?
- Co může způsobovat velké rozdíly teplot na místech měření?
V závěrečné diskusi žákům položte otázku:
- Jak se změna klimatu projevuje na místních mikroklimatických podmínkách?
V rámci diskuse žáci pravděpodobně dojdou k tomu, že růst teplot se projevuje i na úrovni místního mikroklimatu. Nechte je uvést konkrétní příklady toho, jak je klimatická změna propojená s místními podmínkami (růst teploty působí vyšší teploty v okolí budov, méně srážek působí změnu charakteru vegetace apod.).
Autor: Jakub Holec, Základní škola Kunratice, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Chladné město
Je horký letní den, teploty stoupají a město se začíná nepříjemně přehřívat. Jde tomu zabránit? A jak? V této lekci mají žáci za […]
Strom a jeho mikroklima
Vzrostlé stromy pomáhají zmírňovat klimatickou změnu. Jak to dokáží? Vydejte se přímo pod zelenou korunu a na vlastní kůži zažijete, jak […]
Klimamapa
Jak je na tom vaše obec z hlediska klimatické změny? Máte v obci nějaká fungující adaptační či mitigační opatření? Prozkoumejte rizika a ohrožená […]
Napište nám zpětnou vazbu a přispějte ke zlepšení našich výukových materiálů
Dejte nám vědět, jak se vám podle našich podkladů učilo a jak na téma žáci reagovali. Stejně tak se rádi dozvíme, pokud jste odhalili nějakou nesrovnalost, chybu nebo máte nápad, jak lekci obměnit. Pomůžete nám materiály nejen zlepšovat, ale také zpracovávat nové. Děkujeme!