Vzdělávací cíle:
- Žák díky pokusům a bádání venku pod stromy objeví, jak strom či keř v zahradě nebo parku ovlivňuje své nejbližší mikroklima.
- Žák dokáže popsat přínos stromů pro zmírňování klimatické změny.
Pomůcky:
- Podsedáky, teploměry, vlhkoměry, váhy, ploché misky, šňůra na prádlo, kolíčky, nasákavé látky, slunečník, lekci provádějte v jarní a letní sezóně.
Postup:
Úvod
Strom si kolem sebe udržuje mikroklima a nejen že tvoří stín, ale díky transpiraci (průduchy listů vypouští vodu v podobě páry) a gutaci (průduchy vypouští vodu v kapalné podobě) vytváří kolem sebe vlhčí vzduch. Proto se nám v lese lépe dýchá, teploty tam nevystupují ve dne tak vysoko jako na louce a neklesají tak hluboko v noci.
1. Porovnání skrze smysly
Lehněte si (sedněte) na 2–5 minut v teplém dni na slunce (na trávu), pod slunečník (střechu altánu…) a pod stromy (do lesa, porostu stromů). Jak vám bylo na louce, pod slunečníkem a pod stromy? Zkuste si rozdílné pocity popsat.
2. Sušíme prádlo
Pojďte si své pocity ověřit pokusem: Tři stejné kusy látky namočte do vody a pořádně vyždímejte. Zavěste látky na uvedená tři místa (volný prostor, pod slunečník, pod strom). Jak dlouho bude trvat, než látka na jednotlivých místech uschne?
Můžeme také látku před pokusem a po jeho skončení zvážit a zjistit, kolik vody se vypařilo.
Nechte si čtvrtý kus látky jako kontrolní vzorek, který nebudete namáčet ani sušit, jeho váha bude stejná jako váha vysušené látky, také na omak vám pomůže srovnat uschnutou látku od té mokré.
Můžete také kusy látku před pokusem a po jeho skončení zvážit. A jejich hmotnost napsat třeba měkkou tužkou přímo na ně. Srovnávat můžete pak přímo původní hmotnost, hmotnost mokré látky (i tu můžete zapsat tužkou) a látky po určité době sušení.
3. Teplota a vlhkost
Vyzkoušejte podobný pokus s teploměrem a vlhkoměrem a změřte teplotu i vlhkost na třech uvedených místech. Pozor, nesmíte měřit teplotu ani vlhkost na přímém slunci.
Vyrobte si meteorologickou budku z bílé krabice od bot a tam přístroje umístěte. Buď používejte vždy stejné přístroje, nebo si je opatřete vícekrát, ale dejte pozor, ať měří všechny stejně! Středoškoláci mohou využít suchý a mokrý teploměr a spočítat absolutní vlhkost. Potom sloupec v pracovním listě doplňte o mokrou teplotu a absolutní vlhkost (nechali jsme na to místo).
4. Evaporace
Evaporace je termín pro výpar z volné hladiny. Jako další pokus použijte tři stejné nádoby s vodou (co nejširší – lavóry, pečicí plechy nebo podmisky pod květináče). Do všech nalijte stejné množství vody a po hodině nebo po dvou hodinách změřte, kolik vody se na daných místech vypařilo.
Závěrečná reflexe
V závěru se sejděte a sdílejte závěry, které každá skupina získala.
- Co vás překvapilo?
- Co jste očekávali?
- Jaké další otázky vás napadají?
- Jak stromy ovlivňují své mikroklima?
- Liší se listnaté a jehličnaté stromy? Jak?
Autoři: Tomáš Krásenský (Gymnázium Jihlava) a Martin Kříž (Chaloupky)
Aktivita byla připravena pro kampaň Měsíc školních zahrad v roce 2022.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Kolik uhlíku zadrží strom?
Zajímá vás, kolik uhlíku zadrží stromy ve vašem okolí? Zdroje uvádí, že průměrný strom za svůj život (100 let) absorbuje […]
Podnebné pásy Země
Už jste se někdy dívali na Zemi pomocí klimadiagramů? Prozkoumejte s žáky klimatické pásy, jejich průměrné teploty a srážky. Podíváte se na […]
Mokřady – řešení pro měnící se klima?
I mokřady mohou pomáhat při řešení klimatické krize. S jejich rolí se žáci seznámí s pomocí skládankové učení. Rozdělí se na expertní […]