Místo, kde žijeme
Kateřina se dlouhá léta věnovala výuce přírodopisu a do nedávna působila v Muzeu Říčany jako metodička výukových programů. Od září pracuje na Přírodovědecké fakultě UK v Praze, kde se bude podílet na přípravě učitelů. V tomto videu vám ukáže, jak běžný školní výlet přetavit v dobrodružné putování za poznáním a porozuměním ekosystémovým vazbám. Jejím cílem je přenést klimatické vzdělávání do praxe, a to nejlépe ve spojení s terénní výukou. Ráda si vybírá právě blízké okolí školy, kde na obyčejných příkladech vysvětluje na první pohled složité jevy – například klimatickou změnu.
Učení venku
Nejlepší učebnou, kde se vzdělávat o přírodě, je příroda sama. Tímto heslem se Kateřina Čiháková při své každodenní práci snaží řídit a svoje žáky bere ven, kdykoliv to jen jde. Přeje si, aby ze školy odcházeli lidé, kteří cítí spoluodpovědnost za stav světa a vědí, jak jeho podobu ovlivňují svým každodenním chováním. Jedním z prostředků, jak toho můžeme docílit, je využití badatelsky orientované výuky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti a vztahu k místu.
Vztah k místu
Vztah k místu je důležitý proto, že pokud žáci přírodu poznávají nejen z učebnic, ale také ji sami zažívají, objevují a rozvíjejí si k ní osobní vztah. Díky tomu si uvědomují, že jsou součástí prostředí, ve kterém žijí. Podílejí se na tom, jak vypadá, a spolurozhodují o tom, zda a v jakém stavu jej zachovat. Když vidí, jak jejich každodenní jednání ovlivňuje přírodu kolem nich, učí se chovat ohleduplněji a zodpovědněji. Badatelsky orientovaná výuka v přírodě jim pomáhá tuto zkušenost prohlubovat a podporuje rozvoj přírodovědné gramotnosti i citového pouta k místu, kde žijí.
Autor: Tomáš Princ, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.

Vyzkoušejte také
Klima v naší obci: Učíme se jednat
Podívejte se na video, které ukazuje, jak lze ve výuce změny klimatu zapojit žáky do rozhodování o místě, kde žijí. Na […]
Mikroklima v okolí školy
Staňte se badateli a prozkoumejte mikroklimatické rozdíly v okolí školy. Žáci si v malých skupinách vytipují místa s možnými mikroklimatickými rozdíly, která si zaznamenají […]
Postav si svou krajinu
Jak by měla vypadat ideální česká krajina? Jaké funkce by měla splňovat? Vydejte se s žáky ven, objevte výhody meandrujícího potoka […]