Jak můžu pomoct?

Objevte, jak mohou jednotlivá opatření pomoci zmírnit dopady klimatické změny – a jaké z nich dávají největší smysl právě vám. Lekce podněcuje k přemýšlení o tom, co je proveditelné, účinné a kde leží osobní hranice ochoty jednat.

Zdroj: Člověk v tísni

Vzdělávací cíle:

  • Žák vysvětlí a porovná pojmy pozitivní a negativní zpětná vazba.
  • Žák definuje a porovná adaptační a mitigační mechanismy.
  • Žák vybere pět klimatických opatření a u každého určí, zda je proveditelné, účinné a zda by ho byl ochoten podpořit.

Pomůcky:

Postup:

Motivace (5 minut)

Učitel žákům představí dotazníkovou otázku z první strany pracovního listu:

  • Všímáš si projevů změny klimatu kolem sebe?

Žáci sami odpoví na základě výběru z možností (ano, spíše ano, nevím, spíše ne, ne). Učitel se jich poté vyptá, jaké odpovědi volili a žáci své volby vysvětlí.

Následně učitel ukáže výzkum České klima 2021, který mapoval, jaké postoje a názory mají na změnu klimatu lidé ve věku 15–20 let. Primárně se jedná o strany 25 až 26.

Pozitivní a negativní zpětná vazba (5 minut)

Učitel rozdá pracovní listy. Úkolem žáků bude, na základě řady příkladů, například ve spojitosti s albedem nebo ohříváním oceánu a zvyšujícím se výparem, vyvodit zákonitosti pro pozitivní a negativní zpětnou vazbu.

Adaptační a mitigační mechanismy (30 minut)

Učitel žákům rozdá do skupin rozstříhané kartičky s jednotlivými adaptačními a mitigačními opatřeními.

Ve spolupráci s pracovním listem vysvětlí rozdíl mezi pojmem mitigace a adaptace.

Následně budou mít žáci za úkol ve skupině z obdržených adaptačních a mitigačních opatření vybrat pět, které jsou pro ně nejzajímavější. A o těchto diskutovat.

V diskuzi sledujeme, zda:

  • jsou daná opatření proveditelná a prosaditelná,
  • jestli by skutečně napomohla v boji se změnou klimatu,
  • a zda by žáci sami byli ochotni je prosazovat a vykonávat.

Následně učitel rozvede nad vybranými klimatickými opatřeními diskuzi v celé třídě. Která opatření si žáci vybrali, a jak je na základě stanovených kritérií hodnotí?

Reflexe (5 minut)

V rámci závěrečné části reflektujeme individuální snahy o zmírnění dopadů změny klimatu.

Učitel nechá žáky odpovídat na následující otázku:

  • Které adaptační nebo mitigační opatření považuješ za nejsnáze proveditelné v místě, kde bydlíš?

Výukové cíle hodiny, další očekávané výstupy, návaznost na RVP, zdroje a další doplňující informace naleznete v příloze kompletní lekce.

Autor: Mgr. Petr Měrka

Tato výuková lekce vznikla jako součást diplomové práce Změna klimatu v geografickém vzdělávání na gymnáziích.

Přílohy:

pdf
LEKCE_Jak_muzu_pomoct.pdf
pdf
Priloha_1_Pracovni_list-3.pdf
pdf
Priloha_2_Pracovni_list_reseni-3.pdf
pdf
Priloha_3_Karticky-1.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Co se to děje se světem?

Vyzkoušejte lekci, která pomocí čtivého textu a jednoduchých otázek otevírá klimatickou změnu jako složitě provázaný problém. Žáci zjišťují, jak se klimatická […]

Více informací

Foto: Karolína Poláčková

Proč je černé tričko horší než bílé?

Seznamte se s lekcí, ve které si žáci pomocí jednoduchého pokusu ověří, jak barva povrchu ovlivňuje jeho teplotu. Dozvědí se, co […]

Více informací

Zdroj: Freepik.com

Země se nikdy nechovala stejně

Prohlédněte si s žáky, jak se klima měnilo v průběhu dějin – a proč je dnešní změna jiná. V krátké, interaktivní lekci žáci porovnají […]

Více informací

Zdroj: Designed by Freepik
Web tvoří: