Vzdělávací cíle:
- Žák vysvětlí a porovná pojmy pozitivní a negativní zpětná vazba.
- Žák definuje a porovná adaptační a mitigační mechanismy.
- Žák vybere pět klimatických opatření a u každého určí, zda je proveditelné, účinné a zda by ho byl ochoten podpořit.
Pomůcky:
- Vytištěné pracovní listy, vytištěné kartičky s adaptačními a mitigačními opatřeními, projektor a počítač pro ukázku výzkumu.
Postup:
- Tato lekce je čtvrtou částí tematického celku. Navazuje na předchozí tři lekce a doporučujeme je vyučovat v uvedeném pořadí. Společně tvoří jeden učební celek, ale lze je učit i samostatně:
Motivace (5 minut)
Učitel žákům představí dotazníkovou otázku z první strany pracovního listu:
- Všímáš si projevů změny klimatu kolem sebe?
Žáci sami odpoví na základě výběru z možností (ano, spíše ano, nevím, spíše ne, ne). Učitel se jich poté vyptá, jaké odpovědi volili a žáci své volby vysvětlí.
Následně učitel ukáže výzkum České klima 2021, který mapoval, jaké postoje a názory mají na změnu klimatu lidé ve věku 15–20 let. Primárně se jedná o strany 25 až 26.
Pozitivní a negativní zpětná vazba (5 minut)
Učitel rozdá pracovní listy. Úkolem žáků bude, na základě řady příkladů, například ve spojitosti s albedem nebo ohříváním oceánu a zvyšujícím se výparem, vyvodit zákonitosti pro pozitivní a negativní zpětnou vazbu.
Adaptační a mitigační mechanismy (30 minut)
Učitel žákům rozdá do skupin rozstříhané kartičky s jednotlivými adaptačními a mitigačními opatřeními.
Ve spolupráci s pracovním listem vysvětlí rozdíl mezi pojmem mitigace a adaptace.
Následně budou mít žáci za úkol ve skupině z obdržených adaptačních a mitigačních opatření vybrat pět, které jsou pro ně nejzajímavější. A o těchto diskutovat.
V diskuzi sledujeme, zda:
- jsou daná opatření proveditelná a prosaditelná,
- jestli by skutečně napomohla v boji se změnou klimatu,
- a zda by žáci sami byli ochotni je prosazovat a vykonávat.
Následně učitel rozvede nad vybranými klimatickými opatřeními diskuzi v celé třídě. Která opatření si žáci vybrali, a jak je na základě stanovených kritérií hodnotí?
Reflexe (5 minut)
V rámci závěrečné části reflektujeme individuální snahy o zmírnění dopadů změny klimatu.
Učitel nechá žáky odpovídat na následující otázku:
- Které adaptační nebo mitigační opatření považuješ za nejsnáze proveditelné v místě, kde bydlíš?
Výukové cíle hodiny, další očekávané výstupy, návaznost na RVP, zdroje a další doplňující informace naleznete v příloze kompletní lekce.
Autor: Mgr. Petr Měrka
Tato výuková lekce vznikla jako součást diplomové práce Změna klimatu v geografickém vzdělávání na gymnáziích.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Co se to děje se světem?
Vyzkoušejte lekci, která pomocí čtivého textu a jednoduchých otázek otevírá klimatickou změnu jako složitě provázaný problém. Žáci zjišťují, jak se klimatická […]
Proč je černé tričko horší než bílé?
Seznamte se s lekcí, ve které si žáci pomocí jednoduchého pokusu ověří, jak barva povrchu ovlivňuje jeho teplotu. Dozvědí se, co […]
Země se nikdy nechovala stejně
Prohlédněte si s žáky, jak se klima měnilo v průběhu dějin – a proč je dnešní změna jiná. V krátké, interaktivní lekci žáci porovnají […]