Vzdělávací cíle:
- Žák dovede popsat, jak budování tůní přispívá k adaptaci na klimatickou změnu a podporuje místní biodiverzitu.
- Žák dovede podle odborných zdrojů navrhnout a spolurealizovat účinné adaptační opatření – neprůtočnou tůň.
Pomůcky:
- Počítač, projektor, metodika Skládankové učení (Příloha 1), Návod na budování tůní (Příloha 2), mapové podklady, psací potřeby.
- Volitelné pomůcky pro realizaci: pracovní rukavice, lopaty, měřicí vybavení, holínky, hrabičky či motyčky.
Postup:
Úvod do tématu (15 minut)
Napište na tabuli tento úryvek z roku 2023:
„Česko je z 34 % zasaženo suchem. Snižují se i stavy spodních vod – za posledních 10 let klesla průměrná měsíční vydatnost pramenů o 127 %. Příčina poklesu tkví především ve zvýšeném výparu vody ze země v důsledku narůstajících teplot. Srážek sice v tomto období napršelo o 5 % méně, než jaký je dlouhodobý průměr, hlavní problém ale spočívá v jejich rozložení. Většina vody naprší v rámci přívalových dešťů, takže následně odteče po povrchu a do podloží se nedostane.“
Podle serveru Česko v datech je momentálně náš stát zasažen z 34 % suchem, čemuž odpovídá přes 30 % zemědělských ztrát. Zásoby spodních vod jsou navíc omezené, třebaže se jedná o součást přirozeného koloběhu. Jejich obnova v případě znečištění nebo úplného vyčerpání může trvat celá desetiletí.
Nechte úryvek doznít a dejte prostor žákům na to reagovat. Ptejte se žáků, jak na ně informace působí a jak se cítí. Můžete použít kartičky s pocity. Žáci vyjádří své pocity slovně nebo zvednutím karty.
Ptejte se žáků, co by mohlo pomoci proti suchu v ČR. Jejich návrhy zapisujte.
Proč budovat tůně (15 minut)
Po vyslechnutí a shrnutí jejich nápadů jim sdělte plán o realizaci tůně. Následně si pusťte krátké video, ve kterém amatérský stavitel soustav tůní a jezírek Lubor Křížek mluví o zadržování vody v krajině:
Vysvětlete žákům, že tvorba tůně je složitý proces, jehož výsledek však stojí za to a je vidět velmi brzy po realizaci. I jiné školy již realizovaly něco podobného. Např. žáci Střední školy hospodářské a lesnické Frýdlant vytvořili několik tůní, čímž zrušili na poli odvodňovací zařízení, kterými dříve zemědělci v době komunismu odváděli vodu z lánů.
TIP: Pokud chcete žákům poskytnout širší kontext, využijte jako úvod tuto teoretickou lekci o mokřadech. Řada informací se přímo vztahuje i k tvorbě tůní a podpoří porozumění celé aktivitě.
Práce s odbornými zdroji (60 minut)
Nejdříve si pusťte s žáky motivační video (od času 3:15), ve kterém je tvorba tůní shrnuta, a také jsou tam zmíněny dokumenty, se kterými budou žáci dále pracovat:
Poté žáky rozdělte do 4 expertních skupin, ve kterých se budou pomocí skládankové metody vzájemně učit o náležitostech tvorby tůní. Každý dokument rozdělte přibližně na půlku a rozdejte do skupin. A s čím budete pracovat?
- Návod na skládankové učení (Příloha 1).
- Vytváření a obnova tůní (AOPK) ZDE.
- Návod na budování tůní (Příloha 2).
TIP: Využívejte tůň k pravidelným biomonitoringům s žáky různých tříd.
Jak rozdělit práci
Tvorba tůně může zabrat hodně času. Pro menší časovou dotaci a větší zapojení žáků je vhodné celou tvorbu tůně rozdělit mezi více skupin žáků. Případně oslovit např. dobrovolnickou organizaci na pomoc. Jak budete tvořit, je na vás. Přípravy se mohou odehrávat v rámci hodin a k vlastní realizaci můžete využít projektový den nebo víkend. Však se jedná o dobrovolnickou pomoc přírodě i nám lidem.
Celý proces stavby tůně se skládá z několika kroků. Nechte žáky rozhodnout, do které skupiny chtějí patřit, jaké úkoly chtějí zkoumat, a společně stanovte termíny pro jejich splnění.
Možné rozdělení do skupin:
- Vytipování vhodných míst a předběžná konzultace s majitelem.
- Biologické a pozorovací průzkumy v lokalitách.
- Oslovení odborníka ke konzultaci.
- Návrh a výkres tůně.
- Zajištění povolení od vlastníka pozemku.
- Zajištění povolení od úřadů.
- Zajištění odborných a výkopových prací (bagr nebo lopaty).
- Zajištění financování.
- Dokumentace celé realizace + propagace.
- Plán udržitelnosti (co, kdo, kdy).
Nejvhodnější čas k budování tůně je konec srpna až konec října, tedy mimo sezonu rozmnožování obojživelníků. Je dobré podle tohoto kritéria plánovat realizaci.
Závěr (15 minut)
Po realizaci projektu (ať už šlo o skutečné vytvoření tůně, nebo „jen“ návrh) uspořádejte slavnostní otevření tůně či veřejné představení návrhu. Taková akce může být krásným zakončením projektu a zároveň přispěje k osvětě v místní komunitě.
Se žáky se poté společně vraťte k celému procesu tvorby tůně. Pomoci mohou například tyto reflexní otázky:
- Co vás v průběhu projektu nejvíc překvapilo?
- Co jste se dozvěděli nového o zadržování vody v krajině?
- Jaké dovednosti jste během práce posílili?
- Co byste příště udělali jinak?
- Šli byste do podobného projektu znovu?
Kompletní lekci včetně podrobného přehledu jak postupovat či metodických poznámek naleznete ke stažení v příloze.
Autorka: Julie Kavalírová, SEVER Horní Maršov, o.p.s.

Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Mokřady – řešení pro měnící se klima?
I mokřady mohou pomáhat při řešení klimatické krize. S jejich rolí se žáci seznámí s pomocí skládankové učení. Rozdělí se na expertní […]
Tvorba zelené střechy
Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zelenou střechu. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?
Tvorba zahradního jezírka
Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zahradní jezírko. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?






