Jak vytvořit tůň?

Zapojte se do praktické ochrany přírody a podpořte své žáky v návrhu a realizaci účinného adaptačního opatření – neprůtočné tůně. Díky projektu žáci lépe pochopí, jak funguje zadržování vody v krajině, podpoří místní biodiverzitu a zapojí se do smysluplné komunitní akce.

Zdroj: Image by Achim Scholty from Pixabay

Vzdělávací cíle:

  • Žák dovede popsat, jak budování tůní přispívá k adaptaci na klimatickou změnu a podporuje místní biodiverzitu.
  • Žák dovede podle odborných zdrojů navrhnout a spolurealizovat účinné adaptační opatření – neprůtočnou tůň.

Pomůcky:

  • Počítač, projektor, metodika Skládankové učení (Příloha 1), Návod na budování tůní (Příloha 2), mapové podklady, psací potřeby.
  • Volitelné pomůcky pro realizaci: pracovní rukavice, lopaty, měřicí vybavení, holínky, hrabičky či motyčky.

Postup:

Úvod do tématu (15 minut)

Napište na tabuli tento úryvek z roku 2023:

Podle serveru Česko v datech je momentálně náš stát zasažen z 34 % suchem, čemuž odpovídá přes 30 % zemědělských ztrát. Zásoby spodních vod jsou navíc omezené, třebaže se jedná o součást přirozeného koloběhu. Jejich obnova v případě znečištění nebo úplného vyčerpání může trvat celá desetiletí.

Nechte úryvek doznít a dejte prostor žákům na to reagovat. Ptejte se žáků, jak na ně informace působí a jak se cítí. Můžete použít kartičky s pocity. Žáci vyjádří své pocity slovně nebo zvednutím karty.

Ptejte se žáků, co by mohlo pomoci proti suchu v ČR. Jejich návrhy zapisujte.

Proč budovat tůně (15 minut)

Po vyslechnutí a shrnutí jejich nápadů jim sdělte plán o realizaci tůně. Následně si pusťte krátké video, ve kterém amatérský stavitel soustav tůní a jezírek Lubor Křížek mluví o zadržování vody v krajině:

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Vysvětlete žákům, že tvorba tůně je složitý proces, jehož výsledek však stojí za to a je vidět velmi brzy po realizaci. I jiné školy již realizovaly něco podobného. Např. žáci Střední školy hospodářské a lesnické Frýdlant vytvořili několik tůní, čímž zrušili na poli odvodňovací zařízení, kterými dříve zemědělci v době komunismu odváděli vodu z lánů.

Práce s odbornými zdroji (60 minut)

Nejdříve si pusťte s žáky motivační video (od času 3:15), ve kterém je tvorba tůní shrnuta, a také jsou tam zmíněny dokumenty, se kterými budou žáci dále pracovat:

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Poté žáky rozdělte do 4 expertních skupin, ve kterých se budou pomocí skládankové metody vzájemně učit o náležitostech tvorby tůní. Každý dokument rozdělte přibližně na půlku a rozdejte do skupin. A s čím budete pracovat?

  • Návod na skládankové učení (Příloha 1).
  • Vytváření a obnova tůní (AOPK) ZDE.
  • Návod na budování tůní (Příloha 2).

Jak rozdělit práci 

Tvorba tůně může zabrat hodně času. Pro menší časovou dotaci a větší zapojení žáků je vhodné celou tvorbu tůně rozdělit mezi více skupin žáků. Případně oslovit např. dobrovolnickou organizaci na pomoc. Jak budete tvořit, je na vás. Přípravy se mohou odehrávat v rámci hodin a k vlastní realizaci můžete využít projektový den nebo víkend. Však se jedná o dobrovolnickou pomoc přírodě i nám lidem. 

Celý proces stavby tůně se skládá z několika kroků. Nechte žáky rozhodnout, do které skupiny chtějí patřit, jaké úkoly chtějí zkoumat, a společně stanovte termíny pro jejich splnění.

Možné rozdělení do skupin:

  1. Vytipování vhodných míst a předběžná konzultace s majitelem.
  2. Biologické a pozorovací průzkumy v lokalitách.
  3. Oslovení odborníka ke konzultaci.
  4. Návrh a výkres tůně.
  5. Zajištění povolení od vlastníka pozemku.
  6. Zajištění povolení od úřadů.
  7. Zajištění odborných a výkopových prací (bagr nebo lopaty).
  8. Zajištění financování.
  9. Dokumentace celé realizace + propagace.
  10. Plán udržitelnosti (co, kdo, kdy).

Závěr (15 minut)

Po realizaci projektu (ať už šlo o skutečné vytvoření tůně, nebo „jen“ návrh) uspořádejte slavnostní otevření tůně či veřejné představení návrhu. Taková akce může být krásným zakončením projektu a zároveň přispěje k osvětě v místní komunitě.

Se žáky se poté společně vraťte k celému procesu tvorby tůně. Pomoci mohou například tyto reflexní otázky:

  • Co vás v průběhu projektu nejvíc překvapilo?
  • Co jste se dozvěděli nového o zadržování vody v krajině?
  • Jaké dovednosti jste během práce posílili?
  • Co byste příště udělali jinak?
  • Šli byste do podobného projektu znovu?

Kompletní lekci včetně podrobného přehledu jak postupovat či metodických poznámek naleznete ke stažení v příloze.

Autorka: Julie Kavalírová, SEVER Horní Maršov, o.p.s.

Přílohy:

LEKCE_Jak_vytvorit_tun.pdf
Priloha_1_Skladankove_uceni.pdf
Priloha_2_Navod_na_budovani_tuni_JULINKA.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Mokřady – řešení pro měnící se klima?

I mokřady mohou pomáhat při řešení klimatické krize. S jejich rolí se žáci seznámí s pomocí skládankové učení. Rozdělí se na expertní […]

Více informací

Foto: Rudy and Peter Skitterians z Pixabay

Tvorba zelené střechy

Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zelenou střechu. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?

Více informací

Foto: Karolína Poláčková

Tvorba zahradního jezírka

Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zahradní jezírko. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?

Více informací

Zdroj: SEVER
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: