Vzdělávací cíle:
- Žáci aplikují a různou formou interpretují své znalosti v tématu klimatické změny.
- Žáci dokáží spolupracovat v týmu a efektivně komunikovat při řešení úkolů.
Pomůcky:
- Tabulka s úkoly (příloha 1), hrací pole (příloha 2), hrací figurky (5 – 6 barev), hrací kostka, papíry na poznámky, tužky, 60 karet nebo papírů, provázek, děrovačka.
Postup:
TIP: Hra se hodí spíše pro žáky, kteří se již v tématu klimatické změny orientují. Můžete ji využít jako aktivitu pro zopakování jejich znalostí, či jako aktivitu, která uzavře dané téma. Pro žáky, kteří se v tématu zatím tolik nevyznají, doporučujeme přizpůsobit úkoly tak, aby odpovídaly jejich znalostem.
Příprava
- Příprava hry vyžaduje určitý čas, poté je však možné hru používat opakovaně.
- Nejdříve označte karty či papíry podle tabulky úkolů. Na přední stranu kartičky umístěte číslo a na zadní stranu kódové slovo. Například úkol číslo 6 má kódové slovo Ukončení těžby uhlí.
- Do kartiček udělejte otvory a protáhněte skrze ně provázky.
- Kartičky rozložte či pověste po celém hřišti nebo tělocvičně. Kódová slova a úkoly můžete samozřejmě změnit dle svých potřeb či preferencí.
- Vytiskněte si tabulku s úkoly a herní plán na formát A3.
- Venku připravte stoly, rozložte na ně herní plán, figurky, kostky, papíry na poznámky a tužky. Vyznačte také “trestné kolo”, které skupina žáků obíhá, pokud nevyřeší daný úkol.
Evokace (5 min)
Nakreslete na tabuli/flipchart hru na šibenici. Naznačte počet písmen slova “ROVNOVÁHA” nakreslením odpovídajícího počtu prázdných políček (9). Nechte žáky postavit se na jednu nohu, zatímco budou navrhovat písmena, která by ve slově mohla být. Pokud uhodnou písmeno, napište ho tam. Pokud ne, kreslíte postupně šibenici, na které bude případně viset planeta Země (můžete zmínit, i když tam žáci nedojdou).
Po uhodnutí slova vysvětlete, že k tomu aby byla na Zemi rovnováha, potřebujeme zmírnit příčiny i dopady klimatické změny a proto o ní potřebujeme něco vědět. K tomu nám poslouží následující KLIMA°CHAOS, kde bude rovnovážně zatíženo vaše tělo i mysl.
Sehrávka hry (30 min)
- Vytvořte týmy po 3 nebo 4 žácích.
- Každá skupina si vezme jednu figurku a hodí kostkou. Žáci pak postupují podle hozeného čísla na hrací ploše. Po pokynu vedoucího hry ke startu se žáci rozběhnou a hledají své číslo v terénu.
- Žáci se musí podívat na zadní stranu karty a zapamatovat si její kódové slovo. Kartu nechají na místě a běží zpět k hernímu stolu.
- Žáci sdělí vedoucímu hry kódové slovo. Ten jím následně zadá úkol. Žáci nejprve řešení úkolu krátce prodiskutují ve skupině a teprve poté ho předloží vedoucímu hry. Ten poté rozhodne, zda byl úkol splněn uspokojivě či nikoliv.
- Pokud se úkol žákům nepodařilo vyřešit, musí skupina uběhnout předem stanovené trestné kolo, než může znovu házet kostkou.
- Vítězem se stává tým, který jako první dosáhne čísla 60 a úspěšně vyřeší úkol, který k tomuto číslu patří. Při nedostatku času vyhrává tým, který je nejblíže čísla 60.
Reflexe (10 minut)
Po sehrávce doporučujeme věnovat prostor reflexi s žáky. Žáky necháme nejprve sdílet pocity ze hry, dále se můžeme věnovat pojmům a zadání, které měli problém pochopit/splnit. Využít můžeme následující otázky:
- Bavila vás hra?
- Měli jste v týmu nějakou strategii?
- Dozvěděli jste se něco nového o klimatické změně? Co?
- Co bylo pro vás při hře nejtěžší?
- Rozuměli jste pojmům, které byly použity jako kódová slova? Kterým ne?
Autoři lekce:
Původní verzi aktivity nalezneme v metodice Unterrichtseinheit CLIMATE CHANGE – A Serious Game. Za obsah odpovídá organizace Ecomove International.
Pro web Učím o klimatu přeložily a upravily Katarína Čižmárová a Julie Brožová (SEVER Horní Maršov) díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Hra na skleníkový efekt
V této pohybové hře žáci sami znázorní, jak funguje skleníkový efekt. Jedni se stanou slunečními paprsky, druzí pak oxidem uhličitým. […]
Mikroklima v okolí školy
Staňte se badateli a prozkoumejte mikroklimatické rozdíly v okolí školy. Žáci si v malých skupinách vytipují místa s možnými mikroklimatickými rozdíly, která si zaznamenají […]
Příběh klimatické změny
Jak může vypadat oteplení planety v budoucnosti? Dá se příčina klimatické změny znázornit na časové ose a zábavně? Zahrajte si s žáky hru, […]