Vzdělávací cíle:
- Zvýšit praktické dovednosti žáků prostřednictvím budování přírodního prvku v zahradě: zelené střechy.
- Podpořit biodiverzitu na školních zahradách realizací adaptačního opatření na změnu klimatu.
Pomůcky:
- VZDĚLÁVACÍ BLOK: černý plech a nádoba s hlínou a rostlinami (netřesk, rozchodník), nádoba s vodou, teploměr, obrázky živočichů na špejli, materiál na tvorbu zelené střechy.
- PRACOVNÍ BLOK: geotextilie, nastřelovačka, nůžky, písek, hlína, rostliny – netřesky, rozchodníky (alespoň jedna na dítě).
- Podrobněji rozvedeno v projektové metodice.
TIP: Tvorba zelené střechy je ukázkou pouze jednoho opatření z Metodiky projektových dní zaměřených na tvorbu adaptačních a mitigačních opatření na změnu klimatu do školních zahrad. Seznamte se také s tvorbou zahradního jezírka.
Postup:
1. Význam zelené střechy (15 minut)
Před začátkem programu lektor umístí na slunné místo černý plech a nádobu s hlínou a rostlinami (netřesk, rozchodník) – tedy plechovou a zelenou střechu. Obě věci poleje vodou a zeptá se žáků, k čemu si myslí, že je zelená střecha dobrá. Poté ukáže pokusy, na kterých vysvětlí význam zelené střechy.
První pokus je s teplotou.
- Žáci porovnávají teplotu černého plechu a „zelené střechy“. Mohou rukou i teploměrem.
- Následně si lektor povídá s dětmi, co to znamená (např. pro ty, kteří jsou pod střechou).
Druhý pokus je s vlhkostí.
- Která střecha je vlhčí a co to znamená?
Na závěr lektor řekne, že zelená střecha může být i životním prostorem nějakých živočichů. Ukáže obrázky živočichů na špejli, žáci vyberou ty, kteří tam mohou být a zapíchnou do zelené střechy. Později mohou pozorovat, zda se na jejich zelené střeše někdo z těchto živočichů objeví.
2. Tvorba nanečisto (15 minut)
Před programem (či během předchozích aktivit) lektor schová po zahradě materiál na tvorbu zelené střechy. Žáci mají za úkol na zahradě najít, co by se jim mohlo hodit na tvorbu zelené střechy (a v zahradě předtím nebylo). Následně si s lektorem ukáží, co našli a jak tvorba zelené střechy bude probíhat.
3. Tvorba zelené střechy (120 minut)
Příprava předem
Zapojené třídy jsou v kontaktu s lektorem, který jim popíše, co se má na projektový den připravit. Dopředu je potřeba vytvořit na prostoru, kde bude zelená střecha, ohrádku cca 8 cm vysokou. Pokud to jde (a je střecha větší než 1*0,5 m) je dobré, aby jedna strana byla zvednutá (cca o 5 cm).
Dále je potřeba připravit:
- geotextilii – velkou tak, aby byla přes okraje střechy
- nastřelovačku a nůžky
- písek a hlínu (tak, aby prostor vyplnili prostor střechy)
- rostliny – netřesky, rozchodníky (alespoň jednu na dítě)
Realizace
- Nejdříve žáci překryjí střechu geotextilii a připevní ji nastřelovačkou.
- Následně smíchají písek s hlínou (může být poměr 1:1).
- Dále žáci zasadí rostliny.
- Na úplný závěr je dobré udělat nějaký rituál, třeba připít si a zalít rostliny.
Popis projektu stahujte v příloze.
Autorky: Šárka Škodová a Michaela Glovňová (SEVER Horní Maršov, o. p. s.)
Vytvořeno a na web Učím o klimatu nahráno díky podpoře programů Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Tvorba zahradního jezírka
Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zahradní jezírko. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?
Vlhké město: návrhy adaptačních opatření
Prozkoumejte své nejbližší okolí a zkuste zjistit, kterým místům by prospělo zadržování vody nebo změna způsobu hospodaření s vodou. Navrhněte konkrétní opatření, […]
Příběh žáby
Přemýšleli jste, jak se na našich zahradách mají drobní živočichové? Přečtěte svým žákům příběh žáby, která překonává překážky při hledání […]