Jak se adaptovat na změnu klimatu: příklady dobré praxe ŠUŽ

Foto: ZŠ Cehnice

Klimatická změna je tématem, které si nachází cestu nejen do vzdělávání, ale i komunitního života. Tomu pomáhá program Střediska ekologické výchovy SEVER Horní Maršov  – Škola pro udržitelný život. Více informací o něm naleznete na našem webu nebo přímo na stránkách programu.

Zde vám přinášíme inspirativní příklady projektů, které se realizovaly v českých školách. Tyto aktivity ukazují, jak mohou žáci, učitelé a místní komunity společně reagovat na aktuální výzvy spojené s klimatickými změnami přímo v místě, kde žijí.

Jaká z těchto opatření byste mohli zavést u vás ve škole?

1. Klimastezka v Cehnicích

V obci Cehnice vznikla unikátní klimatická stezka, která propojuje opatření pro adaptaci na klimatickou změnu. Žáci ZŠ Cehnice zmapovali terén a zjistili, že je zde sedm významných opatření (poldr, retenční nádrž Třtí, sběrný dvůr, ČOVka, Re-use centrum, rybník Mešník). Protože o daných opatřeních řada místních ani neví, vznikl nápad zde vybudovat právě klimatickou stezku, která by je veřejnosti představila.

Na místech těchto opatření byl vždy zabetonován zkosený kůl se štítkem s QR kódem. Po jeho načtení se objeví stránka na webu školy, kde jsou informace o tomto místě zasazené do příběhu. Jak se místo změnilo a k čemu slouží zde představuje a vypráví dětskou formou žabka Cehnického panoše (znak a symbol Cehnic).

Fotografie: ZŠ Cehnice

O celém průběhu projektu a vytvoření stezky žáci informovali jak obecní zastupitele, rodiče i žáky ve škole. Děti i dospělí se tak formou hry mohou dozvědět, jak tato opatření fungují a přispívají ke zlepšení životního prostředí. Žáci měli navíc unikátní možnost projekt představit i komisi soutěže Vesnice roku, která v červnu obec při hodnocení navštívila. Více se o projektu dočtete na stránkách školy.

2. Zelený školní dvůr v Šumperku

Na Gymnáziu v Šumperku se studenti zaměřili na zvelebení školního dvora. Cílem bylo vytvoření nových  záhonů zavlažovaných dešťovou vodou, zpestření vegetace na místě s převahou asfaltové plochy a rozmístění nádob se sukulenty (netřesky), které dobře snášejí velké sucho.

Studenti nejprve psali slohovou práci o cestě do školy s ohledem na přírodní a urbanistické podmínky města a klimatickou změnu. Dále vytvářeli myšlenkovou mapu za pomocí „bouře myšlenek“, učili se o klimatické změně, adaptačních a mitigačních opatřeních, malovali na látkové dlouhodobě použivatelné tašky a tvořili klimamapu.

Fotografie a prezentace: Gymnázium Šumperk

Studenti si pro svůj adaptační projekt zvolili bezprostřední okolí školy. Vedl k vysázení zeleně, zvelebení školního dvora, konzumaci regionálních a sezónních potravin či zalévání dešťovou vodou ze školní zahradní nádrže. Během projektu získali znalosti o klimatické změně a učili se o ní přemýšlet – rozlišovat adaptační a mitigační opatření, pozorovat touto optikou okolí školy i svůj vlastní život ve škole i v rodinách.

Spolupracovali hlavně s vedením školy, které uspořádalo o školním dvoře diskusi s architektkami, které navrhují úpravu dvora a propagují více zeleně a zelené střechy. Tak se na školní dvůr obrátila pozornost celé školy, rodičovské veřejnosti, absolventů školy i sponzorů

3. Klimamapa a osvěta v Milevsku

Klimatická rizika a příležitosti ve své obci mapovali taktéž žáci z 1. ZŠ TGM Milevsko. Hledali vhodná opatření, fotili, zaznamenávali do plánků a zjištěné údaje vepsali do klimamapy. Označili zranitelná místa, vytvořili klimaplán. Následně prezentovali 6 rizikových míst ve městě (náměstí, autobusové nádraží, nákupní zóna, mokřad, okolí rybníka Kubík, ulice Blechova) a 3 místa v areálu školy (mokřad, parkoviště, budovy).

Následně realizovali 3 výstupy (podrobněji níže). Stejně jako u ostatních případů projektu ŠUŽ, výsledky projektu na konci během zahradní slavnosti představili veřejnosti.

Fotografie: ZŠ Milevsko

Žáci:

  • vysadili rostliny na nově vytvořeném záhoně na školní zahradě,
  • vytvořili a umístili 8 informačních cedulí k prvkům na školní zahradě – mokřad, nádrž na vodu, kompost, apod.,
  • výtvarně ztvárnili 3 návrhy přeměny autobusového nádraží a vystavili je v chodbě městského úřadu Milevsko.

4. Šetrná údržba travnatých ploch v Přelouči

Studenti střední školy z Přelouče přišli pro změnu s opatřením šetrné údržby travnatých ploch. V průběhu projektu jednali o svých záměrech s vedením školy, města ale i Pardubického kraje. A právě ve spolupráci s vedením města se studentům podařilo vytipovat lokality na šetrnou údržbu travnatých ploch, které byly současně realizovány i v prostorách školní zahrady.

Fotografie: Gymnázium a Grafická odborná střední škola Přelouč

Kromě zaměření na šetrnou údržbu travnatých ploch ověřovali své hypotézy z pohledu snížení prašnosti, lepší zádržnosti vody a vyšší biodiverzity. Zabývali se i snížením nákladů za energii a vodu ve škole a tím i snížení uhlíkové stopy našich budov.

Vytvořili klimamapu města Přelouče a společně s vedením města vytipovali lokality pro šetrnou údržbu travnatých ploch (mozaikové sečení travnatých ploch). Následně realizovali projektové dny, kde své záměry představili ostatním žákům na škole a dospělým. Hlavní myšlenky si tak mohli ověřit na vlastní kůži.

Jak se zapojit? Napište nám…

Všechny zmíněné a řada dalších projektů každý rok přispívají ke zvýšení povědomí o dopadech klimatické změny mezi občany.

Zpracovala: Eliška Hájková (SEVER Horní Maršov, o. p. s.),
koordinátorka programu Škola pro udržitelný život

Text vznikl díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: