Klima v naší obci: Učíme se jednat

Školní projekt, který je zaměřen na klimatická opatření v obcích. Žáci postupně analyzují situaci ve své obci a následně navrhují a na fiktivním zasedání zastupitelstva prezentují mitigační a adaptační opatření. Vyzkoušejte si to také, třeba se mezi nimi rýsují budoucí zastupitelé.

Zdroj: Člověk v tísni

Vzdělávací cíle:

  • Žák vysvětlí základní rozdíl mezi mitigačními a adaptačními opatřeními v obci.
  • Žák popíše, co to znamená modrozelená infrastruktura.
  • Žák analyzuje vybraná místa v obci z hlediska jejich připravenosti
    na zmírnění klimatické změny.
  • Žák navrhne opatření, která by mohla změnit vybraná místa, aby sloužila
    k mitigaci nebo adaptaci.
  • Žák vytvoří ve skupině prezentaci a dá zpětnou vazbu k návrhům ostatních skupin.
  • Žák se aktivně účastní fiktivního zasedání zastupitelstva/rady obce ve vybrané roli.

Pomůcky:

  • fotoaparáty (stačí v mobilu), zadání pro žákovské prezentace (příloha 1), informační texty
  • (viz Infobox), zařízení k tvorbě prezentace (tablety, mobily), dataprojektor / interaktivní
  • tabule, formuláře pro hodnocení prezentací (příloha 2), vytištěné lístečky rolí pro fiktivní
  • zastupitelstvo a radu (příloha 3), vytištěné reflektivní pracovní listy (příloha 4)

Postup:

Úvod do tématu (20 minut)

Představíme žákům téma mitigačních vs. adaptačních opatření a vysvětlíme pojem modrozelená
infrastruktura. K vysvětlení použijeme např. texty z Infoboxu, můžeme je také doplnit videoukázkami,
jak vypadají taková opatření v realitě (viz odkaz v Infoboxu). Je dobré, aby tento projekt/lekce
následovala až poté, co mají žáci základní znalosti o klimatické změně.

Analýza obce (45 minut)

Vyrazíme na průzkum obce. Je doporučeno vytipovat si předem trasu, kde je možné najít místa vhodná pro průzkum. Žákům zadáme úkol fotit si místa, která mají potenciál sloužit jako místa pro mitigační či adaptační opatření. Ideální je, pokud si fotek udělají více do zásoby, aby z nich poté mohli vybírat. Během procházky obcí můžeme žáky upozorňovat na různá místa, pokud si nejsou jistí, co fotit.

Návrhy opatření (2 x 45 minut)

Ve skupinách vytváříme prezentace (zadání viz příloha 1) vybraných míst ve stavu „před“ a „po“. K tvorbě fotografií „po“ mohou žáci využít např. umělou inteligenci, vlastní kresby nebo již existující příklady z jiných měst. Každá skupina poté prezentaci nechá k oponentuře ostatním spolužákům.
Oponentura probíhá tak, že prezentace jsou otevřené na tabletech/notebooku, skupiny je obchází a dávají zpětnou vazbu. Není nutné, aby každá skupina hodnotila každou skupinu, lze udělat náhodný
výběr. Žáci dávají k prezentaci zpětnou vazbu na základě formuláře (viz příloha 2).

Společná prezentace / zasedání obce (45 minut)

Prezentace návrhů proběhne na společném zasedání zastupitelstva obce nebo rady města. Na základě zpětných vazeb vybereme 3–4 projekty k prezentaci a do rady nominujeme zástupce z řad žactva, kterým přidělíme role (viz příloha 3). Ostatní žáci budou v rolích běžných zastupitelů. Následně prezentujeme návrhy, členové rady pokládají prezentujícím dotazy a hodnotí, zda by návrhy byly v obci realizovatelné nebo nikoli. Členové zastupitelstva mohou také podávat doplňující otázky a připomínky. Závěrem lze vybrat návrhy, které by postoupily do užšího výběru „k realizaci“.

Reflexe (10 minut)

Na konci projektu dáme žákům vyplnit reflektivní pracovní list (příloha 4), který slouží jako sebehodnocení a zároveň jej lze použít pro ověření získaných znalostí, dovedností a postojů učitelem.

Přílohy:

01_Klima_v_nasi_obci_Lekce-1.pdf
01_Klima_v_nasi_obci_Priloha_1-1.pdf
02_Klima_v_nasi_obci_Priloha_2-1.pdf
03_Klima_v_nasi_obci_Priloha_3-1.pdf
04_Klima_v_nasi_obci_Priloha_4-1.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Klima v naší obci: Učíme se jednat

Podívejte se na video, které ukazuje, jak lze ve výuce změny klimatu zapojit žáky do rozhodování o místě, kde žijí. Na […]

Více informací

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Klima za humny: Vyrážíme do terénu

Podívejte se na video, které představuje, jak ve výuce využít okolí školy a blízkost přírodních lokalit. Přímo v terénu je tak možné […]

Více informací

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Klima v lese: Výprava do nitra přírody

Další díl série metodických videí, jež mají inspirovat k tomu, proč a jak učit o klimatu, se věnuje významu lesa pro člověka a klima. […]

Více informací

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: