Vzdělávací cíle:
- Žák vysvětlí, jak klimatická změna ovlivňuje vznik povodní, a posoudí připravenost své obce na povodňové riziko.
Pomůcky:
Postup:
Evokace (10 min)
Přečtete žákům úryvek:
„Podle zpráv IPCC nyní všude na světě platí, že intenzita srážek, která by se dříve vyskytla jednou za deset let, se v současnosti za stejné období vyskytne častěji – 1,3 krát a obsahuje o 6,7 % více vody. Při globálním oteplení o 2 °C se bude vyskytovat 1,7 krát za deset let a bude obsahovat o 14 % více vody.“
IPCC je Mezivládní panel pro změnu klimatu, který shromažďuje, zpracovává a hodnotí vědecké poznatky o klimatické změně. Nejde o vlastní experimenty nebo původní nová data, ale o sumarizaci a zhodnocení existujících studií. Poskytuje tak přehled toho, co věda aktuálně ví o klimatu, jeho změnách, dopadech i možnostech řešení. Závěry IPCC slouží jako důležitý podklad pro mezinárodní vyjednávání a tvorbu klimatických politik.
(Zdroj: https://faktaoklimatu.cz/explainery/zpravy-ipcc)
Nechte žáky vymýšlet a psát několik navazujících odvození k tématu „Čím více/méně…, tím……“
- Čím větší oteplení planety, tím více srážek.
- Čím více srážek, tím…
- Čím více srážek v silně zastavěném městě, tím větší riziko přívalových povodní.
- Čím více přívalových povodní, tím…
- Čím méně lesů a mokřadů, tím větší riziko povodní.
- Čím je větší riziko povodní, tím…
Ukázkové řešení naleznete v kompletní lekci v příloze.
Zhlédnutí videa s otázkami (35 min)
Motivujte žáky tím, že si společně pustíte 15 minutové video od známého youtubera (Jirka vysvětluje věci). Vyzvěte je, ať pozorně video sledují a zaznamenávají si odpovědi na následující otázky:
- Co znamená stoletá voda?
- Co jsou hlavní faktory, které napomáhají vzniku a síle povodní?
- Co nám říká tzv. Clausiova-Clapeyronova rovnice?
- Jaké všechny výdaje se s povodněmi pojí?
- Kolikrát častěji a s jakou intenzitou budeme zažívat extrémní jevy při oteplení o 2°C?
Pusťte si s žáky následující video (15 minut):
Po zhlédnutí videa a zodpovězení otázek se zastavte u toho, zda lze brát jakékoliv video na Youtube jako důvěryhodný zdroj informací, a proč zrovna Jirkovi Burýškovi (autorovi videa) důvěřujete.
Jiří Burýšek je „datový novinář a tvůrce webu Bezfaulu.net, který se věnuje argumentačním faulům. Za svou práci byl dvakrát nominován na Křišťálovou lupu a loni získal spolu s Jankem Rubešem a Honzou Mikulkou Novinářskou cenu nadace OSF za nejlepší analyticko-investigativní příspěvek.“ (zdroj: Český rozhlas)
Co si se žáky i tak připomenout:
- I důvěryhodné zdroje mohou některé informace zjednodušovat.
V populárních formátech je to běžné – proto je dobré vnímat, že realita může být složitější. - To, že má někdo vysokou sledovanost na sociální síti (Youtube), ještě neznamená, že sdílí důvěryhodné a ověřené informace.
- Zdroje je dobré porovnávat. Pokud se více kvalitních zdrojů shoduje, je to silnější signál, že informace stojí na pevném základě.
Vzorové odpovědi na otázky a obsáhlejší argumentaci k důvěryhodnosti videa s Jirkou Burýškem naleznete v kompletní lekci v příloze.
TIP: Více informací a zdrojů k tématu povodní najdete v článku na našem webu:
Povodně – co s žáky sledovat a kde brát zdroje
3. Naše obec (45 min)
V následující aktivitě zjistěte, jak je na tom vaše obec s povodněmi. Kolik má vodních toků a vodních ploch? Pamatujete si vy nebo někdo z příbuzných povodeň ve vaší obci? Informace můžete hledat v kronice nebo oslovit blízkého pamětníka. Ze získaných informací vytvořte výstup, např. myšlenkovou mapu, vizuální mapu, fotodokumentaci, apod.
TIP: Promítněte mapu obce nebo ji vytiskněte žákům do skupinek. Do mapy mohou zakreslovat, jaká opatření v obci jsou a která jí chybí.
Poté, co jste si toto zmapovali, vytvořte skupiny po 3-5 žácích. Každá skupina má vytvořit svůj graf „Množství spadlých srážek ve vašem kraji za posledních 30 let“. Případně každá skupina může dělat jiné desetiletí a pak grafy porovnat či spojit. Použijte data ČHMÚ.
4. Je má obec připravena? (80 min)
- Zkuste si simulaci záplavových zón ve vaší obci. Do vyhledávače zadejte název své obce, rozklikněte v horní části krychličkovou kolonku “Vrstvy” a zapněte postupně záplavové zóny: 5, 20 a 100 letá voda. Popisujte a diskutujte s žáky, jak mohou obec případné povodně ohrozit, kam až by voda mohla dosáhnout, co z míst, které znají, by zatopila.
- Potom si udělejte brainstorming o tom, co by pomohlo tyto zony zmenšit. Ptejte se žáků, jak by naše každodenní chování mohlo ovlivnit povodně.
- Dále rozdejte žákům do skupin pracovní list (Příloha 1). Projděte si společně opatření, která dokáží zmenšovat povodňové škody. Ujistěte se, že žáci všem opatřením rozumí. K vysvětlení můžete použít popis opatření (Příloha 2) a poté daná opatření zkuste najít ve vaší obci. Přemýšlejte, co dalšího by bylo vhodné v obci udělat či vybudovat.
TIP: Doporučená protipovodňová opatření, si poté mohou vaši žáci vyzkoušet v rámci interaktivní hry Pozor, povodeň.
5. Závěr (10 minut)
Nakonec se žáků zeptejte, jak hodnotí připravenost své obce na povodně. Vyzvěte je, aby svůj názor stručně odůvodnili – například s využitím zjištěných dat o srážkách, povodňových map nebo nalezených opatření v obci. Diskutujte, které prvky v obci pomáhají povodňové riziko snižovat a která opatření podle žáků chybí.
Autorka: Julie Kavalírová, SEVER Horní Maršov, o.p.s.

Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Povodně – co s žáky sledovat a kde brát zdroje
Chcete žákům přiblížit, jaký dopad mají povodně na naší krajinu? Projděte si doporučené odkazy a zaměřte se na to, jak monitorovat […]
Pozor, povodeň!
V důsledku klimatické změny jsou četnější extrémní projevy počasí. Mezi takové projevy patří i přívalové deště a s nimi související povodně. Didaktická hra […]
Jak déšť a sucho mění naše řeky
Vyzkoušejte si se žáky měření průtoku místního toku pomocí plovákové metody. V této terénní aktivitě si žáci procvičí různé fyzikální výpočty […]






