Vzdělávací cíle:
- Žák provede pokus zaměřený na rozpustnost oxidu uhličitého ve vodě.
- Žák popíše změny, které nastaly během pokusu, a vyvodí z nich obecně platné závěry.
- Žák propojí pozorované jevy s rozpouštěním oxidu uhličitého v oceánech, což souvisí s klimatickou změnou.
Pomůcky:
Při provedení pokusu je možné některé pomůcky nahradit jinými, viz dále. Žáci pracují sami či ve dvojicích.
- vytištěné pracovní listy s návodem pro každého žáka nebo dvojici (příloha 1)
- kádinka (150 ml)
- kahan
- tyčinka
- zápalky
- lžička
- 2× zkumavka
- Pasteurova pipeta
- držák na zkumavku
- aparatura pro vývoj CO2
- stojan na zkumavky
Chemikálie:
- jedlá soda (max. 15 g na pokus)
- univerzální (Yamadův) indikátor
- kyselina citronová (max. 15 g na pokus)
- voda
Alternativy k pomůckám, které vám chybí, a popis přípravy před hodinou naleznete v lekci ke stažení níže.
Postup:
1. Evokace
Položte žákům následující otázky:
- Jak je možné, že je pečivo nadýchané a má v sobě díry?
- Který plyn vytvoří v pečivu bublinky?
- Jaká přísada se přidává do pečení, aby se bubliny vytvořily?
2. Provedení pokusu
Níže je uveden návod k provedení pokusu, který mají žáci ve stejném znění k dispozici v pracovním listu s návodem v příloze 1. Žáci pracují samostatně nebo ve dvojicích.
- Do kádinky nalijte asi 50 ml vody. Přidejte Pasteurovou pipetou univerzální (Yamadův) indikátor tak, aby byla zřetelná jeho barva, a zamíchejte tyčinkou. Odlijte si pár mililitrů tohoto roztoku do zkumavky pro porovnání barvy.
- Do aparatury pro vývoj CO2 nalijte rozumné množství vody z kohoutku s ohledem na použitou aparaturu. Přidejte větší lžičku kyseliny citronové a krouživým pohybem částečně rozpusťte.
- Přidejte větší lžičku jedlé sody a zazátkujte aparaturu. Okamžitě začněte zavádět vznikající oxid uhličitý do připraveného roztoku indikátoru v kádince. Může pomoct s nádobou pro vývoj plynu trochu zamíchat, aby se vyvíjelo více plynu. Pozorujte změnu barvy roztoku. Pokud byste potřebovali vyvíjet více plynu, přidejte do aparatury další lžičku kyseliny citronové a jedlé sody.
- Do čisté zkumavky odlijte asi 1–2 cm roztoku indikátoru z kádinky, do které jste zaváděli plyn.
- Zkumavku chyťte do držáku a zahřívejte nad kahanem. Ústím zkumavky nemiřte na žádnou osobu! Roztok by měl měnit barvu. Jakmile začne vřít, ihned ukončete zahřívání. Pozorujte barvu roztoku.
Příklad, jak mohou vypadat výsledné barvy roztoku:
Vlevo je samotný zředěný univerzální indikátor, uprostřed indikátor po zavádění oxidu uhličitého, vpravo po zahřívání. Barvy se mohou lišit podle použité vody a množství rozpuštěného CO2.
TIP: V případě černobílého tisku pracovních listů vytiskněte pro žáky barevně pH stupnici z návodu. Do pracovního listu také můžete zařadit úkol, aby žáci zakreslili aparaturu pro zahřívání.
3. Pracovní list – vyplnění a kontrola
Pracovní list pro žáky (příloha 1) je rozdělen na dvě části. První část, „Úkoly“, přímo navazuje na provedený pokus. Druhá část, „Jak to souvisí s klimatickou změnou?“, obsahuje otázky, které propojují pozorování z pokusu s klimatickou změnou.
Správné odpovědi k pracovnímu listu naleznete v lekci ke stažení níže.
4. Závěr
Se žáky proberte jejich odpovědi na otázky a nechte je, aby vysvětlili, jak k daným výsledkům došli. Otázky vyžadují zamyšlení a jsou spíše náročnější, proto není vhodné žáky známkovat za správnost odpovědí. Ponechte prostor na diskuzi, pokud by žáci měli nějaké otázky.
Na závěr se žáky proveďte reflexi toho, co se v lekci dozvěděli. Nechte každého z nich zodpovědět následující otázku:
- Jaká informace z této hodiny tě nejvíce zaujala nebo překvapila?
Inbofox, tipy pro další práci a zdroje naleznete také v lekci ke stažení níže.
Autorka: Lenka Karpíšková, Divadlo fyziky ÚDiF, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Jak klimatická změna ovlivňuje oceány?
Co všechno se děje s oceány kvůli vypouštění CO2 do atmosféry a následnému růstu teploty vzduchu? Zjistíte to pomocí pokusů zaměřených na […]
Kdo jsou skleníkové plyny?
Jak funguje skleníkový efekt, které plyny k němu přispívají a jak moc? V rámci lekce žáci objeví, odkud se skleníkové plyny berou, jaký […]
Strom příčin a důsledků
Některé signály klimatické změny vidíme okolo sebe, o jiných slyšíme stále častěji z médií. V této lekci poskládáme jednotlivé střípky dohromady a ukážeme si, […]