Vzdělávací cíle:
- Žák popíše, jak klimatická změna ovlivňuje oceány, a vyjmenuje její konkrétní projevy a dopady.
- Žák propojí jednoduché fyzikální jevy s ději, které probíhají v oceánech na základě klimatické změny.
- Žák pochopí souvislosti jednotlivých procesů klimatických změn v oceánech.
Pomůcky:
- dataprojektor, počítač, internet
- prezentace (příloha 1)
- tabule, fixy/křída
- vytištěné myšlenkové mapy (příloha 2)
- shrnutí pro každého (příloha 3 nebo 4 dle obtížnosti)
- řešení shrnutí k promítnutí (příloha 5)
- psací potřeby
Pomůcky k pokusům naleznete u videonávodů.
Přehled aktivit v lekci:
1. Evokace (5 min) – Zamyslíme se nad možným ovlivněním oceánů klimatickou změnou pomocí brainstormingu a tvorby myšlenkové mapy.
2. Tání ledovců (10 min) – Předvedeme pokus, u kterého dokážeme, že zvýšení hladiny oceánů způsobují pouze ledovce pevninské.
3. Teplotní roztažnost a růst hladiny oceánů (7 min) – Vyzkoušíme pokus, který ukáže, že za zvednutí hladiny oceánů může ve velké míře také teplotní roztažnost vody.
4. Oceánské proudy a jejich změna (7 min) – Vysvětlíme důležitost oceánských proudů a co se děje, když dojde k jejich změně.
5. Rozpouštění CO2 ve vodě a okyselování oceánů (10 min) – Představíme žákům jev, který ovlivňuje kyselost oceánů, a její zásadní vliv na korálové útesy.
6. Reflexe (5 min) – S žáky zopakujeme jednotlivé experimenty a znovu je propojíme s ději v oceánech.
TIP: Lekci je možné rozdělit na více samostatných výukových jednotek a jednotlivým pokusům věnovat více času. Případně je možné žáky rozdělit do skupin, nechat je si pokusy dle poskytnutého návodu vyzkoušet a následně předvést ostatním žákům ve třídě. V tomto případě lekce zabere zhruba dvě vyučovací hodiny.
Videonávody k pokusům:
Všemi videonávody vás provede Barbora Mikulecká, pedagožka a popularizátorka vědy z ÚDiF (Úžasné divadlo fyziky).
Tání ledovců:
Který typ ledovců zvyšuje hladinu oceánu, když taje? Pevninský nebo oceánský? Arktida nebo Antarktida?
Pomůcky: dvě stejné skleněné nádoby, permanentní fix, 8–12 kostek ledu, fén nebo horkovzdušná pistole, provázek, CD nebo jiný plastový tácek, který se vejde do skleněné nádoby
Teplotní roztažnost vody a růst hladiny oceánů:
Co se stane s hladinou oceánu, když se oceán oteplí?
Pomůcky: Erlenmeyerova baňka, kempingový vařič, zapalovač, potravinářské barvivo, gumový špunt, který sedí na baňku, s vyvrtaným otvorem na teploměr a na skleněnou trubičku, skleněnou trubičku, teploměr
Oceánské proudy:
Jak vznikají oceánské proudy?
Pomůcky: červené víno, voda, dvě stejné sklenice nebo průhledné kelímky, zalaminovaná kartička nebo kus tvrdého papíru, tác
Rozpouštění CO2 a okyselování oceánů:
Jak působí oxid uhličitý na oceány?
Pomůcky: voda, tekutý indikátor pH (například Yamadův indikátor, výluh z červeného zelí), hydroxid sodný, ocet nebo něco kyselého, lžička, skleněná nádoba, čtyři kelímky, tři brčka, alobal nebo víčko na kelímky
Podrobný popis lekce včetně vysvětlení ke všem pokusům naleznete v lekci v přílohách níže.
Autorka: Barbora Mikulecká, Divadlo fyziky ÚDiF, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Co mají společného pečení a oceány?
Oxid uhličitý hraje velkou roli v klimatické změně, která se dotýká nejen nás, ale i oceánů. Žáci provedou pokus, ve kterém z jedlé […]
Tání permafrostu na Sibiři: konec či nový začátek?
Jaké dopady na planetu Zemi, život lidí a dalších organismů má tání permafrostu? V této lekci se zaměříte na příčiny a důsledky tání […]
Uhlík všude, kam se podíváš
Uhlík je základním stavebním prvkem na planetě Zemi. Prozkoumejte schéma koloběhu uhlíku a zjistěte, kde všude se uhlík vyskytuje, jak se […]