Biolearn jako inspirace

Seznamte se s inovativním přístupem ke vzdělávání, který využívá propojení přírodovědy, environmentální výchovy a dalších přírodních vědních disciplín k lepšímu poznání světa.

Foto: Karolína Poláčková

Co je Biolearn a jak souvisí klimatickým vzděláváním?

Jedná se o mezipředmětovou výuku v rámci mezinárodního projektu, kdy hledáme a vysvětlujeme souvislosti mezi přírodou a lidmi vytvořeným světem. Je v základu založena na premise, že příroda dokázala během svého 3,8 milionu let dlouhého vývoje vytvořit postupy, které jsou velmi funkční a mohou nás inspirovat pro zlepšení fungování lidského světa.

Biolearn vychází z principů propojené mezipředmětové výuky STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics) a STEAM (+ Arts).

V rámci tohoto přeshraničního projektu vznikly výukové lekce, které jsou založené na modelu „učíme se od přírody“ a mohou nám pomoci lépe poznat přírodní svět. Díky tomu můžeme hledat udržitelná řešení současných problémů včetně klimatické změny.

Čím se inspirovat?

Nejprve vám doporučujeme lekci Adaptace na změnu klimatu. Naleznete ji pod záložkou Biomimikry pro druhý stupeň. Skrze tuto aktivitu můžete žákům pomocí praktických pokusů ukázat, jak je v půdě a krajině zadržována voda, jakým způsobem funguje tzv. chladící efekt rostlin, co je to evapotranspirace nebo albedo. Lekci můžete využít celou na několik vyučovacích hodin, nebo si vybrat pouze část, co je pro vás užitečná (pozn.: na našem webu ji naleznete pod názvem Chladné město).

Téma adaptace můžete také začlenit do své výuky pomocí modulu Budovy. V něm se žáci inspirují příbytky v přírodě při navrhování zlepšováků pro lidské bydlení. Nebo v lekci Management vody v městském parku, kde se zabývají nakládáním s vodou v prostředí města a přímo navrhují konkrétní opatření.

Pokud pracujete s mladšími dětmi, lze využít krátké aktivity pod záložkou pro první stupeň. Zde jsou k nalezení mnohé inspirace z přírody dle jednotlivých organismů. K nim lze klimatická témata vztáhnout například otázkou, jak popsané principy můžeme konkrétně použít při hledání řešení klimatické krize.

Žáci se díky těmto aktivitám učí kreativně přemýšlet a hledat neotřelá řešení inspirovaná přírodními principy. A jak jsme se v uplynulých třech letech, kdy projekt probíhal, přesvědčili, opravdu taková řešení dokáží vymyslet.

Pokud tedy chcete vyzkoušet nějaký nový přístup ke klimatickému vzdělávání, mohou být aktivity z webu www.biolearn.eu zajímavou inspirací.

Na webu Učím o klimatu již naleznete:

Autorka: Milada Dobiášová, (SEVER Horní Maršov, o. p. s.)

Text vznikl díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Vyzkoušejte také

Vlhké město: zadržování vody v půdě

Jaká jsou přírodní řešení pro přizpůsobení se změně klimatu? Vyzkoušejte si jednoduchý experiment, ve kterém se zkoumá schopnost různých typů […]

Více informací

Zdroj: Freepik.com

Vlhké město: zadržování vody v krajině

Vyzkoušejte si experiment, který odhalí význam různých technik zadržování vody v krajině a jejich klíčové funkce.

Více informací

Zdroj: Freepik.com

Vlhké město: návrhy adaptačních opatření

Prozkoumejte své nejbližší okolí a zkuste zjistit, kterým místům by prospělo zadržování vody nebo změna způsobu hospodaření s vodou. Navrhněte konkrétní opatření, […]

Více informací

Foto: Jakub Opršal, Centrála LIKO-S
Web tvoří: