Blog: Jak jsem dodával optimismus na lékařské fakultě

Nedávno jsem vedl seminář na téma emoce a změna klimatu, který jsem si připravil pro studenty lékařské fakulty. Jaká to byla zkušenost? Sdílím tipy i poznatky z výuky, třeba se něčím inspirujete i vy.

Zdroj: Mapy.cz

Proč lékařská fakulta?

Při  výuce o klimatu na Pedagogické fakultě v Hradci Králové nás oslovila docentka z Lékařské fakulty Univerzity Karlovy (která též sídlí v Hradci), zda bychom pro ně nebyli ochotní uskutečnit vzdělávací seminář na téma Klima a emoce. Mělo se jej zúčastnit přibližně 40 studentek kombinovaných ročníků na Lékařské fakultě, tj. budoucí sestry a porodní asistentky.

Většina z nich dosud neměla žádnou zkušenost s klimatickým vzděláváním. Natož, aby řešily, jak se v souvislosti s tímto tématem věnovat svým pocitům a emocím. Zároveň jsem byl varován dopředu, že studenti jsou z těchto témat poměrně v depresi a v souvislosti s tématem změny klimatu prožívají spíše nepříjemné pocity. I vzhledem k tomu by tak na fakultě uvítali podobný workshop, který by studentům a studentkám pomohl najít pozitivní příklady, jak s náročnými emocemi pracovat, a celkově je povzbudil.

Vskutku nemalá očekávání, že? Odvážně jsem souhlasil a workshop nakonec realizoval v rozmezí tří hodin. Účastnilo se ho 41 studentek a 1 student. Pojďme se podívat na jeho obsah. Třeba tím inspiruji některé z vás.

První část v přednáškové místnosti

Výuku jsme zahájili uvnitř. Po úvodním představení a varování, že nejsem terapeut ani psycholog, nýbrž vzdělavatel o klimatu, jsem shrnul základní principy klimatického vzdělávání a představil cíle setkání.

Jelikož jsem promlouval ke studentům lékařské fakulty, přímo se nabízelo otevřít téma zdraví ve spojení s klimatickou změnou. Kdo neznáte, tomuto tématu se věnuje skvěle anestezioložka Anna Kšírová. Jako možný otvírák doporučuji její 14minutový příspěvek na národní konferenci.

Jako rychlou evokační aktivitu jsem zvolil Mentimeter a ptal se studentů na následující otázky:

  • Je to projev klimatické změny, se kterým jsme se v Česku mohli setkat?
  • Jaké emoce máte spojené se změnou klimatu?
  • Která skupina je nejvíce ohrožena změnou klimatu?
  • Jaká zdravotní rizika souvisí se změnou klimatu?

Kompletní výsledky sdílím v příloze. Úmyslně jsem zahrnul veškeré projevy, které v Česku mohou nastat. Dále si všimněte, že ve spojení se změnou klimatu opravdu převládaly výhradně negativní emoce:

Obrázek č. 1 – Jaké emoce máte spojené se změnou klimatu?

Skupiny nejvíc ohrožené změnou klimatu studenti dle očekávání odhalili správně, to mi mělo posloužit jako úvod k následné diskuzi. Všimněte si též, že na „první dobrou“ studenti dovedli vyjmenovat plejádu zdravotních rizik souvisejících se změnou klimatu:

Obrázek č. 2 – Jaká zdravotní rizika souvisí se změnou klimatu?

Následně jsme si probrali ve skupinách i společně, jaké projevy klimatické změny nás v budoucnu asi čekají, jaká s tím mohou souviset zdravotní rizika a vše si podložili výstupy z aktuálních výzkumů české společnosti a jejího vztahu ke klimatické změně (ten poslední ZDE).

Poté jsem využil část lekce Změna klimatu a emoce v nás. Pustili jsme si videorozhovor se Zdeňkou Voštovou, debatovali ve dvojicích a společně na téma environmentálního žalu. Představili jsme si 5 fází klimatického žalu a nakonec jsem dodal pár tipů, kde hledat inspiraci, jak se o tématu více dozvědět, a přitom se učit, jak klimatickému žalu efektivně čelit. Doporučil jsem tak např. linku bezpečí, portál o duševním zdraví Nevypusť duši, aplikaci Nepanikař pro rychlou psychologickou pomoc, podcast o nenásilné komunikaci Nenásilný podcast a další.

Venkovní část

Na druhou část semináře jsme se přesunuli ven. Počasí nám nepřálo, bylo větrno a zima. Přesto jsme si venku ukázali techniky, jak zpracovávat náročné emoce. Samozřejmostí bylo nastavení bezpečného prostředí hned na úvod.

Začali jsme ukázkou metod a způsobů, jak rozeznávat aktuální rozpoložení skupiny (zde na str. 17), vyzkoušeli jsme si kruh vděčnosti (spirální proces z knihy Aktivní naděje popsán na str. 10).

Po aktivitě na zahřátí jsme se přesunuli a sami v sobě i ve dvojicích diskutovali, co pro nás znamená úspěch, posléze neúspěch, a učili se druhým naslouchat.

Následně došlo na sdílení vlastních emocí spojených s klimatickou změnou. Pro tuto příležitost jsme využili aktivitu Spektrum ekologických emocí.

Jelikož nás tlačil čas, dal jsem na závěr prioritu tomu, abychom ve dvojicích a následně společně diskutovali, jaké strategie na tělo i mysl pomáhají na silné emoce, ukázali jsme si techniky relaxace (více v lekci Jak na silné emoce) a rozloučili se tipy, jak se zklidnit a být více všímavý.

Závěrečné dojmy

Nemile mě překvapilo, jak nezvyklé je pro studenty vykročit ze své komfortní zóny a jít se něco učit do venkovního prostředí. Ano, jsem si vědom toho, že byl prosinec a byla zima. Ale stejně! Člověk tak nějak musí počítat i s tím, že řadu studentek zajímá více zápočtový test. Současně bych si příště určitě na téma environmentálního žalu vyčlenil více času a při tom se ptal studentů, jaké emoce znají a jakými způsoby zpracovávají tíživé pocity. Výzvou pro mě byla i větší skupina kolem 40 studentů jak v učebně, tak venku.

To vše ale přebilo hned několik pozitivních dojmů. Zaujalo mě, jak pohotově dovedli jmenovat různá zdravotní rizika ve spojení se změnou klimatu. Jak i bez nápovědy (nebylo nutné využít Kartičky pocitů) uvedli pestrou škálu různých emocí, které prožívají. Dále jsem si všímal (a paní docentka tento dojem potvrdila), že velmi ocenili možnost práce v menších skupinkách mimo školní lavice. Že se tak lépe poznali i navzájem.

Udělal bych něco jinak? Bezpochyby ano. I na základě zpětné vazby ale soudím, že jsem všem účastníkům workshopu dodal potřebný optimismus a inspiroval je k hlubšímu poznávání vlastních pocitů a silných emocí. Nejen s ohledem na změnu klimatu. A z toho mám radost!

Autor: Jakub Opršal (SEVER Horní Maršov, o. p. s.)

Text vznikl díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
Priloha_1_Odpovedi_Mentimeter.pdf
pdf
Priloha_2_Spektrum_ekologickych_emoci.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Psychickou odolností k ochraně klimatu

Všechna rozporuplná témata přinášejí emoce. Pokud s nimi neumíme pracovat a zvládat je v náročných situacích, jako jsou třeba diskuze o klimatické změně a jejích […]

Více informací

Zdroj: Pixlr.com

Jak na silné emoce

Dá se pomocí sebepoznání a seberegulace zlepšit klima? Umíme zvládat náročné emoce a víme, jak jim předcházet? Pro ochranu klimatu jsou třeba […]

Více informací

Zdroj: Freepik

Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu

Lámete si hlavu nad tím, co dělat, když na děti dolehne ekologická úzkost či environmentální žal? Přemýšlíte, jak tyto prožitky […]

Více informací

Web tvoří: