Čtyři principy „dobrého“ klimatického vzdělávání
1. Buďme přesní a kritičtí
Pracujme s aktuálními a ověřenými informacemi.
Rozvíjejme kritické myšlení a mediální gramotnost.
Tipy: pracujme s daty a grafy, trénujme posuzování hodnověrných zdrojů, odhalujme manipulativní techniky a strategie v komunikaci o změně klimatu, spolupracujme s vědci, vyhledávejme navržená řešení klimatické krize…
2. Buďme blízcí a hmatatelní
- Rámujme klimatická témata jako místní a související s naším životem.
- Zaměřme se na možnosti jednání jednotlivce a na skupinové akce.
Tipy: zkoumejme místní dopady změny klimatu, přibližujme si vzdálené (vciťování, využití filmů a lidských příběhů), zapojujme školu a třídu do projektů na ochranu klimatu a adaptaci na ni…
3. Zahrnujme sociální a emoční složku
- Zohledněme společenský a emoční rozměr, abychom překonali pocity ekologické úzkosti a podpořili činy.
Tipy: mluvme o našich emocích souvisejících s klimatickou krizí, učme se posilovat psychickou odolnost, skrze společné zapojení do ochrany klimatu posilujme naději…
4. Podporujme aktivní zapojení
- Používejme metody, které jsou badatelské, zkušenostní, kritické a participativní.
Tipy: podporujme vlastní iniciativu žáků, skrze jejich projekty umožněme žákům osobně zažít pozitivní změnu…
Zdroj:
Principy jsou převzaty z publikace Klima se mění – A co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Zpracováno podle HARGIS, K. a MCKENZIE, M., 2020. Responding to Climate Change Education: A Primer for K-12 Education. Saskatoon, Canada: The Sustainability and Education Policy Network, Saskatoon.
Vyzkoušejte také
Projektovou výukou ke klimatickému vzdělávání
Zajímá vás, jak začít s projektovou výukou, aby splnila všechna očekávání, cíle a navíc žáky a studenty bavila? A jak díky ní rozvíjet povědomí […]
Jak zařadit klimatické vzdělávání do školních předmětů?
Nabízíme vám řadu tipů pro učení o změně klimatu v předmětech na základní a střední škole. Najdete zde vybraná témata snadno uchopitelná v předmětech […]
K jakým cílům učení směřovat s různě starými žáky?
Pokud si kladete otázku, co všechno by měli umět žáci v určitém věku, aby změně klimatu porozuměli na základní úrovni a zároveň […]