Projektovou výukou ke klimatickému vzdělávání

Zajímá vás, jak začít s projektovou výukou, aby splnila všechna očekávání, cíle a navíc žáky a studenty bavila? A jak díky ní rozvíjet povědomí o klimatické změně a nadchnout studenty pro environmentální témata? Prolistujte si tuto příručku.

K čemu příručka slouží?

Příručka se zaměřuje na využití projektové metody v klimatickém vzdělávání. Provede vás procesem přípravy, realizace a vyhodnocení školního projektu a upozorní, na co dát pozor, na co nezapomenout a na co cílit při využití projektové metody ve výuce. 

Je určena zejména učitelům středních škol, kteří s projektovou metodou začínají, ale i těm, kteří již zkušenosti mají a hledají inspiraci u podobně smýšlejících kolegů. 

V metodické příručce s jednoduchou a přehlednou grafikou na 114 stranách najdete:

  • Co je (a co už není) projektové vyučování?
  • Jak s projektovou výukou začít, na co si dát pozor?
  • Konkrétní metody pro přípravu, realizaci a hodnocení projektů – včetně osnovy
  • Proč vsadit na projektovou výuku právě v klimatickém vzdělávání?
  • 6 školních projektů sepsaných přímo učiteli a žáky

Prolistujte si vybrané části příručky:

Křížem krážem projektovou výukou s odborníky

Úvodu do teorie projektové výuky, s názvem „Křížem krážem projektovou výukou“, se ujala autorka Nataša Mazáčová, odborná mentorka učitelů, řešitelka rozvojových projektů MŠMT a specialistka na rozvoj pedagogických dovedností.

Kapitole „Projektová výuka v klimatickém vzdělávání“ se věnuje Jan Činčera, docent z Katedry environmentálních studií Masarykově univerzitě v Brně a specialista na environmentální výchovu a její evaluaci. Osvětlí, jak přirozeně vést žáky k environmentálně odpovědnému chování i proč jsou právě projekty naprosto klíčovou metodou výuky o klimatické změně.

Příklady školních projektů na téma klimatické změny

Příručka byla vytvořena spolu s učiteli pro učitele. Doufáme, že popisy školních projektů pro vás budou motivací pustit se s žáky do podobných či zcela originálních vlastních aktivit.

Dozvíte se, jak v rámci výuky vznikly třeba „klimabudky“, jak dopadl projekt na téma emise, anebo jak proběhla studentská klimatická expedice na Kokořínsko.

Mezi 6 ukázkami realizovaných projektů najdete projekty z těchto škol: Gymnázium Přírodní škola, Gymnázium Na Zatlance, Gymnázium Jana Keplera, Slezské gymnázium Opava, Gymnázium Frýdlant a Scio škola Praha 6.

Materiál vznikl za finanční podpory Evropské komise a České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí České republiky v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR. 

Za obsah materiálu nese odpovědnost organizace Člověk v tísni, o.p.s. Informace zde uvedené nejsou oficiálním stanoviskem Evropské unie a Ministerstva zahraničních věcí České republiky.

© Člověk v tísni, o. p. s. Praha, 2021 Kolektiv autorů

ISBN 978-80-7591-056-1

Příručku si můžete stáhnout zde:

pdf
final_web_projektovou-vy-ukou-ke-klimaticke-mu-vzde-la-va-ni-.pdf

Ohodnoťte metodiku a pomozte nám být ještě užitečnější

Záleží nám na tom, aby byly naše metodiky jednoznačné a užitečné. Dejte nám vědět, jestli to platí i pro tuto. Oceníme pozitivní zpětnou vazbu i kritické připomínky. Děkujeme!

Vyzkoušejte také

2. Co si pohlídat, když začínám s klimatickým vzděláváním?

Jaké vzdělávání o změně klimatu skutečně funguje? Na základě shrnutí rozsáhlého pedagogického a psychologického výzkumu v mnoha zemích pojmenovali odborníci čtyři základní principy […]

Více informací

6. Jak může klimatické vzdělávání podpořit celá škola?

Nechte se inspirovat tipy na to, jak téma klimatické odpovědnosti prolnout do různých úrovní života školy tak, aby se stalo […]

Více informací

5. Na co všechno se zaměřit v klimatickém vzdělávání?

Zkuste si představit vzdělávání jako jízdní kolo. Co všechno mohou symbolizovat jednotlivé části a jak je využít jako pomůcku pro ucelenou […]

Více informací

Děkujeme za spolupráci