Komu je publikace určená?
Metodika je ideální, pokud chcete s žáky prozkoumat ochlazující sílu vegetace, měřit mikroklima a propojit výuku s reálnými klimatickými výzvami v krajině.
Materiály jsou vhodné především pro učitele přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol a nižších ročnících víceletých gymnázií. Využijí ji však i pedagogové a lektoři ekologické výchovy, kteří pracují s žáky v terénu, a rovněž pracovníci městských úřadů zabývající se adaptacemi na změnu klimatu a plánováním zelené infrastruktury.
Kompletní metodiku stahujte zde:
Metodika obsahuje motivační videa, pracovní listy, komentované aktivity a podrobný popis tří tematických bloků – slunce, voda, vegetace. Další soubory ke stažení – včetně vzorové prezentace, pracovních listů a karet s nápovědami – najdete níže na stránce.
Co metodika obsahuje?
Soubor připravených vzdělávacích aktivit, pracovních listů, videí a metodických komentářů, které propojují výuku fyziky, přírodopisu, zeměpisu a environmentální výchovy. Žáci díky nim porozumí vlivu vegetace na ochlazování prostředí a na vodní bilanci v krajině.
Metodika klade důraz na badatelský přístup a práci s měřením teplot, vlhkosti nebo výparem v různých podmínkách – ve stínu stromu, na asfaltu či ve vegetačním pásu. Součástí jsou také aktivity vedoucí k diskuzi o významu zeleně v městském plánování.
Jaké tematické bloky aktivit zde naleznete?
Metodika se zaměřuje na tři vzájemně propojené oblasti:
- sluneční záření a jeho proměny v krajině,
- pohyb vody a výpar v různých typech povrchů,
- roli vegetace jako přírodní klimatizace.
Každý blok je podpořen názornými pokusy, pracovními listy a návrhy aktivit pro skupinovou práci nebo terénní pozorování.
🎥 „Jak chladí rostliny?“ – motivační úvod do výparu a ochlazování vegetace:
🎥 „Proč potřebujeme stromy?“ – video s měřením teplot a vlhkosti:
Doporučujeme také:
Zaujala vás výuková metodika o vegetaci a mikroklimatu? Vyzkoušejte i tyto aktivity a zdroje:
Výukové lekce:
- Strom a jeho mikroklima – žáci měří teplotu a vlhkost pod stromy a na holých plochách, aby pochopili ochlazující účinek vegetace.
- Vlhké město: Zadržování vody v krajině – lekce zaměřená na přírodní způsoby, jak vegetace a půda pomáhají zadržet vodu v krajině.
- Chladné město – praktická aktivita, která pomáhá žákům porozumět, jak stromy a zelené prvky ochlazují městské prostředí při vyšších teplotách.
- Hra na skleníkový efekt – pohybová hra, ve které si žáci zahrají role slunečních paprsků a skleníkových plynů a názorně uvidí, jak se otepluje atmosféra.
- Kdo jsou skleníkové plyny – lekce, ve které se žáci seznámí s hlavními skleníkovými plyny. Zjistí, odkud pocházejí, a porovnají, jak silně přispívají ke změně klimatu.
- Modrozelená infrastruktura – žáci se dozví, co je modrozelená infrastruktura a jak zadržuje vodu, zlepšuje mikroklima a zkoumají, co ve městě funguje – ideální propojení s krajinou i městem.
Další zdroje:
- Intersucho: Dopady na vegetaci – interaktivní přehled aktuálního stavu vegetace v ČR – výborný nástroj pro doplnění terénních aktivit.
- Mapa zelené infrastruktury ve vašem okolí – pomocí veřejných mapových nástrojů (např. Geoprohlížeč ČÚZK nebo GisOnline) si žáci mohou sami identifikovat a změřit plochy zeleně (parky, stromy, zahrady) ve svém městě či obci – skvělý doplněk k aktivitám o vegetaci a mikroklimatu.
Autoři publikace: ENKI, o.p.s., Třeboň a Katedra biologie při JU v Českých Budějovicích
Tato metodika byla vytvořena s finanční podporou TAČR v rámci Projektu TL01000294:
Sluneční energie, voda v krajině, vegetace: nová metodika vzdělávání pracovníků městských úřadů a inovace školní výuky k tématu efektu hospodářských zásahů na regionální klima.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Strom a jeho mikroklima
Vzrostlé stromy pomáhají zmírňovat klimatickou změnu. Jak to dokáží? Vydejte se přímo pod zelenou korunu a na vlastní kůži zažijete, jak […]
Modrozelená infrastruktura
Co se skrývá pod tímto záhadným označením a jaký je jeho význam? Proč má smysl se starat, aby naše města měla […]
Vlhké město: zadržování vody v krajině
Vyzkoušejte si experiment, který odhalí význam různých technik zadržování vody v krajině a jejich klíčové funkce.