Pravda nebo lež

Publikace, která představuje ucelený soubor lekcí a aktivit pro budování kritického myšlení
k ochraně klimatu. Obsahuje 10 praktických lekcí/aktivit navržených nebo upravených
speciálně tak, aby sloužily hlavnímu cíli: zajistit, aby kritické myšlení a mediální
gramotnost byly součástí vzdělávání o změně klimatu.

Vzdělávací cíle:

  • Podporovat kritickou analýzu mediálních sdělení týkajících se změny klimatu.
  • Podpořit informované diskuse a debaty o otázkách životního prostředí.
  • Podpořit hlubší porozumění etickým a filozofickým aspektům změny klimatu.
  • Rozvíjet schopnost studentů interpretovat a vytvářet vizuální média.
  • Posilovat empatii a globální povědomí prostřednictvím různých perspektiv.
  • Objasnit složité příčiny a důsledky změny klimatu.

Obsah:

Každá z lekcí má svůj vlastní postup a specifické pomůcky, časovou dotaci a věkovou skupinu, které najdete definované u každé z lekcí.

Názvy jednotlivých lekcí a aktivit

  1. Klima a ozbrojený konflikt
  2. Co je za tímto videem?
  3. Nebezpečí jednoho příběhu
  4. Co se děje na obrázku?
  5. Kruh
  6. Jak zní klimatická změna
  7. Síla příběhu
  8. Eco bingo – vyhrajte pro planetu
  9. Klimatická fikce (cli-fi)
  10. Tichá pošta – komunikace ve věku dezinformací

Tyto lekce/aktivity nejsou určeny jako úvod do tématu změny klimatu, ale vyžadují u žáků i vyučujících základní až středně pokročilou úroveň znalostí týkajících se změny klimatu a souvisejících otázek. Pro zopakování základních faktů o daném tématu je pro vyučující k dispozici řada online kurzů a dalších materiálů (několik zdrojů k získání základních informací o klimatické změně či na metodiky a lekce, které je možné využít ve výuce je uvedeno v seznamu doporučených zdrojů).

Role učitele a doporučení

Učitel je součástí skupiny, nicméně měl by zastávat neutrální postoj. To je ovšem velmi těžké, protože nás může prozradit vše od tónu hlasu, volby slov až po řeč těla, a to zejména pokud máme na dané téma vyhraněný názor.

Téma změny klimatu je velmi náročné a je vhodné jej tak komunikovat žákům. Žáci budou potřebovat podporu a prostor. Dejte jim čas na zamyšlení a zformulování odpovědi a vyjádřete, že je v pořádku, když si nejsou jistí nebo v průběhu lekce/času změní svůj názor.

Při volbě přístupů buďte flexibilní a vysvětlete, proč se v daném případě používá určitá metoda. Po každé aktivitě, zejména pokud není použita jako celá lekce, by měla následovat reflexe toho, jak ovlivnila emoce žáků, jejich hodnoty apod.

Metodika a přílohy ke stažení:

pdf
PRAVDA-NEBO-LEZ-Soubor-lekci-a-aktivit.pdf
pdf
Prilohy-1.1-a-1.2.pdf
pdf
Prilohy-2.1-a-2.2.pdf
pdf
Prilohy-4.1-a-4.2.pdf
pdf
Priloha-5.1.pdf
pdf
Prilohy-7.1-a-7.2.pdf
pdf
Prilohy-8.1.pdf
pdf
Priloha-9.1.pdf
pdf
Priloha-10.1.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Společně pro klima

Pro všechny, kteří učí nebo chtějí učit o klimatu, je tu nová metodická příručka. Naleznete v ní osvědčené metody, které jsou zpracované […]

Více informací

Zdroj: SEVER

Klimatická dobrodružství

Vyzkoušejte si badatelskou výuku v praxi. Zamýšlejte se nad projevy klimatické změny ve svém okolí i problémy, které způsobuje na druhém konci […]

Více informací

Zdroj: TEREZA, program Badatelé

Active Citizens – Chráníme klima!

Ucelená metodická publikace, která vás provede tím, jak začlenit do výuky téma klimatické změny a podpořit aktivní občanství u žáků. Najdete zde […]

Více informací

Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: