Vzdělávací cíle:
- Podporovat kritickou analýzu mediálních sdělení týkajících se změny klimatu.
- Podpořit informované diskuse a debaty o otázkách životního prostředí.
- Podpořit hlubší porozumění etickým a filozofickým aspektům změny klimatu.
- Rozvíjet schopnost studentů interpretovat a vytvářet vizuální média.
- Posilovat empatii a globální povědomí prostřednictvím různých perspektiv.
- Objasnit složité příčiny a důsledky změny klimatu.
Obsah:
Každá z lekcí má svůj vlastní postup a specifické pomůcky, časovou dotaci a věkovou skupinu, které najdete definované u každé z lekcí.
Názvy jednotlivých lekcí a aktivit
- Klima a ozbrojený konflikt
- Co je za tímto videem?
- Nebezpečí jednoho příběhu
- Co se děje na obrázku?
- Kruh
- Jak zní klimatická změna
- Síla příběhu
- Eco bingo – vyhrajte pro planetu
- Klimatická fikce (cli-fi)
- Tichá pošta – komunikace ve věku dezinformací
Tyto lekce/aktivity nejsou určeny jako úvod do tématu změny klimatu, ale vyžadují u žáků i vyučujících základní až středně pokročilou úroveň znalostí týkajících se změny klimatu a souvisejících otázek. Pro zopakování základních faktů o daném tématu je pro vyučující k dispozici řada online kurzů a dalších materiálů (několik zdrojů k získání základních informací o klimatické změně či na metodiky a lekce, které je možné využít ve výuce je uvedeno v seznamu doporučených zdrojů).
Role učitele a doporučení
Učitel je součástí skupiny, nicméně měl by zastávat neutrální postoj. To je ovšem velmi těžké, protože nás může prozradit vše od tónu hlasu, volby slov až po řeč těla, a to zejména pokud máme na dané téma vyhraněný názor.
Téma změny klimatu je velmi náročné a je vhodné jej tak komunikovat žákům. Žáci budou potřebovat podporu a prostor. Dejte jim čas na zamyšlení a zformulování odpovědi a vyjádřete, že je v pořádku, když si nejsou jistí nebo v průběhu lekce/času změní svůj názor.
Při volbě přístupů buďte flexibilní a vysvětlete, proč se v daném případě používá určitá metoda. Po každé aktivitě, zejména pokud není použita jako celá lekce, by měla následovat reflexe toho, jak ovlivnila emoce žáků, jejich hodnoty apod.
Autoři: Petra Albrechtová, David Bán, Catarina Gomes, Ozten Kivilcim, Ivo Oosterbeek, Alma Rogina.
Tento soubor lekcí a aktivit byl vytvořen v rámci projektu DEXPO Kritickým myšlením k ochraně klimatu spolufinancovaným Evropskou unií.
Metodika a přílohy ke stažení:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Společně pro klima
Pro všechny, kteří učí nebo chtějí učit o klimatu, je tu nová metodická příručka. Naleznete v ní osvědčené metody, které jsou zpracované […]
Klimatická dobrodružství
Vyzkoušejte si badatelskou výuku v praxi. Zamýšlejte se nad projevy klimatické změny ve svém okolí i problémy, které způsobuje na druhém konci […]
Active Citizens – Chráníme klima!
Ucelená metodická publikace, která vás provede tím, jak začlenit do výuky téma klimatické změny a podpořit aktivní občanství u žáků. Najdete zde […]






