Proč propojovat aktivní občanství a klimatickou změnu?
V roce 2019 jsme vydali aktualizovanou verzi metodiky Active Citizens a uvedli ji tímto odstavcem:
„Globálně propojeni, místně zapojeni,“ tak zní heslo mezinárodního programu Active Citizens. Usiluje o svět, ve kterém jsou lidé připravení bezkonfliktně a efektivně spolupracovat s druhými na rozvoji míst, kde žijí.
V souvislosti s klimatickou změnou, která v současné době dopadá skutečně globálně na celý svět, narůstá o to více důležitost umět výše zmíněné a nadto rozumět příčinám, dopadům, ale hlavně řešením klimatické krize. Považujeme za důležité, aby aktivní občanství i klimatická změna byly běžnou součástí výuky na školách, a proto jsme v letech 2020–2023 realizovali ve spolupráci s 21 základními a středními školami program Active Citizens – Chráníme klima! Zapojilo se do něj více než 300 mladých lidí a vytvořili své místní klimatické projekty. Díky této zkušenosti vznikla příručka, kterou máte nyní před sebou. Obsahuje 17 aktivit, které jsou zčásti adaptací předchozí verze metodiky programu Active Citizens pro druhý stupeň základních škol na téma změny klimatu, zčásti zde najdete nové aktivity, doporučení na další zdroje ke klimatickému vzdělávání a příklady školních „klima projektů”. Ukazujeme způsob, jak s žáky 8. a 9. tříd ZŠ a SŠ uchopit téma klimatické změny, posílit jejich kompetence i emoční odolnost a budovat „konstruktivní naději”, že klimatickou změnu je možné a je potřeba aktivně řešit právě teď.
Publikace vám pomůže:
- Ujasnit si vztah mezi aktivním občanstvím, klimatickým vzděláváním a projektovou výukou.
- Sestavit plán projektové výuky ke změně klimatu na školní rok, měsíc či týden.
- Učit mezipředmětově a ve spolupráci s kolegy.
- Učit v propojení s reálným světem kolem.
- Nachystat si přípravu do hodin během několika minut.
- Vytvořit se žáky tým a projekt, na který nezapomenete, protože společně o kousek posunete svět.
Pro koho je určena tato publikace?
Pro všechny, kdo chtějí a mohou pomoci s rozšířením kvalitního klimatického vzdělávání – učitele, ředitele škol, lektory, ale i vedoucí oddílů.
Pro koho není?
Pro ty, kdo hledají jednoduchý recept, jak do dětí něco nalít. Kdo nemají chuť spolupracovat s ostatními a cestu hledat společně s žáky. Bez toho program Active Citizens – Chráníme klima! realizovat nejde. I tak ale můžete vyzobat pár aktivit a třeba vás to chytne!
Přejeme příjemné čtení a inspiraci pro vlastní projekty.
A jak se za svou zkušeností s realizací programu ohlížejí žáci a učitelé, které jej absolvovali?
Konečně mám důvod chodit do školy.
Michal, 18 let
Uvědomili jsme si, že klimatická změna nejsou jen články na netu, že se to opravdu děje.
Dominik a Viliam, 13 let
Líbilo se mi, že jste to (učitelé) nechávali na nás. Ať se to povede nebo ne, poradili nám, ale nechali nás dělat si to po svým. Uvědomila jsem si, že jsme dobrej tým.
Iva, 16
Autoři publikace: Veronika Endrštová, Veronika Ambrozy, J. Činčera, K. Sequensová, Člověk v tísni, o. p. s.
Vyzkoušejte také
Projektovou výukou ke klimatickému vzdělávání
Zajímá vás, jak začít s projektovou výukou, aby splnila všechna očekávání, cíle a navíc žáky a studenty bavila? A jak díky ní rozvíjet povědomí […]
Projektová výuka v klimatickém vzdělávání
Jaké mají čeští žáci postoje ke klimatické změně, proč je vhodné je podporovat v kolektivním zapojení do klimaticky odpovědného chování a jak […]
K jakým cílům učení směřovat s různě starými žáky?
Pokud si kladete otázku, co všechno by měli umět žáci v určitém věku, aby změně klimatu porozuměli na základní úrovni a zároveň […]