What does climate change mean for the purpose of education?

Katedra občanské výchovy a filozofie PedF UK vás zve na přednášku v anglickém jazyce, kterou povede Dr Peter Sutoris z Univerzity z Leedsu ze Spojeného království. Představí dilema, jaký dopad má klimatická změna na smysl vzdělávání.

Zdroj: RICHARD ROBINSON / CULTURA CREATIVE / AFP

Termín:

3. 3. 2025, 17:00 – 18:00

Místo konání:

Učebna R208, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Magdalény Rettigové 4, 110 00 Nové Město, PRAHA

Základní informace:

  • Cílová skupina: akademická obec i veřejnost.
  • Přednášku povede Dr Peter Sutoris (Research Institute, University of Leeds, United Kingdom).
  • Téma: Dopad změny klimatu na vzdělávání
    • V době zrychlující se změny klimatu se mnozí obracejí ke vzdělávání jako k součásti řešení. Není však vzdělání částečně zodpovědné za úpadek životního prostředí? A jak by mohlo lidstvu pomoci zvládnout tento okamžik?
  • Přednáška proběhne v angličtině.
  • Akce je zdarma. Rezervace není nutná.

Anotace v angličtině:

At a time of accelerating climate change, many are turning towards education as part of the solution. But isn’t education partly responsible for environmental decay? And how might it help humanity navigate this moment?

Education has come to be viewed as an important instrument in humanity’s toolkit in tackling ecological breakdown. Research shows, however, that while many contemporary mainstream education systems can contribute to individual-level changes in awareness and behaviour, they are ill-equipped to enable society-level transformation.

This talk argues that the gap between expectation of what “education for the environment” can achieve and what it has so far delivered can be explained by market capture and individualisation that are at the heart of much contemporary education policy, research and practice.

These dynamics are associated with framing education’s utility within “shallow time”, as reflected in frameworks like “21st century skills”.

Shifting the temporal frame towards deep time — which requires recognition of what happens prior to and beyond the lifespans of those being educated and those delivering the education, as well as rethinking how the utility of education is assessed — can help transform the pattern of education reproducing existing social structures and imaginaries, enabling a more disruptive framing more consistent with the idea that education can help prevent rather than facilitate ecological breakdown.

Událost též naleznete na stránkách pořadatele.

Organizátor: Katedra občanské výchovy a filozofie PedF UK

Email na organizátora: tomas.samek@pedf.cuni.cz

Web tvoří: