Vzdělávací cíle:
- Žák se seznamuje s různorodostí pohledů na ochranu klimatu (i planety obecně), vnímá většinový apel na její řešení od různých osobností – politiků, vědců, hvězd showbyznysu, filozofů, učenců apod.
- Žák naslouchá názorům druhých.
Pomůcky:
- Vytištěné a rozstříhané kartičky s citáty (Příloha 1).
Postup:
Tato aktivita slouží jako evokace k tématu programu.
- Vytištěné a rozstříhané citáty rozložte na viditelné místo ve třídě.
- Každý žák si vybere jeden citát, který ho něčím oslovil nebo v něm vyvolal nějaké emoce.
- Po vybrání mají žáci čas se nad ním a svým názorem na něj zamyslet.
- Poté následuje sdílení, jehož cílem je seznámit se s různými pohledy na ochranu klimatu a bez hodnocení vyslechnout názory ostatních, takto by měl i učitel žákům zadat. Každý přečte citát, který může ještě komentovat svým názorem (proč si ho vybral, čím ho oslovil, co si o tom myslí). Toto sdílení by mělo být bez dalších komentářů ostatních. Komentovat by neměl ani učitel. Pokud máte pocit, že by sdílení bylo ve větším počtu příliš zdlouhavé, nechte žáky sdílet ve skupinách po 4 a poté, ať vyberou jeden ze 4 citátů ke sdílení se všemi.
Příklady citátů:
Každý jednotlivec je kapkou vody, společně tvoříme moře.
Ryunosuke Satoro, japonský spisovatel
Je levnější chránit planetu teď, než ji později opravovat.
José Manuel Barroso, portugalský politik a učitel
Jak s citáty dále pracovat?
Pokud učíte například 5.–7. třídu, je možné vybrat 4–5 citátů a nechat žáky rozdělit podle toho, jak s nimi souhlasí, nebo jak je citáty oslovily. Svou volbu by ve skupině měli zdůvodnit.
TIP: Seznamte se blíže s kompletní metodikou Společně pro klima. Naleznete v ní vzdělávací lekce, které vysvětlují globální problémy na lokálních příkladech a zároveň nabízejí možnost, jak se aktivně zapojit do řešení.
Autoři: Kolektiv lektorů a metodiků střediska SEVER a Umweltzentrum Dresden.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
KLIMA°CHAOS
Využijte své znalosti o klimatické změně ve vědomostní a pohybové hře KLIMA°CHAOS. Abyste porazili ostatní týmy, budete potřebovat také dobrou představivost, odhad […]
Recyklované básně
Vyzkoušejte jednoduchý a kreativní způsob, jak žákům pomoci reflektovat klimatickou změnu originální a hloubavou uměleckou formou. Tato aktivita podporuje kritické myšlení, diskuzi, […]
Klimatická změna v básni
Lekce, která i přes svůj žánrový název pracuje s daty a informacemi z médií a buduje tak schopnosti žáků analyzovat textový materiál, s kterým se setkávají […]