Co se to děje se světem?

Vyzkoušejte lekci, která pomocí čtivého textu a jednoduchých otázek otevírá klimatickou změnu jako složitě provázaný problém. Žáci zjišťují, jak se klimatická krize dotýká různých oblastí života a co o ní (ne)víme.

Foto: Karolína Poláčková

Vzdělávací cíle:

  • Žák popíše změnu klimatu jako komplexní jev a uvede příklady vzájemného propojení jejích dopadů.
  • Žák posoudí pravdivost tvrzení o změně klimatu na základě práce s odborným textem a diskuse se spolužákem.

Pomůcky:

Postup:

Motivace (5 minut)

  • Učitel žákům položí dotazníkovou otázku z první strany pracovního listu:

    Máš strach z budoucnosti kvůli změně klimatu?
  • Učitel se jich poté vyptá, jaké odpovědi volili a žáci své volby vysvětlí.
  • Následně učitel ukáže výzkum České klima 2021 , které mapovalo, jaké postoje a názory mají na změnu klimatu lidé ve věku 15–20 let. Primárně se jedná o strany 31 až 32, ale zároveň vhodný může být celý výzkumný úsek Obavy ze změny klimatu (strany 30-40).

Analýza odborného textu (20 minut)

Učitel rozdá vytištěný odborný text s tabulkou pro vyhodnocení pravdivosti tvrzení. Představí žákům úkol.

  1. Žáci si nejprve na první straně přečtou zadaných osm tvrzení popisujících některé dílčí aspekty související se změnou klimatu.
  2. Každý jednotlivě do vymezeného prostoru (po přečtení otázek) v tabulce uvede pro každé tvrzení, jestli si myslí, že je tvrzení pravdivé či nikoliv. Učitel poskytne čas pro vypracování všech.
  3. Dále žáci ve dvojicích diskutují nad svou volbou a po této diskusi uvedou do další kolonky (po diskusi se spolužákem), zda si stále myslí, že je tvrzení pravdivé nebo nikoliv. Učitel se zeptá u kolika z nich se volba po diskusi změnila.
  4. Nakonec si žáci přečtou připravený text a posoudí skrze něj, jestli jsou daná tvrzení pravdivá nebo ne. Učitel se následně doptá, jak se žákům vedlo, jak byli úspěšní, a uvede všechna tvrzení do souvislostí společně s vysvětlením.

Práce s videem (10 minut)

Učitel žákům představí úkol číslo 1 v pracovním listu. Žáci budou:

  • sledovat video What Earth in 2050 could look like (ODELL 2024) popisující budoucí dopady změny klimatu se srovnáním jejích dopadů na různé aspekty lidského života a světové regiony.
  • odpovídat na otázky, které se k videu váží.

Učitel pustí video s českými titulky, pokud jsou potřeba (automatický překlad skrze YouTube):

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Žáci zhlédnou video, zodpoví otázky a učitel se následně doptá na jejich odpovědi. Snaží se otevřít prostor pro širší diskusi.

Učitel následně vysvětlí, že změna klimatu je celospolečenský problém, postihující snad všechny aspekty lidského života v menší i větší míře.

Úkolem žáků bude následně uvést alespoň čtyři příklady provázání jednotlivých geosfér (v souvislosti se změnou klimatu), kdy změna jednoho prvku, ovlivní další (zvýšení teploty vzduchu → častější sucha v některých oblastech → nižší výnosy → zdražení potravin). Učitel poté vede diskusi nad některými příklady, které žáci uvedli.

Reflexe (5 minut)

Pro finální uzavření hodiny učitel nechá žáky odpovídat na diskusní otázku:

Jaká souvislost mezi geosférami ti přišla nejzajímavější?

Výukové cíle hodiny, další očekávané výstupy, návaznost na RVP, zdroje a další doplňující informace naleznete v příloze kompletní lekce.

Autor: Mgr. Petr Měrka

Tato výuková lekce vznikla jako součást diplomové práce Změna klimatu v geografickém vzdělávání na gymnáziích.

Přílohy:

pdf
LEKCE_Co_se_to_deje_se_svetem.pdf
pdf
Priloha_1_Pracovni_list.pdf
pdf
Priloha_2_Pracovni_list_reseni.pdf
pdf
Priloha_3_Analyza_textu.pdf
pdf
Priloha_4_Analyza_textu_reseni.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Web tvoří: