Vzdělávací cíle:
- Žák popíše změnu klimatu jako komplexní jev a uvede příklady vzájemného propojení jejích dopadů.
- Žák posoudí pravdivost tvrzení o změně klimatu na základě práce s odborným textem a diskuse se spolužákem.
Pomůcky:
- Vytištěné pracovní listy (Příloha 1), odborný text (Příloha 3), projektor, počítač, reproduktory, výzkum České klima 2021, video What Earth in 2050 could look like.
Postup:
Motivace (5 minut)
- Učitel žákům položí dotazníkovou otázku z první strany pracovního listu:
„Máš strach z budoucnosti kvůli změně klimatu?„ - Učitel se jich poté vyptá, jaké odpovědi volili a žáci své volby vysvětlí.
- Následně učitel ukáže výzkum České klima 2021 , které mapovalo, jaké postoje a názory mají na změnu klimatu lidé ve věku 15–20 let. Primárně se jedná o strany 31 až 32, ale zároveň vhodný může být celý výzkumný úsek Obavy ze změny klimatu (strany 30-40).
Analýza odborného textu (20 minut)
Učitel rozdá vytištěný odborný text s tabulkou pro vyhodnocení pravdivosti tvrzení. Představí žákům úkol.
- Žáci si nejprve na první straně přečtou zadaných osm tvrzení popisujících některé dílčí aspekty související se změnou klimatu.
- Každý jednotlivě do vymezeného prostoru (po přečtení otázek) v tabulce uvede pro každé tvrzení, jestli si myslí, že je tvrzení pravdivé či nikoliv. Učitel poskytne čas pro vypracování všech.
- Dále žáci ve dvojicích diskutují nad svou volbou a po této diskusi uvedou do další kolonky (po diskusi se spolužákem), zda si stále myslí, že je tvrzení pravdivé nebo nikoliv. Učitel se zeptá u kolika z nich se volba po diskusi změnila.
- Nakonec si žáci přečtou připravený text a posoudí skrze něj, jestli jsou daná tvrzení pravdivá nebo ne. Učitel se následně doptá, jak se žákům vedlo, jak byli úspěšní, a uvede všechna tvrzení do souvislostí společně s vysvětlením.
Práce s videem (10 minut)
Učitel žákům představí úkol číslo 1 v pracovním listu. Žáci budou:
- sledovat video What Earth in 2050 could look like (ODELL 2024) popisující budoucí dopady změny klimatu se srovnáním jejích dopadů na různé aspekty lidského života a světové regiony.
- odpovídat na otázky, které se k videu váží.
Učitel pustí video s českými titulky, pokud jsou potřeba (automatický překlad skrze YouTube):
Žáci zhlédnou video, zodpoví otázky a učitel se následně doptá na jejich odpovědi. Snaží se otevřít prostor pro širší diskusi.
Učitel následně vysvětlí, že změna klimatu je celospolečenský problém, postihující snad všechny aspekty lidského života v menší i větší míře.
Úkolem žáků bude následně uvést alespoň čtyři příklady provázání jednotlivých geosfér (v souvislosti se změnou klimatu), kdy změna jednoho prvku, ovlivní další (zvýšení teploty vzduchu → častější sucha v některých oblastech → nižší výnosy → zdražení potravin). Učitel poté vede diskusi nad některými příklady, které žáci uvedli.
Reflexe (5 minut)
Pro finální uzavření hodiny učitel nechá žáky odpovídat na diskusní otázku:
Jaká souvislost mezi geosférami ti přišla nejzajímavější?
Výukové cíle hodiny, další očekávané výstupy, návaznost na RVP, zdroje a další doplňující informace naleznete v příloze kompletní lekce.
Autor: Mgr. Petr Měrka
Tato výuková lekce vznikla jako součást diplomové práce Změna klimatu v geografickém vzdělávání na gymnáziích.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení