Vzdělávací cíle:
- Aktivita u žáků rozvíjí empatii a seznamuje je s problémem sucha a jednotvárností našich zahrad, které často postrádají vhodné podmínky pro drobné živočichy.
Pomůcky:
Postup:
Příprava na čtení (5 minut)
Představte žákům název příběhu a požádejte je, aby na základě názvu a případných ilustrací odhadli, o čem příběh bude.
Čteme příběh (10 minut)
Lektor pomalu přečte příběh žáby, která putuje krajinou i zahradami a hledá vhodné místo k žití, které nakonec nalezne. Následně se lektor vyptá žáků, co všechno musela žába překonat, kde ji nebylo příjemně a kde nakonec ano.
Verzi k tisku naleznete v příloze.
TIP: Po přečtení určité pasáže se zastavte a zeptejte se žáků, jak si myslí, že bude příběh pokračovat. Tato technika podporuje aktivní zapojení a rozvíjí schopnost předvídání.
Diskuze po přečtení (10 minut)
Po přečtení příběhu diskutujte se žáky o různých prostředích, kterými žába procházela.
Otázky k reflexi:
- Která místa byla pro žábu nepříjemná a proč?
- Co způsobilo, že některá místa nebyla vhodná pro život žáby?
- Jaké lidské činnosti ovlivnily prostředí, ve kterém se žába pohybovala?
Doplňující aktivity (volitelné)
Tyto doplňující aktivity pomohou žákům hlouběji pochopit témata příběhu a podpoří jejich schopnost reflexe a empatie vůči přírodním tvorům.
Kreativní činnost
- Nechte žáky nakreslit mapu cesty žáby s vyznačením různých prostředí, kterými prošla.
- Žáci mohou také navrhnout ideální zahradu pro žábu, která by poskytovala vhodné podmínky pro její život.
Propojení s reálným světem
Pokud to podmínky dovolují, můžete se s žáky vydat na krátkou procházku v okolí školy a hledat místa, která by byla vhodná či nevhodná pro život žáby. Tímto způsobem žáci lépe pochopí teoretické poznatky v praxi.
Reflexe a sebehodnocení
Po aktivitě požádejte žáky, aby napsali krátký text nebo nakreslili obrázek, který vyjadřuje jejich pocity z příběhu a co si z něj odnesli.
Otázky k reflexi:
- Jak byste se cítili na místě žáby?
- Co můžeme udělat pro to, aby naše zahrady byly přívětivější pro živočichy, jako je žába?
- Proč je důležité chránit různorodost prostředí v naší krajině?
Autoři: Do podoby klimatické lekce zpracovala Michaela Glovňová (SEVER Horní Maršov, o. p. s.) na motivy příběhu Jaroslava Svobody.
Vytvořeno a na web Učím o klimatu nahráno díky podpoře programů Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Stromy – pomocníci planety
V této lekci se spolu se svými žáky podíváte do Keni. Žáci si uvědomí konkrétní dopady změny klimatu, pochopí důležitost […]
Tvorba zahradního jezírka
Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zahradní jezírko. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?
Tvorba zelené střechy
Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zelenou střechu. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?