Příběh žáby

Přemýšleli jste, jak se na našich zahradách mají drobní živočichové? Přečtěte svým žákům příběh žáby, která překonává překážky při hledání vhodného místa k životu a potýká se s důsledky sucha i dopady lidské činnosti.

Zdroj: Freepik

Vzdělávací cíle:

  • Aktivita u žáků rozvíjí empatii a seznamuje je s problémem sucha a jednotvárností našich zahrad, které často postrádají vhodné podmínky pro drobné živočichy.

Pomůcky:

Postup:

Příprava na čtení (5 minut)

Představte žákům název příběhu a požádejte je, aby na základě názvu a případných ilustrací odhadli, o čem příběh bude.

Čteme příběh (10 minut)

Lektor pomalu přečte příběh žáby, která putuje krajinou i zahradami a hledá vhodné místo k žití, které nakonec nalezne. Následně se lektor vyptá žáků, co všechno musela žába překonat, kde ji nebylo příjemně a kde nakonec ano.

Verzi k tisku naleznete v příloze.

Diskuze po přečtení (10 minut)

Po přečtení příběhu diskutujte se žáky o různých prostředích, kterými žába procházela.

Otázky k reflexi:

  • Která místa byla pro žábu nepříjemná a proč?
  • Co způsobilo, že některá místa nebyla vhodná pro život žáby?
  • Jaké lidské činnosti ovlivnily prostředí, ve kterém se žába pohybovala?

Doplňující aktivity (volitelné)

Tyto doplňující aktivity pomohou žákům hlouběji pochopit témata příběhu a podpoří jejich schopnost reflexe a empatie vůči přírodním tvorům.

Kreativní činnost

  • Nechte žáky nakreslit mapu cesty žáby s vyznačením různých prostředí, kterými prošla.
  • Žáci mohou také navrhnout ideální zahradu pro žábu, která by poskytovala vhodné podmínky pro její život.

Propojení s reálným světem

Pokud to podmínky dovolují, můžete se s žáky vydat na krátkou procházku v okolí školy a hledat místa, která by byla vhodná či nevhodná pro život žáby. Tímto způsobem žáci lépe pochopí teoretické poznatky v praxi.

Reflexe a sebehodnocení

Po aktivitě požádejte žáky, aby napsali krátký text nebo nakreslili obrázek, který vyjadřuje jejich pocity z příběhu a co si z něj odnesli.

Otázky k reflexi:

  • Jak byste se cítili na místě žáby?
  • Co můžeme udělat pro to, aby naše zahrady byly přívětivější pro živočichy, jako je žába?
  • Proč je důležité chránit různorodost prostředí v naší krajině?

Autoři: Do podoby klimatické lekce zpracovala Michaela Glovňová (SEVER Horní Maršov, o. p. s.) na motivy příběhu Jaroslava Svobody.

Vytvořeno a na web Učím o klimatu nahráno díky podpoře programů Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
TEXT_Pribeh_zaby.pdf

Vyzkoušejte také

Stromy – pomocníci planety

V této lekci se spolu se svými žáky podíváte do Keni. Žáci si uvědomí konkrétní dopady změny klimatu, pochopí důležitost […]

Více informací

Zdroj: JSNŠ

Tvorba zahradního jezírka

Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zahradní jezírko. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?

Více informací

Zdroj: SEVER

Tvorba zelené střechy

Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zelenou střechu. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?

Více informací

Foto: Karolína Poláčková
Web tvoří: