Vzdělávací cíle:
- žáci se zamýšlí nad významem stromů v souvislosti se změnou klimatu
- žáci si uvědomují, jaký má změna klimatu dopad na život jednotlivých lidí
- žáci se dozvídají, v jakých podmínkách žijí obyvatelé míst sužovaných suchem
Pomůcky:
- dataprojektor, počítač, reproduktory
- papír, psací potřeby
- tabule/flipchart
- pracovní list
Synopse filmu:
„Kdybych byl pánem světa a měl moc, vybral bych pár lídrů a nechal je u nás hladovět,“ říká pohnutě keňský farmář Kisilu. Neskrývá zklamání z atmosféry pařížské Klimatické konference, kde se snažil mezinárodním účastníkům vysvětlit, jak ničivě dopadají změny životního prostředí na jeho komunitu. Svůj zápal a energii se tak vrací šířit do své rodné vesnice v Keni, kde s místními pracují na konkrétních opatřeních proti nevyzpytatelným obdobím sucha a záplav. Emotivní dokumentární film vypráví silný příběh z míst, kde globální změny klimatu dávno nejsou pouhým bodem na programu škrobených summitů.
Film je dostupný pouze po předchozí bezplatné registraci na portálu JSNS.cz.
Postup:
1. Evokace (10 min)
V úvodu rozdáme každému žákovi Pracovní list. Požádáme žáky, aby napsali podle uvedeného návodu (úkol č. 1) takzvaný pětilístek – krátkou báseň na téma strom. Dáme jim čas na vypracování. Po chvíli mohou dobrovolníci svůj pětilístek přečíst ostatním. Pracovní list je možné vyplnit i v online podobě.
2. Projekce a diskuse (70 min)
Následuje projekce filmu (42 min, anglicky s titulky)
Po projekci provedeme reflexi emocí metodou I.N.S.E.R.T. Na tabuli napíšeme znaménka plus (+), minus (−), vykřičník (!) a otazník (?). Ke znaménku plus žáci uvádějí, co na filmu vnímají jako pozitivní, ke znaménku minus, co vnímají naopak jako negativní. U vykřičníku zmiňují, co pro ně bylo nové, nebo co považují za nejsilnější část filmu. Otazník umožňuje klást otázky. S žáky můžeme debatovat, nebo své postřehy píší na papír a poté je sdílí.
TIP: Další metody reflexe emocí najdete v informačním textu Jak na reflexi emocí po filmové projekci.
Vyzveme žáky, aby se vrátili k pracovnímu listu a pomocí metody pětilístku (úkol č. 2) zkusili napsat novou báseň. Můžou opět psát na téma strom (reflektovali by tak své poznatky a dojmy z filmu), nebo si vybrat jiné téma z filmu. Opět jim dáme čas na vypracování.
Po chvíli se jich ptáme: „Jak se váš pětilístek změnil a proč? „
Žáci své básně čtou ostatním a vysvětlují rozdíly.
TIP: Můžete využít informační texty Otázky a odpovědi, které naleznete mezi výukovými materiály.
3. Reflexe (10 min)
Na závěr se vrátíme do českých podmínek a ptáme se:
„Znáte stromy či plodiny, které jsou odolné vůči suchu nebo jsou protierozní? „
Rovněž by měly zaznít názvy některých českých organizací, které se zabývají sázením stromů, obnovováním remízků, zašlých polních cest či problematikou lesů, sucha a zadržování vody v krajině.
Kompletní lekce s filmem a dalšími metodickými a informačními materiály je dostupná na vzdělávacím portálu JSNS.CZ. Tato i další lekce jsou zde zdarma pro registrované učitele.
Autor: Jeden svět na školách, Člověk v tísni.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Klimatická konference
Z žáků se v této hře stanou zástupci různých zemí. Ti mají jeden jediný cíl – najít řešení klimatické změny. Každý […]
Kolik uhlíku zadrží strom?
Zajímá vás, kolik uhlíku zadrží stromy ve vašem okolí? Zdroje uvádí, že průměrný strom za svůj život (100 let) absorbuje […]
Klimatický uprchlík
Co by se muselo stát, abys opustil navždy svůj domov? Nejen na tuto otázku si zkusí žáci odpovědět. Zjistí, že […]