Vzdělávací cíle:
- Žák porovná vývoj klimatu v minulosti se současnou změnou a vysvětlí, v čem je dnešní situace výjimečná.
Pomůcky:
- Vytištěné pracovní listy, vytištěné papíry s grafy, vytištěné kartičky pro přiřazování etap klimatického kolísání, projektor, počítač a reproduktor pro přehrání videa Děkujeme za déšť (JSNS, 2017).
Postup:
- Tato lekce je třetí částí tematického celku. Doporučujeme je vyučovat v uvedeném pořadí. Společně tvoří jeden učební celek, ale lze je učit i samostatně:
Motivace (5 minut):
Téma k diskuzi:
- „Klima se měnilo i v minulosti.“
Učitel představí žákům téma hodiny, uvede jej otázkami a následně krátce s žáky diskutuje:
- Myslíte si, že se klima v minulosti měnilo?
- Pokud ano, je v něčem současná změna klimatu jiná?
Práce s grafy (15 minut):
Co budou žáci zkoumat:
- Změny klimatu v minulosti a jejich rozdíl oproti současné změně klimatu.
Učitel rozdá pracovní listy, kartičky s vybranými etapami klimatického kolísání a vytištěné papíry s grafy.
- Žáci si přečtou pracovní list, ve kterém najdou úryvky textu pojednávající o jednotlivých etapách klimatického kolísaní.
- Těmto úryvkům chybí označení, o které období se jedná. Úkolem žáků je přiřadit název období z kartiček k úryvku a následně na základě práce s grafem zakreslit toho období do grafu, případně přiložit kartičku.
- Učitel nechá žáky zdůvodnit svá rozhodnutí, dodá širší kontext a zkontroluje správnost výsledků.
- Následně na základě práce s grafy nechá žáky vyvodit, jaké jsou hlavní rozdíly současné změny klimatu od předchozích změn v minulosti.
Současná změna klimatu a jak ji vidí obyčejní lidé (20 minut):
Učitel připraví video s názvem Děkujeme za déšť pocházející z webu JSNŠ, a krátce představí, o čem pojednává.
Film je dostupný pouze po předchozí bezplatné registraci na portálu JSNS.cz. Níže si můžete prohlédnout trailer:
Pro úkol není zapotřebí celé video ale pouze konkrétní úryvky (03:10-7:50, 24:30-27:15, 34:05-39:50).
Učitel upozorní žáky na připravené otázky v pracovním listu, které se k videu váží. Video následně spustí.
- Žáci zhlédnou video a odpoví na otázky.
- Následně žáci sdílí své odpovědi a diskutují s učitelem.
- Ten se pokusí rozvést diskusi nad tím, jestli lze z pozice obyčejného člověka přesvědčit veřejné mínění o vybraném stanovisku, konkrétně o naléhavosti změny klimatu.
- Taktéž se pokusí rozvést diskusi ohledně rozdílů ve vnímání změny klimatu lidmi v České republice a lidmi v jiných regionech.
TIP: Více se s filmem Děkujeme za déšť pracuje v naší lekci Stromy – pomocníci planety.
Reflexe (5 minut):
Co budeme s žáky reflektovat:
- Odlišnost současné změny klimatu.
Žáci odpovídají a krátce diskutují nad následující otázkou:
- Jak byste popsali člověku na ulici, v čem se současná změna klimatu liší od těch předchozích?
Výukové cíle hodiny, další očekávané výstupy, návaznost na RVP, zdroje a další doplňující informace naleznete v příloze kompletní lekce.
Autor: Mgr. Petr Měrka
Tato výuková lekce vznikla jako součást diplomové práce Změna klimatu v geografickém vzdělávání na gymnáziích.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Co se to děje se světem?
Vyzkoušejte lekci, která pomocí čtivého textu a jednoduchých otázek otevírá klimatickou změnu jako složitě provázaný problém. Žáci zjišťují, jak se klimatická […]
Proč je černé tričko horší než bílé?
Seznamte se s lekcí, ve které si žáci pomocí jednoduchého pokusu ověří, jak barva povrchu ovlivňuje jeho teplotu. Dozvědí se, co […]
Jak můžu pomoct?
Objevte, jak mohou jednotlivá opatření pomoci zmírnit dopady klimatické změny – a jaké z nich dávají největší smysl právě vám. Lekce podněcuje […]