Vzdělávací cíle:
- Žáci zvýší své porozumění a soucit s druhými.
- Žáci rozvíjí své dovednosti související s rozpoznáváním emocí.
Pomůcky:
- Obrázek dvou debatujících vrstevníků a obrázek debatujícího dospělého a mladého člověka (Příloha 1).
Postup:
Úvod (5 minut)
Začněte diskusí o tom, proč je důležité si uvědomovat své emoce a diskutovat o nich, zejména v souvislosti se změnou klimatu.
Pokud byste s žáky narazili na náročné emoce, inspirovat se můžete v této lekci.
Analýza scénářů (20 minut)
Rozdejte nebo zobrazte ilustraci diskutujícího mladého člověka a dospělého. Představte studentům příběh, který se na obrázku odehrává. Můžete použít některý z těchto scénářů nebo si vytvořit vlastní, který lépe odpovídá vašemu kontextu.
Varianta 1 – Mladý člověk a dospělý
- Mladý člověk dojatě říká, že se rozhodně chce zúčastnit páteční stávky za klima.
- Mladý člověk si přeje, aby se v rodině výrazněji změnil životní styl a snížily se tak emise skleníkových plynů.
- Mladý člověk osloví učitele a navrhne, aby škola přešla na obnovitelné zdroje energie.
- Mladý člověk konfrontuje učitele ohledně nadměrného používání klimatizace ve škole a možného plýtvání energií.
- Žák se obrátí na ředitele a požádá ho o svolení založit klimatický kroužek.
- Student diskutuje s třídním učitelem o zařazení více témat souvisejících s klimatem do učebních osnov.
- Žák se během třídní diskuse snaží vyjádřit obavy ohledně změny klimatu, ale učitel je odmítá s tím, že jsou „důležitější témata“, o kterých by se mělo mluvit.
Otázky k zamyšlení
Požádejte studenty, aby doplnili myšlenkové bubliny a zvážili přitom uvedené otázky:
- Jaké emoce asi v této situaci prožívá mladý člověk?
- Jaké emoce asi prožívá v dané situaci dospělý (rodič/prarodič/učitel)?
Varianta 2 – Dva mladí
Rozdejte nebo zobrazte ilustraci dvou mladých lidí v diskusi. Poskytněte studentům podněty. Můžete použít některý z těchto scénářů nebo vytvořit takový, který lépe odpovídá vašemu kontextu.
- Na přírodovědném projektu spolupracují dva žáci. Jeden se chce zaměřit na obnovitelné zdroje energie, zatímco druhý se domnívá, že by se měli věnovat ornitologii.
- Jeden student shání finanční prostředky na výsadbu stromů v komunitě. Druhý student tvrdí, že peníze by bylo lepší použít na podporu místního zvířecího útulku.
- Jeden žák se chce připojit k další školní stávce za klima, ale jeho kamarád je skeptický a věří, že takové stávky nic nezmění.
- Student, který si vždy nosí oběd v opětovně použitelných nádobách, se posmívá jinému studentovi, že pokaždé používá jednorázové plastové sáčky.
- Žák se svěřuje, že jeho rodinná farma má potíže kvůli nepředvídatelným výkyvům počasí způsobených změnou klimatu. Druhý žák si z toho dělá legraci a říká, že by měli být rádi za delší prázdniny.
- Jeden z žáků vášnivě usiluje o snížení své uhlíkové stopy a neustále tlačí na svého kamaráda, aby se vzdal masa, což vede k napětí.
- Oba žáci se před svými vrstevníky pustí do vášnivé debaty o řešení klimatických změn. Jeden z nich věří v individuální odpovědnost, zatímco druhý prosazuje politické změny.
- Během diskuse jeden z žáků prozradí, že jeho rodiče pracují v ropném průmyslu. Druhý žák reaguje ostře a obviní rodinu z ničení planety.
Otázky k zamyšlení
Požádejte studenty, aby doplnili myšlenkové bubliny a zvážili přitom uvedené otázky:
- Jaké rozdílné emoce prožívají tito mladí lidé?
- Jaké faktory ovlivňují, které emoce v dané situaci vznikají?
Způsoby komunikace (15 minut)
Podle časových možností se můžete zaměřit také na způsoby komunikace. S ohledem na vybraný scénář diskutujte o různých komunikačních metodách a jejich možných účincích. Vyzvěte studenty, aby se zamysleli nad tím, jak mohou různé reakce konflikty eskalovat nebo zmírnit.
Diskutujte:
- Co by mohlo v dané situaci konflikty zvýšit?
- Co by mohlo konflikty v situaci zmírnit?
- Jaký druh komunikace by jim pomohl lépe pochopit názory druhého?
Reflexe (5 minut)
Požádejte studenty, aby se zamysleli nad svými osobními zkušenostmi:
- Jak se jim zdá, že komunikují?
- Jak chtějí, aby se s nimi komunikovalo?
Vyzvěte je, aby se zamysleli nad tím, jak může rozpoznání a pochopení emocí pomoci k soucitnější komunikaci.
V kompletní lekci v příloze naleznete tipy pro další práci a vybrané zdroje.
Autoři: Původní verzi aktivity nalezneme na webových stránkách organizace Toivoa & Toimintaa. Přeloženou verzi nalezneme v metodice Škola, která chrání klima.
Do češtiny přeložili Boglárka Kurka Ivanegová (SUSTO) a Martin Kříž (Chaloupky). Pro potřeby webu Učím o klimatu upravila Katarína Čižmárová (SEVER) díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Metodika dekarbonizace škol pro učitele
Víte, jak snížit uhlíkovou stopu školy? Tato příručka obsahuje návrh aktivit a pracovních listů se zaměřením na rozvoj klimatické gramotnosti žáků, […]
Jak na silné emoce
Dá se pomocí sebepoznání a seberegulace zlepšit klima? Umíme zvládat náročné emoce a víme, jak jim předcházet? Pro ochranu klimatu jsou třeba […]
Recyklované básně
Vyzkoušejte jednoduchý a kreativní způsob, jak žákům pomoci reflektovat klimatickou změnu originální a hloubavou uměleckou formou. Tato aktivita podporuje kritické myšlení, diskuzi, […]