Vzdělávací cíle:
- Žáci si uvědomují hodnotu vody jako důležitého přírodního zdroje.
- Žáci umí odhadnout spotřebu vody při různých činnostech.
- Žáci jsou motivováni přemýšlet nad vlastním jednáním a nad možnostmi změny ve prospěch přírody a lidí.
Pomůcky:
- Pracovní list č. 1, pracovní list č. 2, materiál kapka (rozstříhaný na čtvrtiny), psací potřeby.
Synopse filmu:
Jednoho dne Žirafa zjistí, že jí místní samovládce odpojil vodu. Jakmile se vzepře jeho nespravedlivému činu, je ze své domoviny vyhoštěna. Život v nové zemi, jejímiž obyvateli jsou výhradně psi, ale pro ni není jednoduchý. Po nekonečném čekání na podání žádosti o azyl ji v novém podnájmu vítají pouze podezřívavé pohledy nevrlé paní domácí. Když ji navíc druhý den pro její cizí původ odmítají v jedné práci za druhou, začne Žirafa propadat zoufalství. Až když pozná přátelského psího zahradníka, svitne jí na lepší časy. Při úpravě stromů a živých plotů se totiž její dlouhý krk náramně hodí. K tomu, aby mohla být šťastná, jí však chybí oficiální povolení, že může v nové zemi zůstat… Hravý animovaný snímek s řadou vtipných momentů velmi výstižně ukazuje typické překážky, s nimiž se musí v nové zemi vypořádat téměř každý uprchlík, Žirafu nevyjímaje.
Postup:
1. Evokace (5 min)
V úvodu položíme žákům otázku:
- Co by se stalo, kdyby nám někdo zítra úplně odpojil vodu?
Necháme je hádat, co by jim chybělo, co by nemohli dělat – pití, mytí rukou, zálivka kytek…
2. Projekce a diskuse (30 min)
Následuje projekce filmu (12 min, česky).
Po filmu provedeme reflexi emocí pomocí metody jednoho slova. Vyzveme žáky, aby jeden po druhém uváděli jedno slovo, které nejlépe vystihuje jejich pocit, dojem nebo náladu z filmu. Jednotlivá slova můžeme zapisovat na tabuli, ale nekomentujeme je. Teprve poté, co se všichni žáci vyjádří, je můžeme vyzvat k doplňujícím komentářům či otázkám.
TIP: Další metody reflexe emocí najdete v informačním textu Jak na reflexi emocí po filmové projekci.
Následuje skupinová diskuse. Ptáme se žáků:
- Kde myslíte, že se film odehrával? (Můžeme promítnout mapu světa a ukázat si, kde na světě jsou suché oblasti a kde je Česká republika.)
- Proč žirafu odpojili od vody?
- Co se stalo, když neměla vodu?
- Mohlo by se i u nás stát, že nepoteče voda?
- Kde si myslíte, že je nedostatek vody?
- Zažil jste někdo omezení kvůli nedostatku vody? (Např. v létě na chatě, na dovolené.)
Při diskuzi můžeme doplnit faktické údaje z informačních textů k lekci.
Zeptáme se žáků, zda si dovedou představit jeden litr vody. Ukážeme jim, jak takový litr vody vypadá (využijeme např. krabici mléka, litrovou láhev nebo džbán). Následně rozdělíme žáky do skupin (menší žáky do dvojic), rozdáme jim pracovní list č. 1 a necháme je společně se domluvit na odpovědích na otázky Kolik spotřebujeme vody, když… Je důležité jim dobře vysvětlit, že odhadnout správné množství je těžké a nečekáme, že budou vědět správnou odpověď – mají se pouze pokusit o tip.
Následně odpovědi konfrontujeme v rámci celé třídy. Ptáme se žáků, jestli je některá odpověď překvapila.
3. Reflexe (10 min)
V reflexi si shrneme nejdůležitější poznatky z celé lekce. Diskutujeme, jak se mění vztah k vodě podle toho, kde žijeme, a jak můžeme vodou šetřit.
Na závěr rozdáme každému žákovi jednu kapku vody a necháme je samostatně napsat, proč je voda důležitá. Kapky poté můžeme nalepit na „mrak“ z papíru na nástěnce.
TIP: Zaujala vás aktivita se zvířátkem a vodou? Vyzkoušejte také Příběh žáby a zjistěte, jak se živočichové na naší zahradě potýkají s dopady sucha.
Proč je tato lekce ideálním vstupem do klimatického vzdělávání:
- Posiluje povědomí o hodnotě vody jako klíčového přírodního zdroje a zvyšuje citlivost žáků k její ochraně a udržitelné spotřebě.
- Podporuje porozumění nerovnoměrné dostupnosti vody ve světě, což je důležitý kontext pro pochopení dopadů klimatické změny.
- Rozvíjí empatii a reflexi důsledků nedostatku vody prostřednictvím příběhu a diskuse, čímž žáci lépe chápou souvislosti mezi lidským jednáním a přírodními zdroji.
- Umožňuje žákům přemýšlet o vzájemných souvislostech mezi spotřebou, klimatem a přírodními procesy (např. sucho, koloběh vody).
- Motivuje k vlastním malým změnám v jednání, které mají dopad na ochranu vody i klimatu, což je důležitý krok k odpovědnému chování.
Kompletní lekce s filmem a dalšími metodickými a informačními materiály je dostupná na vzdělávacím portálu JSNS.CZ. Tato i další lekce jsou zde zdarma pro registrované učitele.
Autor: Jeden svět na školách, Člověk v tísni.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také
Jak hospodaříme s vodou
Osvojme si šetrné hospodaření s vodou! Především o zdrojích sladké vody platí, že jsou stále ohroženější v důsledku nárůstu počtu lidí na planetě, […]
Tvorba zahradního jezírka
Seznamte se s ukázkou projektového dne, ve kterém žáci tvoří zahradní jezírko. Jak probíhá realizace tohoto adaptačního opatření na změnu klimatu?
Příběh žáby
Přemýšleli jste, jak se na našich zahradách mají drobní živočichové? Přečtěte svým žákům příběh žáby, která překonává překážky při hledání […]





