Jak déšť a sucho mění naše řeky

Vyzkoušejte si se žáky měření průtoku místního toku pomocí plovákové metody. V této terénní aktivitě si žáci procvičí různé fyzikální výpočty a budou pozorovat rozdíly v průtoku vody za různých podmínek – při běžném stavu, po dešti nebo v období sucha. Díky porovnání vlastních výsledků a společné diskusi žáci pochopí dopady klimatické změny na naše řeky.

Foto: Karolína Poláčková

Vzdělávací cíle:

  • Žák porovná pomocí plovákové metody průtok za různých podmínek a vysvětlí, jak změny srážek a sucha souvisejí s projevy klimatické změny.

Pomůcky:

  • Metr či pásmo, psací potřeby, kalkulačka, stopky, plovák.

Postup:

Když padá déšť

Evokace této lekce spočívá v krátké zvukové aktivitě simulující déšť. Podívejte se na začátek tohoto videa, ve kterém je podobná aktivita zobrazena. Postavte se žáky do kruhu a požádejte je, aby po vás opakovali každý pohyb.

Začínáte tichým zvukem, který simuluje jemné mrholení až po nejsilnější zvuk evokující bouřku. Nejdříve o sebe třete bříška palce, ukazováku a prostředníků na obou rukách. Po chvíli zvuk zesilte tím, že o sebe začnete třít dlaně. Pokračujte boucháním dlaní o stehna. Poté začněte dupat nohama, následně se opět postupně vraťte k nejtiššímu zvuku.

Ptejte se žáků, co podle nich zvuky znázorňovaly. Poté co žáci uhodnou, že se jednalo o déšť, seznamte je s tématem lekce a ptejte se, jak konkrétně to souvisí s klimatickou změnou. V lekci se budete zabývat tím, jak déšť, respektive množství srážek, ovlivňuje různým způsobem řeky ve vašem okolí.

Kontext:

Měření průtoku řeky pomocí plovákové metody

Udělejte se žáky sérii měření na místním toku za normálního dne, po dešti a v průběhu delšího období bez srážek. Vydejte se se žáky do terénu a najděte ve vaší obci vhodné místo k měření průtoku. Ideální je rovný úsek řeky bez překážek, o které by se plovák mohl zachytit.

Nejde o nejpřesnější metodu měření průtoku. Velice dobře však poslouží k získání hrubých hodnot a je zároveň velice vhodnou metodou práce v terénu pro žáky.

Před samotným měřením pomocí plováku musíte zjistit plochu/průřez koryta. Nejdříve natáhněte pásmo nebo metr od jednoho břehu k druhému. Vytyčte čtyři či více bodů, ve kterých budete měřit hloubku. Následně mezi každými dvěma body sečtete naměřené hodnoty, vypočítejte průměr a vynásobte jej vzdáleností mezi oběma body:

Tímto způsobem budete postupovat od jedné strany břehu až po druhý, přičemž u břehu bude vždy hloubka 0. Výsledky všech těchto segmentů sečtěte a získáte tak plochu profilu řeky neboli průřez koryta. K propočtu můžete využít jednoduchou tabulku níže.

Nyní se dostanete k měření rychlosti povrchového proudu. Vytyčte si úsek na kterém budete rychlost toku měřit ve vzdálenosti například o délce 20 metrů. Na břehu řeky si pomocí kolíků vytyčte start a cíl. Plovák vypusťte ve středu řeky alespoň deset metrů nad místem, kde začnete měřit. Rychlost proudu změřte alespoň třikrát a vypočítejte průměr. Teď máte všechny potřebné hodnoty k tomu, abyste mohli vypočítat průtok koryta a to pomocí následujícího vzorce:

Reflexe

Nyní máte vypočítaný průtok řeky. Rozdělte žáky do dvojic a vyzvěte je ať porovnají výsledky ze všech měření a diskutují nad následujícími otázkami:

  • Jak se na průtoku projevilo sucho? Jaké další změny jste mohli na řece v průběhu sucha pozorovat? Jaká rizika pro povodí řeky nese dlouhodobé sucho?
  • Jak se průtok změnil v průběhu srážek? Jaké další změny jste mohli na řece v průběhu deště pozorovat? Jaká rizika mohou přinést extrémní srážky?    

Závěr

Díky měření průtoku zjistíme nejen to, kolik vody tokem protéká a jak se toto množství mění v čase, ale i to, jak srážky i období sucha ovlivňují chování řek. Dlouhodobé sledování průtoku také ukazuje, jak klimatická změna mění průtoky v různých obdobích.

Na konci lekce diskutujte se žáky:

  • Jaké pro vás bylo měření v terénu? Znáte i jiné způsoby měření průtoku?
  • Co vás překvapilo? Jak vnímáte rozdíly mezi jednotlivými měřeními?
  • Jak podle vás klimatická změna ovlivňuje průtok řek krátkodobě a dlouhodobě?

Autorka: Katarína Čižmárová, SEVER Horní Maršov, o.p.s.

Přílohy:

LEKCE_Jak_dest_a_sucho_meni_nase_reky.pdf

Vyzkoušejte také

Vlhké město: zadržování vody v krajině

Vyzkoušejte si experiment, který odhalí význam různých technik zadržování vody v krajině a jejich klíčové funkce.

Více informací

Foto: Karolína Poláčková

Sucho: Neviditelný nepřítel

Sucho je jeden z typických dopadů klimatických změn v ČR. Zanalyzujte, jaké sucho u nás máme, jak se projevuje ve městě a jaké jsou […]

Více informací

Zdroj: Freepik.com

Sucho a záplavy v ČR, dvě strany jedné mince

Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem meteoroložky Taťány Míkové, která poskytuje základní a jednoduchý vhled do problematiky sucha a záplav v České […]

Více informací

Foto: Freepik.com
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: