Vzdělávací cíle:
- Žák dokáže svými slovy popsat termín environmentální žal. Ví, jak se projevuje.
- Žák dokáže mluvit o svých emocích spojených s ničením přírody, ale i o emocích spojených s environmentální nadějí.
- Žák dokáže pojmenovat příčiny, které vedly ke kůrovcové kalamitě na Vysočině.
Pomůcky:
- Dataprojektor/interaktivní tabule, počítač, reproduktory, tužky, papíry.
Postup:
POZOR, film je určen dětem od 7. třídy základních škol – školy, kterých se kůrovcová kalamita bezprostředně týká, mohou i dříve). Pokud se chystáte na projekt Školní les, potom film doporučujeme jako motivaci. Metodický list vás provede výukou navazující na dokumentární film Barbory Klocové s názvem Lesní žal.
Snímek LESNÍ ŽAL produkovala Česká televize a Chaloupky o.p.s. v roce 2023. Jeho délka je 26 minut. Film je ke zhlédnutí na iVysílání České televize a také na ČT Edu:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/14818643265-lesni-zal/
Úvod
Před vysíláním filmu seznamte žáky s tím, jak film vznikl. Tady je krátký úvodní text:
V letech 2019 – 2020 poschly obrovské komplexy lesů nejen na Vysočině. Nejvíce kalamita zasáhla Třebíčsko a Jihlavsko, okolí Dačic nebo Telče. Kalamita byla nejen obrovská, ale také náhlá. Během dvou let zmizelo 30% všech lesních porostů, především převládajícího smrku. Některé katastry přišly téměř o veškeré lesy.
Jak se s takovou změnou vyrovnává příroda, co ptáci, hmyz, drobní obratlovci, ale třeba i houby nebo lesní rostliny, to se dá vyzkoumat. Zoologové, botanici i lesníci řeší, jak se z kalamity poučit. Ale pak je tu ještě jedna stránka, na kterou se možná zapomíná. A to jsou lidé, pro které je krajina místem výletů, domovem, mají tu chaty, jezdí sem na tábory… A my jsme se v rámci ministudie ptali těch nejzranitelnějších, těch, kterým zánik lesů zasáhl do dětství nebo dospívání. Ptali jsme se třiceti dětí, jak problémy přírody, která náhle přišla o lesy, sami vnímají. Pojďme si některé z nich poslechnout.
Zadání práce a promítání
Před samotným promítáním filmu začněte tím, že představíte žákům otázky, na které budou ve filmu hledat odpovědi:
- Které emoce děti při ztrátě lesa prožívají? 00:00 – 04:36
- Proč podle dětí ke kůrovcové kalamitě na Vysočině došlo? 04:36 – 08:50
- Co děti dělají, aby jim nebylo tak smutno? 08:50 – 13:50
- A v čem děti, ale i dospělí, vidí naději? Jak se k mizení lesů postavili? 13:50 – 25:55
Pusťte dětem film, počítejte se stopáží 26 minut. Žáci si své poznámky mohou psát na papír. Můžete použít variantu, kdy každý žák zkusí zapsat odpověď na všechny čtyři otázky a film necháte běžet v kuse. Odpovědi následují až po skončení filmu.
Tip: Pro mladší žáky doporučujeme soustředit se na jednu otázku nebo film přerušit a otázky klást vždy po té části, kdy se o problematice mluví. Časy jsou uvedeny výše u jednotlivých otázek.
Reflexe
Pokud to čas dovolí, můžete na závěr celé hodiny reflektovat téma a využít následující otázky (volte podle vyspělosti žáků):
- Kde se vy sami setkáváte s environmentálním žalem (trpící přírodou) a kde s nadějí?
- Co vám pomáhá se s nějakým typem žalu či smutku vyrovnávat?
- Jakou hodnotu má příroda? A je důležitý člověk v přírodě, nebo má hodnotu i bez něj, samotná?
- Máte nějakou konkrétní část přírody tak rádi, že byste za její záchranu bojovali? (peticí, demonstrací, dopisy úřadům, zašli byste na radnici nebo třeba podali trestní oznámení)
Tip: Pokud přemýšlíte nad tím, že by vaše škola měla také školní les, nebo se aktivně starala o nějaké přírodní území, je tento film výbornou motivací. Můžete se zapojit do projektu školní les: www.skolniles.cz nebo pečovat o přírodu společně se skauty: https://www.skautskyinstitut.cz/patronaty.
Autor: Metodický list zpracoval Martin Kříž, programový ředitel Chaloupky o.p.s.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Změna klimatu a emoce v nás
Poznejte pomocí edukativního videa, co je environmentální žal a jak s ním lze pracovat, a prozkoumejte vlastní strategie, které vám mohou pomoci zpracovávat […]
Kolik uhlíku zadrží strom?
Zajímá vás, kolik uhlíku zadrží stromy ve vašem okolí? Zdroje uvádí, že průměrný strom za svůj život (100 let) absorbuje […]
Velikonoční ostrov – šlo zabránit katastrofě?
Badatelská lekce do dějepisu uvozená otázkou „Jak mohli na Velikonočním ostrově zabránit katastrofě?“ Žáci dohledávají skrze modelová svědectví obyvatel ostrova, […]