Jak učit o klimatické krizi?

Poslechněte si podcast Českého rozhlasu z cyklu Reparát na téma: Jak učit o klimatické krizi? Hlavní motto tohoto dílu, ve kterém se za mikrofon spolu s moderátorkou Danielou Vrbovou posadil Martin Kříž, je: Nejlepší je dětem ukázat, že mohou věci kolem sebe ovlivnit.

Zdroj: Kateřina Cibulka, ČRo

Jak učit o změně klimatu

Mladí lidé považují změnu klimatu za důležité téma a někteří ho silně prožívají i emočně. To je výzva pro vyučující, kteří s nimi tuto problematiku musí probrat ve více rovinách. „Nejlepší je, když se děti mohou zapojit do změny, jako třeba sázet nové lesy, nebo sbírat srážkovou vodu,“ doporučuje v pořadu Reparát Martin Kříž z projektu Učím o klimatu a programový ředitel obecně prospěšné společnosti Chaloupky.

„Děti se s klimatickou změnou potkávají nejen na televizních obrazovkách, ale i v dalších souvislostech. Některým velká voda vzala střechu nad hlavou, dalším uschly na Vysočině lesy, ve městech je horko,“ poukazuje Kříž, který působí také jako středoškolský a vysokoškolský učitel.

Dokládá tím, že dětem ve vyučování pomáhá, když se dopady klimatické krize ukazují na tématech, která jsou jim blízká. „Nemůžeme koukat jenom na tučňáky a stoupající hladiny oceánů, musíme se podívat do našich lesů. Potřebujeme, aby děti mohly být aktivní a mohly ovlivňovat věci kolem sebe,“ říká programový ředitel obecně prospěšné společnosti Chaloupky.

Z průzkumů totiž vyplývá, že problémem mladých lidí není to, že by nevěřili ve změnu klimatu. Ale frustrace z toho, že s ní nedokážou nic udělat.

Potřeby klimatického vzdělávání

Nejen proto může být klimatická výchova pro učitele velkou výzvou. Ve výuce mohou využít například simulační hry. „Máme hru Jak se žije v Podnebíně, kde si ukazujeme, jak adaptovat obec na klimatickou změnu, nebo deskovka od organizace Tereza s názvem Base camp, kde se učíme vědecky přemýšlet, jak zachránit planetu,“ uvádí Kříž.

Benefity výuky formou hry potvrzuje i lektorka Markéta Dědková ze vzdělávacího centra Tereza, která působí v projektu Ekoškola. „Děti si mohou hrát a vše vyzkoušet. Tím se vzdělávají v ochraně klimatu,“ vyzdvihuje.

Martin Kříž dodává, že je potřeba, aby se na školách o klimatické krizi učilo ve všech předmětech: „Klimatická krize se týká celé společnosti, nejen přírodovědy a geografie. Měla by se objevovat i v předmětech, jako je občanka a dějepis.“

Celý podcast si poslechněte ZDE.

Autor: Daniela Vrbová (ČRo) a Martin Kříž (Chaloupky, o. p. s.)

Vyzkoušejte také

Podcast 2050

Fandíte podcastům? Pak byste si určitě měli poslechnout, co musíme jako společnost udělat pro to, aby se nám v roce 2050 […]

Více informací

Co si pohlídat, když začínám s klimatickým vzděláváním?

Jaké vzdělávání o změně klimatu skutečně funguje? Na základě shrnutí rozsáhlého pedagogického a psychologického výzkumu v mnoha zemích pojmenovali odborníci čtyři základní principy […]

Více informací

Jak může klimatické vzdělávání podpořit celá škola?

Nechte se inspirovat tipy na to, jak téma klimatické odpovědnosti prolnout do různých úrovní života školy tak, aby se stalo […]

Více informací

Web tvoří: