K čemu příručka slouží?
Příručka se zaměřuje na využití projektové metody v klimatickém vzdělávání. Provede vás procesem přípravy, realizace a vyhodnocení školního projektu a upozorní, na co dát pozor, na co nezapomenout a na co cílit při využití projektové metody ve výuce.
Je určena zejména učitelům středních škol, kteří s projektovou metodou začínají, ale i těm, kteří již zkušenosti mají a hledají inspiraci u podobně smýšlejících kolegů.
V metodické příručce s jednoduchou a přehlednou grafikou na 114 stranách najdete:
- Co je (a co už není) projektové vyučování?
- Jak s projektovou výukou začít, na co si dát pozor?
- Konkrétní metody pro přípravu, realizaci a hodnocení projektů – včetně osnovy
- Proč vsadit na projektovou výuku právě v klimatickém vzdělávání?
- 6 školních projektů sepsaných přímo učiteli a žáky
Prolistujte si vybrané části příručky:
Křížem krážem projektovou výukou s odborníky
Úvodu do teorie projektové výuky, s názvem „Křížem krážem projektovou výukou“, se ujala autorka Nataša Mazáčová, odborná mentorka učitelů, řešitelka rozvojových projektů MŠMT a specialistka na rozvoj pedagogických dovedností.
Kapitole „Projektová výuka v klimatickém vzdělávání“ se věnuje Jan Činčera, docent z Katedry environmentálních studií Masarykově univerzitě v Brně a specialista na environmentální výchovu a její evaluaci. Osvětlí, jak přirozeně vést žáky k environmentálně odpovědnému chování i proč jsou právě projekty naprosto klíčovou metodou výuky o klimatické změně.
Příklady školních projektů na téma klimatické změny
Příručka byla vytvořena spolu s učiteli pro učitele. Doufáme, že popisy školních projektů pro vás budou motivací pustit se s žáky do podobných či zcela originálních vlastních aktivit.
Dozvíte se, jak v rámci výuky vznikly třeba „klimabudky“, jak dopadl projekt na téma emise, anebo jak proběhla studentská klimatická expedice na Kokořínsko.
Mezi 6 ukázkami realizovaných projektů najdete projekty z těchto škol: Gymnázium Přírodní škola, Gymnázium Na Zatlance, Gymnázium Jana Keplera, Slezské gymnázium Opava, Gymnázium Frýdlant a Scio škola Praha 6.
Materiál vznikl za finanční podpory Evropské komise a České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí České republiky v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Za obsah materiálu nese odpovědnost organizace Člověk v tísni, o.p.s. Informace zde uvedené nejsou oficiálním stanoviskem Evropské unie a Ministerstva zahraničních věcí České republiky.
© Člověk v tísni, o. p. s. Praha, 2021 Kolektiv autorů
ISBN 978-80-7591-056-1
Příručku si můžete stáhnout zde:
Vyzkoušejte také
Co si pohlídat, když začínám s klimatickým vzděláváním?
Jaké vzdělávání o změně klimatu skutečně funguje? Na základě shrnutí rozsáhlého pedagogického a psychologického výzkumu v mnoha zemích pojmenovali odborníci čtyři základní principy […]
Na co všechno se zaměřit v klimatickém vzdělávání?
Zkuste si představit vzdělávání jako jízdní kolo. Co všechno mohou symbolizovat jednotlivé části a jak je využít jako pomůcku pro ucelenou […]
Jak může klimatické vzdělávání podpořit celá škola?
Nechte se inspirovat tipy na to, jak téma klimatické odpovědnosti prolnout do různých úrovní života školy tak, aby se stalo […]