Komu je metodika určena?
Tato metodika je průvodcem pro všechny, kdo chtějí pomoci se zařazením environmentálního a klimatického vzdělávání do své praxe. Své využití najde mezi pedagogy, vedoucími zájmových kroužků, lektory ekocenter a vůbec všemi těmi, kteří chtějí vést děti k porozumění přírodě a tomu, co se v ní odehrává. Prostřednictvím tematicky oddělených kapitol a navazujících aktivit pokrývá problematiku koloběhu vody a odkrývá dopady jejího nehospodárného využití v průmyslu, zemědělství, lesnictví i v našich životech a domácnostech. Vzhledem k blízkosti a provázanosti tohoto tématu s potřebami a výzvami současného světa, věnuje jednu z kapitol i klimatické změně.
Cílovou skupinou této metodiky jsou žáci 1. stupně ZŠ, tedy děti přibližně od 6 do 11 let.
Jak s metodikou pracovat
Hlavní myšlenka metodiky je inspirována modelem Živá krajina spolku Živá voda. Jedním z jeho hlavních cílů je navracení vody do krajiny, proto je téma krajiny a vody v ní stěžejním.
Metodika má kromě úvodu šest kapitol. V každé kapitole se setkáte s její stručnou charakteristikou, s přehledným výčtem aktivit, s jejich cílem, popisem a způsoby reflexe daného tématu či aktivity. Pro každou z nich jsou připraveny přílohy a pracovní listy, které lze snadno vytisknout. Jednotlivé tematické kapitoly jsou pro přehlednost barevně rozlišeny. Metodika je obsáhlá, proto je doporučeno zařazovat aktivity do celého školního roku nejlépe formou pravidelných projektových dní. Nabízí se i možnost rozdělit aktivity do více let, v případě stejného třídního kolektivu do více ročníků. Aktivity lze systematicky zařazovat i do jednotlivých předmětů a udržovat tak téma vody v krajině ve třídě živé.
V metodice není nutné dodržet pořadí kapitol a aktivity je možné vybírat podle potřeby, aktuálních možností a věku dětí, záměru pedagoga atp. Je ale lepší zařazovat nejdříve aktivity zážitkové a poznávací a postupovat od jednoduššího ke složitějšímu.
Autoři metodiky pro vás připravili krátké video:
Obsah metodiky
Kapitoly Voda a já, Les, Půda a Voda v krajině jsou zaměřeny na poznávání těchto tematických okruhů. Kapitola Klimatická změna je zaměřena na pochopení této změny a základních souvislostí s ní spojených. Kapitola Krajina a já se snaží popsat krajinu kolem nás, naučit nás v ní číst, poznávat, co je správně a co ne, a co s tím můžeme udělat. Její součástí jsou návody na to, jak najít místa, která je potřeba obnovit, jaké vybrat řešení, aby se proměnilo k lepšímu a jak tyto návrhy předložit lidem, kteří pro jeho realizaci mohou něco udělat.
Kdo chce hýbat světem, musí pohnout nejdříve sám sebou.
Metodika a pracovní listy vznikla v rámci projektu, na kterém spolupracovalo několik organizací a najdete ji na stránkách ZŠ Prameny, která se rovněž podílela na jejím vzniku. Spolu s pracovními listy si ji můžete stáhnout na konci článku.
Autoři:
Mgr. Šárka Vávrová, Vzdělávací a kulturní centrum Broumov o. p. s.
Mgr. Miloslava Hazuchová Strungová, Základní škola Prameny, Rousínov
Mgr. Irena Bílá, Základní škola Prameny, Rousínov
Mgr. Zuzana Šalplachtová, Živá voda z. s.
Tato publikace vznikla v rámci projektu „With children against drought“ s referenčním číslem EHP-CZ-ICP-3-019 z grantového programu CZ/ICP/ICP 03.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Klimatická spravedlnost
Které státy a kontinenty jsou na prvních příčkách v produkci skleníkových plynů? A bylo to tak vždycky? Diskutujme o tom, kdo má nést hlavní […]
Klimatická konference
Z žáků se v této hře stanou zástupci různých zemí. Ti mají jeden jediný cíl – najít řešení klimatické změny. Každý […]
Klimatická změna a migrace
Kladete si někdy otázky: jak souvisí klimatická změna a lidská mobilita? Nebo: jakým způsobem ovlivňuje průměrná roční teplota osídlení vybrané lokality? […]