Jedinečný ekosystém

V této lekci se seznámíte s unikátností ekosystému takzvaných mangrovových lesů. Ty se na první pohled mohou jevit jako pouhá změť větví a kořenů, ale jsou zásadní pro život mnoha živočichů i lídí tichomořského pobřeží.

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Vzdělávací cíle:

  • žáci se seznámí s jedinečností a důležitostí mangrovových lesů,
  • žáci zjišťují dopady mizejících mangrovů na ekosystém planety,
  • žáci si uvědomují, jaký má změna klimatu dopad na život jednotlivých lidí

Pomůcky:

  • dataprojektor, počítač, reproduktory
  • papír, psací potřeby
  • tabule/flipchart
  • materiály k promítnutí (PDF)
  • pracovní list (pro každého žáka nebo do dvojice)

Synopse filmu:

Malá Dulce má strach z vody. Umět plavat je přitom pro její život ve vesnici na tichomořském pobřeží důležitější než cokoli jiného. Místo, kde se poetický snímek z Kolumbie odehrává, obklopují mangrovové močály. Každý den celé komunitě hrozí, že vlivem globálních klimatických změn stoupne hladina moře natolik, že jejich obydlí zmizí pod vodou. A právě unikátní ekosystém mangrovů na hranici moře a pevniny tu hraje důležitou roli, neboť pomáhá oteplování tlumit. Dulcina matka dcerku učí plavat a slibuje jí, že jednoho dne, až překoná své obavy, bude moci vyrazit s ní a ostatními ženami z vesnice do močálů na tradiční sběr mušlí. 

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Film je dostupný pouze po předchozí bezplatné registraci na portálu JSNS.cz.

Postup:

1. Evokace (10 min)

V úvodu aktivity se žáků ptáme: Jak často chodíte do lesa? Dáme jim možnosti – více než 1× týdně, 1× týdně, 1× měsíčně, téměř do lesa nechodím, vůbec – a necháme je hlasovat. Výsledky hlasování můžeme zaznamenat na tabuli.

Vyzveme žáky, aby zapsali své odpovědi na papír. Po chvíli dobrovolníci sdílejí své odpovědi s ostatními. Odpovědi nehodnotíme a necháme je zatím bez komentáře. Sdělíme žákům, že zhlédneme film, ve kterém najdou řešení hádanky.

Dále se ptáme: Odnášíte si z lesa domů něco pro svůj užitek nebo například něco k jídlu? Necháme zaznít jednotlivé odpovědi.

Poté promítneme na tabuli Materiál 1 (str. 6 lekce), na kterém jsou dvě fotografie lesa. Aniž bychom zmínili pojem mangrovy či mangrovový les, položíme žákům hádanku:
Prohlédněte si dobře les na obrázku a zkuste určit:
A. Kde se tento les nachází?
B. Co by si mohli podle vás z tohoto lesa odnášet místní obyvatelé?

2. Projekce a diskuse (30 min)

Následuje projekce filmu (10 min, český dabing)

Po projekci provedeme reflexi emocí metodou jednoho slova. Vyzveme žáky, aby postupně říkali jedno slovo, které nejlépe ilustruje jejich pocit, dojem nebo náladu z filmu. Žáci odpovídají postupně a nejlépe popořadě, aby bylo přehledně vidět, kdo už mluvil. Jednotlivá slova zapisujeme na tabuli, ale nijak nekomentujeme. Žáci mohou opakovat stejná slova, pak zapisujeme u daného slova čárky jako symbol pro opakování.

Vrátíme se k hádance a ptáme se žáků:

  • Našli jste ve filmu odpovědi na dané otázky?
  • Byly vaše tipy správné?
  • Překvapilo vás něco?

Následně žákům promítneme Materiál 2 (str. 7-10 lekce), který obsahuje upřesňující mapy a fotografie k tématu mangrovových lesů. Nejprve žákům ukážeme na mapě, kde se nachází Kolumbie, a dále upozorníme na zelené oblasti znázorňující výskyt mangrovových lesů na různých kontinentech (jedná se o pobřežní ekosystémy). Poté pomocí fotografií vysvětlíme, co jsou černé mušle a proč jsou důležité pro kolumbijské sběrače.

Poté sdělíme žákům, že mangrovový les je výjimečný pro své superschopnosti, a rozdáme jim Pracovní list (str. 4 lekce) obsahující zkrácený přepis článku z časopisu. Žáci mají za úkol v textu najít, podtrhnout a vysvětlit konkrétní jedinečné schopnosti mangrovů. Žáci sdílejí své poznatky. Jednotlivé odpovědi můžeme pro lepší přehlednost zapisovat na tabuli. Pokud nějaká důležitá informace chybí, doplníme ji.

3. Reflexe (5 min)

Závěrečná reflexe probíhá formou diskuse. Ptáme se žáků: Jaké různé dopady má mizení a kácení mangrovových porostů na ekosystém planety? Následně společně vyvozujeme další možná rizika spojená s ničením mangrovů s ohledem na jejich schopnost zadržovat mnohem více uhlíku než deštné pralesy.

Dále se ptáme:

  • Jaká opatření lze dělat, aby mangrovové lesy nevymizely?
  • Jakými způsoby můžeme bojovat také proti poklesu výskytu černých mušlí a dalších živočichů žijících v mangrovových lesích?

Kompletní lekce s filmem a dalšími metodickými a informačními materiály je dostupná na vzdělávacím portálu JSNS.CZ. Tato i další lekce jsou zde zdarma pro registrované učitele. 

Přílohy:

pdf
Lekce_Dulce_jedinecny_ekosystem.pdf

Vyzkoušejte také

Klimatický uprchlík

Co by se muselo stát, abys opustil navždy svůj domov? Nejen na tuto otázku si zkusí žáci odpovědět. Zjistí, že […]

Více informací

Zdroj: JSNŠ

Stromy – pomocníci planety

V této lekci se spolu se svými žáky podíváte do Keni. Žáci si uvědomí konkrétní dopady změny klimatu, pochopí důležitost […]

Více informací

Zdroj: JSNŠ

Thule Tuvalu: Propojené světy

Audiovizuální lekce z dílny JSNŠ vede žáky k zamyšlení nad pojmem domov. Jejím prostřednictvím si uvědomí, že klimatické změny se netýkají pouze […]

Více informací

Zdroj: JSNS
Web tvoří: