Obraz interakce

Prozkoumejte s žáky vlastní pocity a myšlenky pomocí dvou postav na obrázcích. Žáci dostávají jednoduché podněty, které stručně vysvětlují, o čem se tito dva lidé baví. Pomocí myšlenkových bublin vyjádřete jejich emoce, postoje a názory. Aktivita podporuje porozumění emocím a rozvíjí empatii.

Zdroj: Toivoa & Toimintaa

Vzdělávací cíle:

  • Žáci zvýší své porozumění a soucit s druhými.
  • Žáci rozvíjí své dovednosti související s rozpoznáváním emocí.

Pomůcky: 

  • Obrázek dvou debatujících vrstevníků a obrázek debatujícího dospělého a mladého člověka (Příloha 1).

Postup:

Úvod (5 minut)

Začněte diskusí o tom, proč je důležité si uvědomovat své emoce a diskutovat o nich, zejména v souvislosti se změnou klimatu.

Pokud byste s žáky narazili na náročné emoce, inspirovat se můžete v této lekci.

Analýza scénářů (20 minut)

Rozdejte nebo zobrazte ilustraci diskutujícího mladého člověka a dospělého. Představte studentům příběh, který se na obrázku odehrává. Můžete použít některý z těchto scénářů nebo si vytvořit vlastní, který lépe odpovídá vašemu kontextu.

Varianta 1 – Mladý člověk a dospělý

  • Mladý člověk dojatě říká, že se rozhodně chce zúčastnit páteční stávky za klima.
  • Mladý člověk si přeje, aby se v rodině výrazněji změnil životní styl a snížily se tak emise skleníkových plynů.
  • Mladý člověk osloví učitele a navrhne, aby škola přešla na obnovitelné zdroje energie.
  • Mladý člověk konfrontuje učitele ohledně nadměrného používání klimatizace ve škole a možného plýtvání energií.
  • Žák se obrátí na ředitele a požádá ho o svolení založit klimatický kroužek.
  • Student diskutuje s třídním učitelem o zařazení více témat souvisejících s klimatem do učebních osnov.
  • Žák se během třídní diskuse snaží vyjádřit obavy ohledně změny klimatu, ale učitel je odmítá s tím, že jsou „důležitější témata“, o kterých by se mělo mluvit.

Otázky k zamyšlení

Požádejte studenty, aby doplnili myšlenkové bubliny a zvážili přitom uvedené otázky: 

  • Jaké emoce asi v této situaci prožívá mladý člověk?
  • Jaké emoce asi prožívá v dané situaci dospělý (rodič/prarodič/učitel)?

Varianta 2 – Dva mladí

Rozdejte nebo zobrazte ilustraci dvou mladých lidí v diskusi. Poskytněte studentům podněty. Můžete použít některý z těchto scénářů nebo vytvořit takový, který lépe odpovídá vašemu kontextu.

  • Na přírodovědném projektu spolupracují dva žáci. Jeden se chce zaměřit na obnovitelné zdroje energie, zatímco druhý se domnívá, že by se měli věnovat ornitologii.
  • Jeden student shání finanční prostředky na výsadbu stromů v komunitě. Druhý student tvrdí, že peníze by bylo lepší použít na podporu místního zvířecího útulku.
  • Jeden žák se chce připojit k další školní stávce za klima, ale jeho kamarád je skeptický a věří, že takové stávky nic nezmění.
  • Student, který si vždy nosí oběd v opětovně použitelných nádobách, se posmívá jinému studentovi, že pokaždé používá jednorázové plastové sáčky.
  • Žák se svěřuje, že jeho rodinná farma má potíže kvůli nepředvídatelným výkyvům počasí způsobených změnou klimatu. Druhý žák si z toho dělá legraci a říká, že by měli být rádi za delší prázdniny.
  • Jeden z žáků vášnivě usiluje o snížení své uhlíkové stopy a neustále tlačí na svého kamaráda, aby se vzdal masa, což vede k napětí.
  • Oba žáci se před svými vrstevníky pustí do vášnivé debaty o řešení klimatických změn. Jeden z nich věří v individuální odpovědnost, zatímco druhý prosazuje politické změny.
  • Během diskuse jeden z žáků prozradí, že jeho rodiče pracují v ropném průmyslu. Druhý žák reaguje ostře a obviní rodinu z ničení planety.

Otázky k zamyšlení

Požádejte studenty, aby doplnili myšlenkové bubliny a zvážili přitom uvedené otázky: 

  • Jaké rozdílné emoce prožívají tito mladí lidé? 
  • Jaké faktory ovlivňují, které emoce v dané situaci vznikají? 

Způsoby komunikace (15 minut)

Podle časových možností se můžete zaměřit také na způsoby komunikace. S ohledem na vybraný scénář diskutujte o různých komunikačních metodách a jejich možných účincích. Vyzvěte studenty, aby se zamysleli nad tím, jak mohou různé reakce konflikty eskalovat nebo zmírnit.

Diskutujte:

  • Co by mohlo v dané situaci konflikty zvýšit? 
  • Co by mohlo konflikty v situaci zmírnit? 
  • Jaký druh komunikace by jim pomohl lépe pochopit názory druhého?

Reflexe (5 minut)

Požádejte studenty, aby se zamysleli nad svými osobními zkušenostmi:

  • Jak se jim zdá, že komunikují?
  • Jak chtějí, aby se s nimi komunikovalo?

Vyzvěte je, aby se zamysleli nad tím, jak může rozpoznání a pochopení emocí pomoci k soucitnější komunikaci.

V kompletní lekci v příloze naleznete tipy pro další práci a vybrané zdroje.

Autoři: Původní verzi aktivity nalezneme na webových stránkách organizace Toivoa & Toimintaa. Přeloženou verzi nalezneme v metodice Škola, která chrání klima.

Do češtiny přeložili Boglárka Kurka Ivanegová (SUSTO) a Martin Kříž (Chaloupky). Pro potřeby webu Učím o klimatu upravila Katarína Čižmárová (SEVER) díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
Lekce_Obraz_interakce.pdf
pdf
Priloha_1_Obrazky.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Metodika dekarbonizace škol pro učitele

Víte, jak snížit uhlíkovou stopu školy? Tato příručka obsahuje návrh aktivit a pracovních listů se zaměřením na rozvoj klimatické gramotnosti žáků, […]

Více informací

Ilustrace: Tom Kandel

Jak na silné emoce

Dá se pomocí sebepoznání a seberegulace zlepšit klima? Umíme zvládat náročné emoce a víme, jak jim předcházet? Pro ochranu klimatu jsou třeba […]

Více informací

Zdroj: Freepik

Recyklované básně

Vyzkoušejte jednoduchý a kreativní způsob, jak žákům pomoci reflektovat klimatickou změnu originální a hloubavou uměleckou formou. Tato aktivita podporuje kritické myšlení, diskuzi, […]

Více informací

Zdroj: SEVER
Web tvoří: