Psychickou odolností k ochraně klimatu

Všechna rozporuplná témata přinášejí emoce. Pokud s nimi neumíme pracovat a zvládat je v náročných situacích, jako jsou třeba diskuze o klimatické změně a jejích dopadech, pak mohou narušovat mezilidské vztahy. Pro blaho společnosti i přírody je třeba znát své emoce a umět s nimi zacházet. Lekce přináší návod, jak toto nelehké téma s žáky otevírat a jak reagovat na možné těžkosti.

Zdroj: Pixlr.com

Vzdělávací cíl:

  • Žák pojmenuje své pocity v souvislosti se změnou klimatu.

Pomůcky:

Postup: 

1. Úvod k pocitům (15 minut)

Tato aktivita slouží k psychohygieně žáků, nejen pokud se mluví o tématu klimatické krize. Toto téma je ve společnosti kontroverzní, nese s sebou mnoho emocí a může hodně emocí vyvolávat. Jako první krok je vždy důležité nechat emocím volný průběh a uznat je. Případně nabídnout pomoc.

Při sdílení je velmi důležité pracovat s aktivním nasloucháním.  To znamená, že učitel zadá pravidlo nekomentování. A to jak slovního, tak neverbálního (ve smyslu hodnocení). Samozřejmě slova/citoslovce účasti mohou být vhodná.

K vytvoření atmosféry pro práci s emocemi je vhodné nastavit atmosféru bezpečí a důvěry. Můžete i upravit prostor. Využít relaxační zónu, uklidit lavice, aby žáci byli v kruhu.

Nejdříve rozprostřeme kartičky pocitů na viditelné místo (uprostřed kruhu, na přední/zadní lavice…). Žáci si mají vybrat pocit, který zrovna cítí ve vztahu ke klimatické změně. Karty nechají ležet. Více žáků může mít stejný pocit.

VARIANTA A

Po vybrání pocitu na kartičce můžete, podle naladění skupiny, přejít ke sdílení. Žáci si stoupnou do kruhu (volitelně: se zavřenýma očima) a řeknou pocit, který si vybrali.

U sdílení je vhodné zachovat princip svobody. Jestliže někdo nechce sdílet, neměli bychom ho nutit. Také je důležité nehodnotit a nekomentovat to, co druzí sdílí.

VARIANTA B (pomůcka navíc: kartička na psaní pro každého žáka)

Pokud víte, že žáci neradi sdílí, nebo je pro ně toto téma ožehavé, nové, potřebují větší anonymitu. Můžeme položit otázku: „Vyber si pocit, který nyní cítíš ve vztahu ke klimatické změně…. vrať se na své místo a napiš pocit na kartičku, kterou polož na hromádku..“ Učitel poté přečte jednotlivé pocity, které žáci ve třídě cítí.

VARIANTA C (pomůcka navíc: každý žák chytrý telefon/tablet nebo kartičky na psaní)

Můžete využít místo kartiček aplikaci Mentimeter. Do které buď žáci sami odpovídají na otázku, nebo je možné využít variantu B a sami vpisovat pocity do přehledu.

Příklad výstupu při práci s aplikací Mentimeter:

Tento úvod slouží k uvědomění si sebe sama a osahání si emočního slovníku (který často žáci nemají nijak široký).

2. Moje pocity z budoucnosti (20 minut)

Žákům rozdáme pracovní listy Pocity z budoucnosti se zadáním, ať píšou či kreslí všechny pocity, které nyní cítí z něčeho konkrétního či abstraktního v blízké či daleké budoucnosti týkající se změny klimatu. Vlevo jsou spíše strachy a obavy, vpravo je naděje a těšení se. Necháme přiměřený čas k psaní/kreslení. Poté vyzveme žáky ke sdílení. Stačí něco z obav a něco z nadějí. Opět by nemělo dojít k hodnocení či komentování sdíleného. Pokud ale skupina chce diskutovat o pocitech nebo navázat něčím podobným, je to naopak vítané. Můžete dle uvážení doplnit nějaké informace nebo své strachy a naděje.

3. Reflexe (10 min)

Dle uvážení použijte k reflexi některé z následujících otázek:

  • Jaké to pro tebe je mluvit o emocích?
  • Je pro tebe snadné, nebo spíše obtížné popsat své emoce a sdílet je s ostatními?
  • Překvapilo tě, jaké emoce se můžou pojit  s klimatickou změnou?
  • Má podle tebe smysl zabývat se budoucností? Proč?
  • Lze se některých obav z budoucnosti zbavit naším přičiněním?

Kompletní lekci naleznete v příloze ke stažení.

Autorka: 
Pro web Učím o klimatu vytvořila Julie Brožová (SEVER Horní Maršov) díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
LEKCE_Psychickou_odolnosti_k_ochrane_klimatu.pdf
pdf
Priloha_1_Karticky_pocitu.pdf
pdf
Priloha_2_Pocity_z_budoucnosti.pdf

Vyzkoušejte také

Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu

Lámete si hlavu nad tím, co dělat, když na děti dolehne ekologická úzkost či environmentální žal? Přemýšlíte, jak tyto prožitky […]

Více informací

Lesní žal

Jaké emoce děti při ztrátě lesa prožívají? Co dělají, aby jim nebylo tak smutno? A v čem můžeme hledat naději? Podívejte se […]

Více informací

Foto: Karolína Poláčková

Změna klimatu a emoce v nás

Poznejte pomocí edukativního videa, co je environmentální žal a jak s ním lze pracovat, a prozkoumejte vlastní strategie, které vám mohou pomoci zpracovávat […]

Více informací

Web tvoří: