Vzdělávací cíle:
- žáci dokážou pojmenovat, co pro ně znamená domov,
- žáci si uvědomují význam chování šetrného k životnímu prostředí,
- žáci se seznámí s tradičním způsobem života obyvatel Thule a Tuvalu,
- žáci rozumí souvislostem vlivu životního prostředí a stavu klimatu na způsob života jednotlivých společností.
Pomůcky:
- dataprojektor, počítač, reproduktory
- papír, psací potřeby
- tabule/flipchart
Synopse filmu:
Grónské městečko Thule je nejseverněji obývaným místem na Zemi. Tuvalu je polynéský ostrovní stát. Místa od sebe vzdálená více než jedenáct tisíc kilometrů jsou však dnes osudově propojena. Tající led v Grónsku zvedá hladinu oceánu, který tak brzy zaplaví nízko položené tichomořské ostrovy. Zatímco se experti dohadují, jak změně klimatu zabránit, obyvatelé Thule a Tuvalu čelí už dnes jejím nezvratným dopadům v každodenním životě. Dokument zblízka sleduje osudy několika místních rodin, které si uvědomují, že jejich tradiční způsob života a obživy spěje rychlostí tajícího ledu ke změně.
Film je dostupný pouze po předchozí bezplatné registraci na portálu JSNS.cz.
Postup:
1. Evokace (10 min)
Vyzveme žáky, aby uvedli, co pro ně znamená pojem DOMOV. Odpovědi zapisujeme na tabuli.
2. Projekce a diskuse (30 min)
Následuje projekce filmu (16:00-34:00, anglicky, grónsky, inuitsky, indonésky s titulky)
Po projekci provedeme reflexi emocí metodou jednoho slova. Vyzveme žáky, aby postupně říkali jedno slovo, které nejlépe ilustruje jejich pocit, dojem nebo náladu z filmu. Žáci odpovídají postupně a nejlépe popořadě, aby bylo přehledně vidět, kdo už mluvil. Jednotlivá slova zapisujeme na tabuli, ale nijak nekomentujeme. Žáci mohou opakovat stejná slova, pak zapisujeme u daného slova čárky jako symbol pro opakování.
TIP: Další metody reflexe emocí najdete v informačním textu Jak na reflexi emocí po filmové projekci.
Žáky rozdělíme do dvou skupin na obyvatele Thule a obyvatele Tuvalu. Každá skupina sepíše zprávu o tom, co vše je součástí jejich tradice a jak moc a v čem jejich životy ovlivní blížící se změna. Dále zodpoví otázku: Jak se nejspíš změní způsob života následujícím generacím?
Výstupem skupinové práce bude zpráva o tom, co se u nich děje a jaký druh pomoci žádají. Žáci si určí, komu by zprávu zaslali a jaké kanály šíření využili (internet, dokument, otevřený dopis apod.).
Skupiny si zvolí svého mluvčího, který ostatní seznámí s výsledky skupinové práce. Po jednotlivých
prezentacích druhá skupina kriticky hodnotí práci spolužáků. Následuje společná diskuse o problémech
Thulanů a Tuvalanů.
TIP: Můžete využít informační texty Otázky a odpovědi, které naleznete mezi výukovými materiály.
3. Reflexe (5 min)
Reflexe probíhá formou diskuse o problémech změny globálního klimatu v jeho celoplanetární podobě. Ptáme se:
- Vnímáte důsledky změny klimatu ve svém každodenním životě? Jakým způsobem?
- Jak se klimatické změny promítají do podmínek v České republice?
- Můžete něco sami svými každodenními návyky změnit?
- Jak podle vás bude vypadat místní klima za 50/70/100 let?
- Věříte /dovedete si představit, že nastanou nějaké změny?
Žáci mohou společně sestavit několik pravidel šetrného způsobu života, které jsou schopni a ochotni dodržovat.
Kompletní lekce s filmem a dalšími metodickými a informačními materiály je dostupná na vzdělávacím portálu JSNS.CZ. Tato i další lekce jsou zde zdarma pro registrované učitele.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Tři ostrovy
Jak se asi cítí obyvatelé pomalu se potápějícího ostrova? Skupinová hra, která jednoduchou formou simuluje katastrofický scénář a jeho řešení. Ukazuje, […]
Hlas původních obyvatel
Jak se žije v amazonském deštném pralese? A jak klimatická změna ovlivňuje život Inuitů v chladném Grónsku? V této lekci se žáci formou psaní […]
Jedinečný ekosystém
V této lekci se seznámíte s unikátností ekosystému takzvaných mangrovových lesů. Ty se na první pohled mohou jevit jako pouhá změť […]