Vzdělávací cíle:
- Žák umí vysvětlit, co to je cirkulární ekonomika a proč je důležité ji aplikovat v praxi.
Pomůcky:
- Pracovní list (Příloha 1), cyklus CE (Příloha 2), instrukce k Cirkulární hře (Příloha 3), dataprojektor, flipový papír, nůžky, psací potřeby.
Postup:
Evokace (20 minut)
Rozdělte žáky do skupin po čtyřech až pěti. Na tabuli nebo na velký list papíru napište pojem „lineární ekonomika“ a následně se ptejte žáků, co si pod tímto pojmem představí. Zapisujte jejich nápady a zatím je nijak nekomentujte.
Po brainstormingu ukažte žákům obrázek se schématem lineární ekonomiky.
Obrázek 1 – Lineární ekonomika (Ceskenoviny.cz)
Poté každé skupině rozdejte pracovní list a prázdný list papíru A4. Vyzvěte žáky, aby vystřihli všechny obrázky z pracovního listu a zkusili navrhnout jinou možnost k lineární ekonomice a nechte je pracovat samostatně ve skupinách.
Po zhruba pěti minutách požádejte každou skupinu, aby představila svůj nápad. Po představení všech skupin promítněte žákům správné řešení (Příloha 2).
Vysvětlete žákům, že se jedná o tzv. cirkulární neboli oběhovou ekonomiku, jejímž cílem je minimalizovat využívání přírodních zdrojů, omezit produkci odpadu na minimum a co nejvíce surovin i výrobků opětovně využívat.
TIP: Správný obrázek cyklu si mohou žáci nalepit na prázdný papír A4. K jednotlivým krokům pak mohou dopisovat konkrétní, šetrnější postupy.
Oběhové hospodářství (20 minut)
Pro shrnutí informací se společně s žáky můžete podívat na krátké video Co je to cirkulární ekonomika, které na příkladu obalové společnosti DS Smith ukazuje reálný příklad výrobku z cyklu oběhového hospodářství. Nastavení jazyka titulků můžete provést po kliknutí na ikonu ozubeného kolečka.
Napište na papír vedle pojmu „lineární ekonomika“ výraz „cirkulární ekonomika“ a zeptejte se žáků, jaké výhody by podle nich přinesl přechod z lineárního hospodářství na cirkulární ekonomiku. Opět zapisujte všechny návrhy na papír či tabuli a následně je shrňte.
Cirkulární ekonomika a Zelená dohoda pro Evropu
Poté žáky informujte, že Evropská unie zahrnula přechod na oběhové hospodářství do strategie Zelená dohoda pro Evropu, jejímž cílem je ochrana klimatu a životního prostředí a větší rovnost a udržitelnost společnosti.
V Zelené dohodě pro Evropu se také dočteme o tom, že těžba surovin se za posledních padesát let zdvojnásobila a stále roste. To vede k vysokým emisím skleníkových plynů, ztrátě biologické rozmanitosti a nedostatku vody. Suroviny se nejen těží, ale také následně zpracovávají, což má za následek další spotřebu energie a další emise oxidu uhličitého, ale i jiných skleníkových plynů. Též doporučujeme žákům přečíst ze Zelené dohody následující úryvek:
„Průmysl v EU se vydal na správnou cestu, ale stále je zodpovědný za 20 % emisí skleníkových plynů EU. Je dosud příliš „lineární“ a závislý na spotřebě nových materiálů: ty se těží, prodávají a zpracovávají na zboží, aby nakonec skončily jako odpad či emise. Pouze 12 % materiálů, které průmysl využívá, pochází z recyklace.”
V rámci shrnutí této aktivity zdůrazněte, že v současnosti suroviny hlavně těžíme, pak je zpracováváme a vyrábíme z nich věci, které potřebujeme, následně je používáme a na konci jejich životnosti je likvidujeme, ničíme, vyhazujeme na skládky.
Strategie Evropské komise upřednostňuje snižování spotřeby materiálů, jejich opětovné využití (např. opravy) a v dalším kroku recyklaci a využití druhotných surovin.
3. Cirkulární hra (30 minut)
Zahajte hru tím, že upozorníte, jak se každý z nás jako spotřebitel denně rozhoduje o tom, co si koupí a jaký druh zboží zvolí. Tato rozhodnutí mohou vycházet z různých kritérií, například zda lze zboží opakovaně využívat nebo snadno recyklovat po jeho dosloužení.
Průběh aktivity:
- Rozdělte třídu do šesti týmů po třech, maximálně čtyřech žácích.
- Každému týmu přidělte jeden symbol. Ve třídách s větším počtem žáků se symboly mohou opakovat.
- Každé skupině rozdejte jednu kartu výběru, kartu hry a kartu rozhodnutí, na kterou budou zapisovat výsledky svých výpočtů (Příloha 3).
Hra obsahuje celkem šest aktivit. Na každé kartě hry si skupina vybírá mezi dvěma možnostmi, přičemž jejich volba určuje, kolik odpadu jejich rozhodnutí vyprodukuje. Skupiny zaznamenávají výsledky do karty rozhodnutí. Každá karta hry obsahuje také symbol označující další krok, kterým se skupina řídí.
Po dokončení všech aktivit si skupiny spočítají celkovou hmotnost odpadu vzniklého na základě jejich rozhodování. Poté mohou své výsledky porovnat s ostatními skupinami. Na závěr vyzvěte žáky, aby se zamysleli nad svými volbami a identifikovali, které z nich odpovídají zásadám cirkulární ekonomiky a které nikoliv.
TIP: Aby byla hra dynamičtější, můžete symboly z karty hry a úkoly z karty výběru rozmístit různě po třídě. Žáci tak budou muset fyzicky cirkulovat po prostoru, aby mohli splnit jednotlivé úkoly.
4. Shrnutí a reflexe (15 minut)
V rámci diskuze položte žákům otázky, jaká spotřebitelská rozhodnutí mohou oni sami nebo jejich škola učinit, aby lépe uplatňovali zásady cirkulární ekonomiky. Jejich odpovědi můžete zaznamenávat na tabuli nebo flipchart pro přehlednost.
Lekci uzavřete pomocí těchto otázek:
- Co nového ses dnes naučil?
- Jak bys vlastními slovy popsal cirkulární ekonomiku?
- Probíhá u vás doma nějaký cyklus cirkulární ekonomiky?
(např.: jídlo → kompost → pěstování) - Proč si myslíš, že je důležité přejít z lineární na cirkulární ekonomiku?
- Jak souvisí lineární a cirkulární ekonomika s klimatickou změnou?
Tipy pro další práci a navazující zdroje naleznete v kompletní lekci v příloze.
Autoři lekce: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskie
Pro web Učím o klimatu přeložily a upravily Julie Brožová a Katarína Čižmárová díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Ekologická stopa
Jak velká je naše spotřeba a kolik toho může dostupná půda vyprodukovat? A co víc, jak se to liší v různých částech našeho […]
Příběhy z budoucnosti
Jak bude vypadat náš život v roce 2050? Prozkoumejte s žáky různé scénáře budoucnosti skrze předem připravené příběhy. Díky této aktivitě si […]
Na oblečení záleží
Platí, že jsme to, co nosíme? Anebo spíše platí to, že tím, co nosíme, můžeme vyjádřit, čím jsme? Slyšeli jste […]