Vzdělávací cíle:
- Žáci provedou mini sociologický výzkum na téma zacházení s textilem.
- V předcházejících hodinách – analyzují dopady textilního průmyslu na životní prostředí a na klima.
- V navazujících hodinách – navrhují osvětu směrem k veřejnosti o udržitelném zacházení s textilem.
Pomůcky:
- papíry, dataprojektor, cedulky z textilu, které ukazují alternativy (např. vyrobené v ČR, vyrobené z organických materiálů, s certifikátem GOTS apod.)
Postup:
1. – 3. vyučovací hodina (45 min)
1. Evokace (2 min)
Představíme téma – „Budeme se nyní zabývat tématem oblečení… všichni máme něco na sobě… tudíž se téma dotýká nás všech…“
2. Jaké máme informace o našem oblečení a co nevíme? (20 min)
Žáci si vyberou kus oblečení, který mají na sobě, a napíší o něm, které informace mají (mohou zjistit z cedulky) a které informace nemají (otázky). Sdílíme ve třídě, bavíme se o tom, z jakých zemí naše oblečení pochází, z jakého materiálu je vyrobené a co o něm nevíme.
3. Dopady textilního průmyslu (25 min)
Pracujeme s videem Natálie Pažické (nebo lze využít video Sestry v akci). Žáci si zapisují, jaké environmentální a sociální dopady má výroba a používání textilu. Zaměřujeme se zejména na dopad na klima – využijeme také infografiky.
4. Skutečná cedulka
Žáci vytváří „skutečné“ cedulky na textil, na kterých by bylo lépe viditelné, jaké má textil dopady. Pro motivaci lze využít toto video.
5. Jak poznáme, zda je náš textil ok?
Shrneme fáze textilního průmyslu, kde dochází k dopadu na životní prostředí (získávání a výroba materiálu – látky; ušití samotného oblečení; nákup oblečení; údržba oblečení, vyhození oblečení). Jak je možné poznat, zda je oblečení z šetrného, nebo nešetrného materiálu? Žáci analyzují cedulky na textilu z hlediska udržitelnosti, vyhledávají, co znamenají vybrané certifikáty. Poté si vyberou konkrétní značku oblečení, kterou si kupují, a ověřují, zda konkrétní značka dělá něco pro udržitelnost svých výrobků – na tomto webu.
4.-5. vyučovací hodina (badatelská lekce)
1. Kladení otázek a výběr výzkumné otázky (30 min)
Navážeme na předchozí hodiny a žákům vysvětlíme, že budeme provádět výzkum, abychom zjistili, jak jsou na tom lidé v jejich okolí s informacemi o dopadech textilního průmyslu a jak zacházejí s textilem.
Žáci vymýšlí, jaké otázky bychom mohli klást v našem výzkumu. Nejdříve si formulujeme témata výzkumu (nákup oblečení, údržba oblečení, odpad). Poté připomeneme kritéria pro výzkumnou otázku (otevřená, konkrétní, zjistitelná v daném čase, vztahující se k tématu apod.). Otázky sdílíme v celé třídě, komentujeme a případně upravujeme formulace. Představíme si některé základní možnosti, jak výzkum realizovat (kvantitativní vs. kvalitativní výzkum; možnosti sběru dat, výběr respondentů).
2. Formulace hypotézy, plánování výzkumu (15 min)
Poté se žáci rozdělí do dvojic a každá si připraví plán výzkumu: zvolené otázky (3–4); hypotézy k otázkám; respondenti a způsob oslovení. K návrhu výzkumu si dáváme zpětnou vazbu (vzájemně žáci i učitel a žáci). Pokud budeme chtít výstupy hodnotit, stanovíme si kritéria pro hodnocení.
3. Realizace výzkumu (týden)
Žáci sbírají data během týdne jako domácí přípravu (někteří se dotazují ve škole, jiní doma, další v obci nebo online).
4. Formulace závěrů, návrat k hypotéze a prezentace (45 min)
Žáci zpracovávají předpřipravená data z výzkumu formou plakátu. Pro plakát určíme předem kritéria, co má obsahovat (výzkumná otázka, hypotéza, počet respondentů, graf ukazující výsledky výzkumu, závěr…), a pokud chceme výstup hodnotit, tak i kritéria hodnocení (obsahuje všechna kritéria, je zvolen přehledný graf…). Než začnou žáci pracovat, vysvětlíme si jednotlivé části – např. jak zpracovat graf z výsledků, co znamená interpretace, co napíšeme do závěru.
5. Přemýšlení o tématu a hledání souvislostí (10 min)
Každá skupina představí hlavní zjištění ze svého výzkumu. Žáci reflektují, které zjištění je překvapilo, které odpovídalo jejich hypotéze… Je možné zařadit i krátkou reflexi získávání dat. (Jak se vám dařilo sehnat respondenty? Jak bylo náročné zpracovat odpovědi… apod.)
6. Akce. Řekněte to spotřebitelům (35 min)
Ze zapsaných hlavních zjištění výzkumu si žáci v malých skupinách (dvojice) – nemusí jít o stejné dvojice jako zpracovávaly výzkum – vyberou jedno zjištění, na které by chtěly v následující práci reagovat. Např. si vyberou zjištění, že většina respondentů nakupuje oblečení 1x za měsíc, což jim připadá příliš, a připraví proto výzvu, aby lidé nakupovali oblečení méně často.
Výzvu žáci zpracovávají jako příspěvek na sociální sítě – např. Instagram (využili jsme generátor instagramových příspěvků – https://zeoob.com/generate-instagram-post/).
Celou lekci v originální grafice naleznete ke stažení níže.
Autoři: Petra Šimonová, ZŠ Jílové u Prahy
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Jak klimatická změna ovlivňuje oceány?
Co všechno se děje s oceány kvůli vypouštění CO2 do atmosféry a následnému růstu teploty vzduchu? Zjistíte to pomocí pokusů zaměřených na […]
Problém zvaný změna klimatu
Co je změna klimatu? Jaké následky bude mít určité oteplení? Směřujeme do záhuby? Nebo to můžeme ještě zachránit? Seznamte se […]
Na Antarktidě tajou ledy
Lekce vede žáky k ověřování si informací z hudebního klipu a poukazuje na důsledky změny klimatu ve vybrané části světa.