Vzdělávací cíle:
- Žák vyjádří svůj názor, pocit nebo pohled na téma klimatické změny prostřednictvím hravé a kreativní formy.
Pomůcky:
- Počítač, projektor, ukázky básní (Příloha 1), nůžky, lepidla, čtvrtky A4 nebo A3, stoly, několik kusů starých novin a časopisů s různými tématy nebo vytištěné online články.
Postup:
Recyklované básně představují jednoduchou, avšak velmi kreativní metodu, kterou lze využít napříč různými předměty, aktivitami a tématy. V této aktivitě se zaměříme na problematiku klimatické změny. Tvorba recyklovaných básní žákům umožní hloubavě se zamyslet nad tématem, originálně vyjádřit své názory a pocity prostřednictvím umělecké formy a následně své pohledy diskutovat s ostatními. Tato aktivita propojuje osobní reflexi s širšími společenskými otázkami a rozvíjí empatii, respekt k odlišným názorům a schopnost kritického myšlení.
TIP: Tuto aktivitu je možné využít i ve výuce cizích jazyků, kdy pedagog připraví k vystřihování materiály (články) v daném cizím jazyce.
K čemu slouží recyklované básně?
Recyklované básně dokážou otevřít nebo zdůraznit konkrétní téma klimatické změny. Poskytují příležitost inspirovat a vyvolat diskuzi, ať už mezi lidmi, kteří se tématem zabývají, mají na něj názor, nebo o něm naopak dosud nepřemýšleli. Svým obsahem i formou mohou vzbudit zájem a podnítit hlubší zamyšlení nad danou problematikou.
1. Představení (10 min)
Žáky uvedeme do tématu klimatické změny. Téma můžeme otevřít zajímavým citátem, o jehož významu žáci debatují, nebo domyšlí jeho konec, doplňují slovo. V tuto chvíli již začínáme trénovat kreativitu.
„Budoucnost závisí na tom, co uděláme v současnosti.“ Mahátma Gándhí
„Akce je základním klíčem k úspěchu.“ Pablo Picasso
Poté můžeme pokračovat debatou o tom, co už žáci o klimatické změně znají, jaké z toho mají pocity, a v případě potřeby jim stručně představit základní fakta. Je ale také možné se s žáky zaměřit jen na určité dílčí téma (příčiny, dopady, řešení, nebo emoce). Recyklované básně slouží především k zachycení pocitů žáků, než faktů o tématu.
2. Výběr slov (5 min)
Dále instruujeme žáky, aby si připravili základní materiál – aby si každý vystřihl přibližně 20 slov, která je oslovují nebo v nich evokují téma klimatické změny. V zadání by měl také zaznít požadavek pestrosti slov – aby žáci vybírali nejen podstatná jména, ale i slovesa, přídavná jména apod. Vystřihovat stačí z obyčejných starých novin a časopisů. To zajistí pestrost slov. Je ale možné materiály doplnit i vytištěnými online články, které již o tématu klimatické změny pojednávají. Můžeme čerpat např. z těchto zdrojů:
- Aktuálně.cz – Zahraničí – Klima
- Klima – Člověk v tísni
- Ekolist – kategorie klima
- Česká televize – téma změny klimatu
3. Výměna slov (2 min)
Požádáme žáky, aby si se svým sousedem po pravici vyměnili libovolných 5 slov, která mají u sebe.
4. Tvorba slovní banky (3 min)
Vyzveme žáky, aby 3 ze svých slov dali doprostřed stolu/třídy do skupinové „slovní banky“. Z této banky může čerpat slova kdokoliv další.
5. Tvorba recyklované básně (15 min)
Vedoucí aktivity rozhodne, zda báseň tvoří každý individuálně, či ji tvoří společně ve dvojici, čtveřici apod. Zadáme žákům úkol, aby vytvořili lepením slov báseň, hesla, text, citát o daném tématu, který se nemusí rýmovat. Doporučujeme ukázat, jak recyklované básně mohou vypadat.
- Ať do každé básně využijí minimálně 1-2 slova ze „slovní banky“.
- Pokud potřebují, mohou občas i něco dopsat.
- Může se jednat i o volné až abstraktní uskupení slov. Kreativitě se meze nekladou.
6. Představení recyklovaných básní (10 min)
Společně si vzniklé básně přečtěte nebo prohlédněte, případně nad nimi debatujte:
- Co znamená báseň pro jeho autora?
- Proč využil vybraná slova?
- Jaké poselství z textu vychází?
- Co na tom oceňují ostatní? Inspirovali se něčím?
- Kdo by to měl ještě slyšet/vidět?
Přemýšlejte, kde můžete básně uveřejnit, v případě souhlasu autorů.
Autorka: Pro web Učím o klimatu vytvořila Kateřina Borovinová (SEVER Horní Maršov) díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Klimatická změna v básni
Lekce, která i přes svůj žánrový název pracuje s daty a informacemi z médií a buduje tak schopnosti žáků analyzovat textový materiál, s kterým se setkávají […]
Psychickou odolností k ochraně klimatu
Všechna rozporuplná témata přinášejí emoce. Pokud s nimi neumíme pracovat a zvládat je v náročných situacích, jako jsou třeba diskuze o klimatické změně a jejích […]
Race to zero
Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě […]