Změna dopravy

Jakým způsobem se pohybujeme a přepravujeme ve městech? Co se změní v budoucnu? Zahrajte si s žáky rolovou hru a diskutujte, jak proměnit dopravu v obci k lepšímu.

Foto: Karolína Poláčková

Vzdělávací cíle:

  • Žáci kriticky hodnotí informace o možnostech změny dopravy ve městech.
  • Žáci diskutují a aktivně hledají řešení problému.

Pomůcky:

  • Vytištěné role (Příloha 1) a opatření ke změně dopravy (Příloha 2) do každé skupiny; papír; psací potřeby.

Postup:

Evokace (10 minut)

Zeptejte se žáků, co si představí pod pojmem „udržitelná doprava“. Udělejte se žáky krátký brainstorming. Výroky můžete psát na tabuli/flipchart.

Potom jim položte otázku: Je podle vás doprava v okolí školy funkční a udržitelná?
Své odpovědi ano/ne musí žáci odůvodnit.

Sehrávka rolové hry (45 minut)

Jako učitel se stáváte starostou obce, který svolává diskusi o opatřeních pro zlepšení dopravy v obci, a to konkrétně o vytvoření větší oblasti bez aut. Diskuse se žáci účastní v různých rolích.

1. Zadání hry

Rozdělte třídu do šesti skupin dle rolí. Popisy jednotlivých rolí najdete v příloze (Příloha 1). Sedmou skupinu tvoří sám starosta. Každé skupině rozdejte odpovídající popis. Zadejte žákům za úkol, aby ve skupině prozkoumali všechna opatření pro změnu dopravy z pohledu jejich role. Ať vyberou texty (Příloha 2), které jsou pro ně důležité, a rozdělí si mezi sebou zpracování materiálů.

Každá skupina si připraví svůj příspěvek do diskuse. Zapíše si argumenty a myšlenky  týkající se změny dopravy. Jaké argumenty hovoří pro zónu bez aut a jaké jsou argumenty proti? Veďte žáky k tomu, aby přemýšleli o tom, jak můžou v diskusi přesvědčivě prezentovat své argumenty a myšlenky. Na přípravu žákům nechte 15 minut.

2. Diskuze

V roli starosty poté zahajte a moderujte diskuzi představením pohledu místní samosprávy. Postupně dejte všem skupinám prostor k vyjádření svých připravených příspěvků, na který mají omezený čas. 

Pokud by diskuze vázla, můžete vnášet otázky, např: Jak by bylo možné uspořádat dopravní situaci ve městě/obci do budoucna? Diskuze může mít různý konec, který je třeba přizpůsobit jejímu obsahu.

Shrnutí a reflexe (15 minut)

Nejprve nechte žáky vystoupit z role. Učiníte tak např. tím, že je necháte jejich roli doslova setřást, podlézt lavici, přestávkou a podobně. Tak, aby bylo opravdu jasné, že od teď vystupují opět sami za sebe.

Uspořádejte třídu do původního stavu a shrňte, jak lekce probíhala. Poté se žáků ptejte na některé z následujících otázek: 

  • Jak jste se cítili ve své roli?
  • Dokázali jste se ztotožnit s jejími potřebami/názory?
  • Jaké ze hry máte pocity?
  • Dokázali jste vybrat argumenty, které by ostatní přesvědčily ke změně názoru? 
  • Myslíte si, že takto podobně může vypadat veřejné zasedání zastupitelstva?
  • Které opatření by se podle vás nejvíce vyplatilo u vás v obci a proč?
  • Bylo tam naopak opatření, které by se nevyplatilo? Proč?
  • Pozorujete již některá opatření ve své obci? Jaká?
  • Jak asi dopadnou v budoucnu obce, které nepřijmou žádná opatření?

Tip pro další práci a zdroje naleznete uvnitř kompletní lekce v příloze.

Autoři lekce:
Původní verzi aktivity nalezneme pod názvemVerkehr na webovém portálu saschen.de. Za obsah odpovídá Saské státní ministerstvo energetiky, ochrany klimatu, životního prostředí a zemědělství (SMEKUL SACHSEN).

Pro web Učím o klimatu přeložila a upravila Julie Brožová díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
LEKCE_Zmena_dopravy.pdf
pdf
Priloha_1_Role.pdf
pdf
Priloha_2_Opatreni_ke_zmene_dopravy.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Klimaticky odpovědná dovolená

Jaký má naše cestování vliv na změnu klimatu? Žáci pracují s vlastním textem a zkušenostmi, které porovnávají s grafy a texty z ověřených zdrojů. Společně […]

Více informací

Mitigace a adaptace ve vašem městě

Stává se život ve vašem městě v letních měsících nesnesitelný? Máte pocit, že všude je jen rozpálená dlažba a množství aut, že […]

Více informací

Race to zero

Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě […]

Více informací

Foto: Karolína Poláčková
Web tvoří: