Příběhy z budoucnosti

Jak bude vypadat náš život v roce 2050? Prozkoumejte s žáky různé scénáře budoucnosti skrze předem připravené příběhy. Díky této aktivitě si žáci uvědomí, že budoucnost může mít více podob a různé vize budoucnosti mohou ovlivnit různé aspekty našeho života, potažmo podoby tohoto světa.

Zdroj: ARUP

Vzdělávací cíle:

  • Žáci reflektují možné scénáře vlastní budoucnosti a upevňují si vlastní hodnoty.

Pomůcky:

  • Vytištěné Tři příběhy z budoucnosti (Příloha 1) podle počtu skupin, video (Příloha 2), dataprojektor + PC (pro prezentaci videa).

Postup:

Evokace a příprava (10 minut)

Přehrajte žákům na úvod první tři příběhy ve videu Příběhy z budoucnosti. Začněte od začátku a stopněte ho v čase 4:08:

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Následně rozdělte žáky na tři menší skupiny. Každá skupina dostane ke čtení jiný příběh – Lidé s.r.o., Rychlík do záhuby, Zelenokracie. Pokud máte větší skupinu žáků, můžete ji rozdělit do šesti skupin, přičemž dvě skupiny budou číst samostatně stejný příběh.

Čtení a diskuze (15 minut)

Po přečtení příběhu vyzvěte žáky aby ve skupině diskutovali o svých dojmech a pocitech a hledali souvislosti mezi jejich příběhem a současností. Vypište na tabuli následující otázky, které žákům pomohou strukturovat diskuzi:

  • Jaké pocity ve vás příběh vyvolává?
  • Chtěli byste žít v takové budoucnosti?
  • Zlepšuje se v tomto scénáři životní prostředí?
  • Zlepšují se v tomto příběhu podmínky pro lidi?
  • Jaké hodnoty se v příběhu projevují?
  • Jak se situace v této budoucnosti liší od současnosti?
  • Co má příběh společného se současností?
  • Jaká rozhodnutí/události by mohly vést k takové budoucnosti (jaké byly dílky společenské transformace)?

Po diskusi skupiny představí svůj příběh a odpovědi na tyto otázky zbytku skupiny.

Reflexe (5 minut)

Nakreslete na tabuli matici (vodorovná osa ukazuje zhoršující se – zlepšující se sociální podmínky, svislá osa ukazuje zhoršující se – zlepšující se podmínky životního prostředí). Seřaďte společně se žáky přečtené příběhy v matici a diskutujte o tom, proč je tomu tak:

  • Lidé s.r.o. – sociální podmínky se zlepšují, ale životní prostředí se zhoršuje;
  • Rychlovlak do zkázy – zhoršují se sociální podmínky i stav životního prostředí;
  • Zelenokracie – stav životního prostředí se zlepšuje, ale na úkor společnosti. 

V aktivitě žáci pracují se třemi scénáři. Ve videu je však zmíněn ještě jeden, a to příběh s názvem Post Antropocén. Vyzvěte žáky aby napsali příběh, který vychází z tohoto scénáře a který zlepšuje stav životního prostředí i sociální podmínky. Studenti mohou příběh vytvářet sami, nebo ve skupinách.

Pro lepší představu si pusťte zbytek videa od času 4:09. Nakonec si své příběhy lepší budoucnosti nasdílejte.

Autoři lekce:
Původní verzi aktivity nalezneme v metodice Four Plausible Futures – 2050 Scenarios organizace Arup. Aktivitu přeložili a upravili Boglárka Kurka Ivanegová (SUSTO) a Jakub Opršal (SEVER Horní Maršov).

Pro potřeby webu Učím o klimatu aktivitu upravila Katarína Čižmárová díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
LEKCE_Pribehy_z_budoucnosti.pdf
pdf
Priloha_1_Tri_pribehy_budoucnosti.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Anna aneb jaký bude rok 2082?

Jaký bude rok 2082? Na to se ptá kniha Anna od spisovatele Josteina Gaardera, někdy nazývaná také jako bajka o klimatu […]

Více informací

Zdroj: Pixabay

Klimatický uprchlík

Co by se muselo stát, abys opustil navždy svůj domov? Nejen na tuto otázku si zkusí žáci odpovědět. Zjistí, že […]

Více informací

Zdroj: JSNŠ

Race to zero

Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě […]

Více informací

Foto: Karolína Poláčková
Web tvoří: