Vzdělávací cíle:
- Žák vyjádří svou emoci související s klimatickou změnou pomocí vybrané výtvarné techniky.
- Žák vnímá, že budoucnost má různé možné podoby.
- Žák rozvíjí schopnost imaginace a abstraktního myšlení.
Pomůcky:
- ilustrace současného světa (příloha 1),
- výtvarné potřeby dle zvolené výtvarné techniky,
- vytištěné rozstříhané karty emocí (příloha 2)
Postup:
Úvod (10 min)
Na začátku hodiny promítněte ilustraci současného světa (příloha 1). V kontrastu vedle sebe je zobrazena krajina bez zásahu člověka a krajina kulturní, člověkem utvářená. Takhle nějak vypadá současnost.
Ve třídě rozmístěte karty emocí (příloha 2). Nechte studenty/ky prohlédnout si rozložené karty a vybrat si z nich jednu v reakci na tuto otázku:
- Která emoce se vám pojí s budoucností ovlivněnou změnou klimatu? Třeba v horizontu 15 let?
Karet je omezený počet, pokud chcete, aby si každý vzal kartu do ruky, doporučujeme vytisknout celou přílohu několikrát (např. pro 20 lidí cca 3×). Další možností je, že si studenti/ky stoupnou ke kartě, kterou si vybrali/y.
TIP: Místo přílohy 2 lze použít také karty pocitů, se kterými pracuje nenásilná komunikace (NVC). Doporučujeme projít si obě sady a vybrat si tu, která je vám bližší. Karty z NVC jsou dostupné zde: https://nenasilnakomunikace.org/wp-content/uploads/2021/01/karticky-pocity-nvc-v2.pdf
Budoucnost zabarvená emocí (20–60 min)
Jedná se o tvořivou část lekce, můžete ji uvést například takto:
„Podívejte se znovu na ilustraci před vámi. Představte si budoucnost, kterou vidí člověk s emocí, kterou jste si vybrali. Máte? Zachyťte svou představu a emoci na papír před sebou. Předlohu můžete využít jako námět, ale můžete svou představu světa ztvárnit i úplně jinak.“
Dle časových možností a věku studentů/tek zvolte vhodnou výtvarnou techniku. Může jít o kresbu tuší, linoryt, malování pastelkami, koláž atd.
Řekněte studentům/kám předem, kolik času mají na tvorbu, a průběžně je informujte o jeho plynutí.
Sdílení – galerie (15–20 min)
Když mají všichni dotvořeno, nechte je ve trojicích či čtveřicích sdílet, které emoce a jak ovlivnily jejich díla.
Následně vytvořte ve třídě galerii všech výtvarných děl (např. rozložením na lavice či pověšením na stěny). Studenti/ky si prochází galerii a hledají 2 chtěné a 1 nechtěný prvek budoucnosti. Chtěný prvek budoucnosti může být např. hromada solárních panelů, nechtěný může být třeba vyschlá řeka apod.
Na závěr hodiny můžete sdílet s celou třídou, které (chtěné i nechtěné) prvky budoucnosti je zaujaly a proč. Jednotlivci sdílí konkrétní prvky, ostatní se můžou hlásit, pokud to mají stejně či podobně. Může se také stát, že jeden prvek bude pro někoho chtěný a pro jiného nechtěný, takovou situaci je vhodné alespoň krátce prodiskutovat.
Lekce může být emočně náročná, a proto je doporučeno ji zakončit zvědoměním, že to, jak svět bude vypadat, záleží i na nás.Možných budoucností je spousta, jak je vidět i ve vytvořené galerii. Nevíme, jaká budoucnost nastane, ale můžeme něco dělat a tím budoucnost vytvářet. Naše volba je i to, jaký přístup zvolíme.
Metodická podpora:
Mnoho dospívajících má s klimatickou změnou spojené emoce, které vnímáme spíše jako nechtěné (např. bezmoc, strach, lhostejnost). Často jde o emoce, které jsou náročné. Už ale jenom samotné vyjádření a sdílení našich emocí nebo připuštění si toho, že je máme, může být úlevou.
Pokud se chcete v práci s emocemi souvisejícími s budoucností a klimatickou změnou ujistit, projděte si metodiku „Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu“, která je dostupná zde: https://ucimoklimatu.cz/metodiky/prace-s-emocemi-klima/
Lekce vznikla během akce Klimatický hackathon díky organizaci Člověk v tísni, o. p. s.
Autoři: Petr Fiala, Tomáš Lengál, Eva Novotná
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také
Změna klimatu a emoce v nás
Poznejte pomocí edukativního videa, co je environmentální žal a jak s ním lze pracovat, a prozkoumejte vlastní strategie, které vám mohou pomoci zpracovávat […]
Obraz interakce
Prozkoumejte s žáky vlastní pocity a myšlenky pomocí dvou postav na obrázcích. Žáci dostávají jednoduché podněty, které stručně vysvětlují, o čem se tito […]
Jak na silné emoce
Dá se pomocí sebepoznání a seberegulace zlepšit klima? Umíme zvládat náročné emoce a víme, jak jim předcházet? Pro ochranu klimatu jsou třeba […]






