Vzdělávací cíle:
- Žák umí spočítat průměrnou roční teplotu vybraného místa a vizuálně ji znázornit.
- Žák dokáže na základě zpracovaných dat představit, jakým způsobem se měnilo klima v jeho obci.
Pomůcky:
- Data o průměrných teplotách vybraného místa, počítač, internet, kalkulačky, papír, tužky, grafický editor nebo barvy a štětce, paleta s barvami (Příloha 1).
Postup:
Úvodní motivace
Promítněte žákům obrázek warming stripes nejdříve pro planetu Zemi a poté pro Českou republiku. Následně se žáků ptejte, co na obrázcích vidí, popřípadě kde se s nimi již setkali. Poté vysvětlete, že se jedná o tzv. climate warming stripes a že si dnes vytvoří vizualizaci pro jejich obec.
Climate warming stripes vizuálně zobrazují dlouhodobý trend oteplování planety. Jednotlivé pruhy znázorňují podle své barvy, zda byla teplota za daný rok pod či naopak nad průměrnou teplotou dané země či oblasti. S podobným principem se můžete setkat i u grafického znázornění úbytku biodiverzity. Hlavním cílem těchto pruhů je jednoduchým způsobem upozornit na rostoucí teploty po celém světě.
Tvoříme warming climate stripes
Aby žáci mohli vizualizaci pro obec vytvořit, budou potřebovat data o průměrných teplotách vybraného místa. Ty můžete získat například od ČHMÚ, které však tuto službu nabízí za poplatek. Můžete se také přímo obrátit na nejbližší meteostanici nebo například na místní hvězdárnu, která obvykle daná data také sbírá.
V této lekci budeme vycházet z volně dostupných dat na serveru Envidata.cz. Pro lekci je vhodnější žákům data dodat a nenechat je hledat, neboť webová stránka obsahuje i jejich vlastní verzi warming climate stripes, ta ale není tolik vizuálně zajímavá.
Na této stránce najděte stanici z vaší obce či tu, která je nejblíže a rozklikněte ji. Poté zvolte možnost “Měsíční hodnoty v jednotlivé roky” a následně otevřete tabulku měsíčních průměrů.
Rozdělte žáky do dvojic a trojic a nechte je nejdříve vypočítat průměrnou teplotu za každý dostupný rok. Žáci si zanáší vypočítané průměry na papír a následně vypočítají celkovou průměrnou teplotu vybraného místa za dostupné časové období.
TIP: Pokud nemáte dostatek času, může každá skupina vypočítat průměry za předem určené roky, které budou následně sdílet mezi sebou. Například první skupina počítá průměrné teploty za roky 1961-1965, další pak za roky 1966-1971 apod.
Výsledky svých výpočtů následně žáci barevně vizualizují a to podle doporučené barevné palety (Příloha 1). Každý pruh podle barvy symbolizuje, zda byl daný rok pod nebo naopak nad průměrnou teplotou daného místa a o kolik.
Doporučujeme se na barevné paletě pohybovat podle rozdílu 0.2°C od průměrné teploty. Žáci následně zanáší barvy do jednotlivých pruhů a to buď v editoru jako je Canva nebo na papír štětcem, kde si předem tužkou vyznačí potřebný počet pruhů.
TIP: Předtím, než začnou žáci zanášet barvy do jednotlivých pruhů, mohou si vyznačit u jednotlivých roků jaká barva k danému roku přísluší.
Reflexe
V závěru lekce s žáky vytvořte výstavu a porovnejte vámi vytvořené warming climate stripes s těmi pro Českou republiku nebo pro jinou zemi, které jsou dostupné na stránkách www.showyourstripes.info.
S žáky diskutujte:
- jak se teplota měnila v čase
- v jakém období se začal trend měnit
- zda je nějaká data překvapila
- co vizualizace říká o klimatické změně ve vaší obci.
Zamyslete se nad tím, jaký mohl mít trend oteplování vliv na místní ekosystémy, zemědělství či komunitu.
Závěr
Výsledky vaší práce můžete veřejně prezentovat před komunitou či je můžete poslat vaším zastupitelům a ptát se, jak se obec na trend oteplování připravuje. Velice efektivní pak může být vytvoření a slavnostní odhalení společné vizualizace warming climate stripes např. na budově školy (ať už ve formě malby nebo banneru), kde můžete vysvětlit komunitě o co se jedná.
Autorka: Katarína Čižmárová, SEVER Horní Maršov, o.p.s.

Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Klima v naší obci: Učíme se jednat
Školní projekt, který je zaměřen na klimatická opatření v obcích. Žáci postupně analyzují situaci ve své obci a následně navrhují a na fiktivním […]
Vlny veder
Lekce vede žáky k získání základních informací o extrémních projevech počasí jako důsledku klimatické změny a přibližuje opatření ke zmírnění jejích dopadů.
Problém zvaný změna klimatu
Co je změna klimatu? Jaké následky bude mít určité oteplení? Směřujeme do záhuby? Nebo to můžeme ještě zachránit? Seznamte se […]






