Vzdělávací cíle:
- Žák se seznámí s důvody nedostatku vody na Blízkém východě a odvodí, jak klimatická změna souvisí s problémem sucha.
Pomůcky:
- video Jordánsko a voda nad zlato
- online Atlas vodních rizik
- dataprojektor, reproduktor, počítač, papír, psací pomůcky
- případně vytištěné otázky z přílohy 1
INFOBOX K VIDEU:
Semhal Tsegaye je Američanka, která se dlouhodobě věnuje rozvojové pomoci. V příspěvku, který si připravila pro Summit Světových škol (2020), mluvila o situaci týkající se nedostatku vody v Jordánsku, kde nějakou dobu pobývala a vyučovala. Dozvíte se, jak klimatická změna, nestabilní politická situace nebo zanedbaná infrastruktura ovlivňuje nedostatek vody na Blízkém východě. Jordánci byli nuceni kvůli vysoké míře „vodního stresu“, tedy nemožnosti pokrýt potřeby obyvatel a přibývajících uprchlíků v zemi, přijmout specifická opatření v hospodaření s vodou. A plýtvání je dokonce trestné. Přesto není jisté, že jim voda v budoucnosti nedojde.
Postup:
1. Evokace (15 min)
Zeptejte se žáků, jestli slyšeli rčení „Voda nad zlato” a jak si jej interpretují a proč. Dále se ptejte na to, jak by definovali sucho a nedostatek vody, jak se projevuje a jaké může mít důsledky.
V menších skupinách otevřete online přístupný nástroj „Atlas vodních rizik Aqueduct”. Zaškrtněte si v levém menu indikátor Water Stress (ten znázorňuje poměr celkového odběru vody k dostupným obnovitelným zásobám povrchové a podzemní vody).
Zadejte žákům, aby vyhledali světové lokality s největším rizikem vodního stresu (nedostatku vody). Můžete si rozkliknout i legendu v pravém dolním rohu, která znázorňuje poměr celkového odběru vody k dostupným obnovitelným zásobám povrchové a podzemní vody, vyšší hodnoty naznačují větší konkurenci mezi uživateli.
S žáky definujte, jaké oblasti jsou nejvíce ohroženy nedostatkem vody, případně proč tomu tak může být v daných lokalitách.
2. Video a reflektivní otázky (15 + 15 min)
Řekněte žákům, že si skrze video přiblížíte případ jedné konkrétní země, která trpí nedostatkem vody – ve videu zazní příčiny i důsledky tohoto problému. Žáky před zhlédnutím seznamte s reflektivními otázkami, na které by během sledování videa měli najít odpovědi. Můžete jim je jen promítnout, anebo jim je rozdat vytištěné (příloha 1).
Video zastavte v čase 13:47, zbývající část se už nevěnuje tomuto tématu.
Reflektivní otázky s odpověďmi:
1. Jaký má klimatická změna vliv na vysychání jordánských řek (ve videu zmíněny 2 důvody)?
A. Teplota se v důsledku klimatické změny neustále zvyšuje, řeky tedy rychleji vysychají, protože se voda v horku rychleji vypaří.
B. V Jordánsku jsou málo časté dešťové srážky, místní tedy čerpají velké množství podzemní vody, která se ale obnovuje velmi pomalu.
2. Jaké jsou další důvody nedostatku vody v Jordánsku, které na první pohled nemusí souviset s klimatickou změnou?
A. Migrace z okolních států, velké množství uprchlíků = rychle rostoucí populace → stoupá tlak na distribuci vody.
B. Vodní trubky jsou staré a v neudržovaném stavu, voda z nich uniká.
3. Jak se nedostatek vody projevuje v každodenním životě Jordánců, jaká mají např. omezení?
Voda je pouze na týdenní příděl do velkého barelu pro jednu domácnost, plýtvání vodou (jako mytí chodníků apod.) může být trestné.
4. Pozorovali jste někdy nějaké problémy s nedostatkem vody v ČR? Jaká jsou možná řešení pro zmírnění rizik sucha u nás?
Žáci mohou navrhovat např. zachytávání srážkové vody, ozeleňování míst, šetrné nakládání s vodou. Inspiraci pro možná opatření v obcích a městech, která zmírňují rizika sucha, můžete prostudovat na webu Opatření adaptace od CzechGlobe.
Autorka: Kateřina Borovinová, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Klimatická spravedlnost
Které státy a kontinenty jsou na prvních příčkách v produkci skleníkových plynů? A bylo to tak vždycky? Diskutujme o tom, kdo má nést hlavní […]
Sucho a záplavy v ČR, dvě strany jedné mince
Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem meteoroložky Taťány Míkové, která poskytuje základní a jednoduchý vhled do problematiky sucha a záplav v České […]
Mikroklima v okolí školy
Staňte se badateli a prozkoumejte mikroklimatické rozdíly v okolí školy. Žáci si v malých skupinách vytipují místa s možnými mikroklimatickými rozdíly, která si zaznamenají […]